Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

08-11-2006 kl. 17:40

Jeg kan kunne tilslutte mig de to foregående svar: SAAB er en RIGTIG dejlig bil! En 9-5 er en særdeles driftsikker bil. Den er en perfekt kombination af luksus og sport. Hvis du først har haft en Saab, er det meget svært at skifte til et andet mærke igen.
Der er ingen, der har så meget viden/erfaring med turbo som Saab, og deres motorer fungerer bare.
Du kan fint vælge en 2.0t, mange mener faktisk at 2.0`eren er mere harmonisk end 2.3`eren - og der kan også komme rigtig meget skub i en 2.0`er. Du burde måske overveje en chip fra svenske Nordic Uhr. De bliver af mange betragtet som ukronede mestre indenfor saab tuning. Endelig kunne du også overveje BSR. BSR laver en såkaldt PPC boks. Med denne kan du selv tune din bil gennem diagnosestikket. Hvis du så - af en eller anden grund - får lyst til at gøre bilen original igen, sætter du bare boksen til igen, og så uploades dit originale program til bilen igen. Denne procedure kan man getage så ofte man lyster, og det er helt problemfrit (har hørt om rigtig mange, der er meget tilfredse med BSR`s PPC).

Så køb du trygt en 9-5 om det er med 2.0 eller 2.3 motor har ikke den store betydning. Og når alternativet er en Avensis er valget ikke ret svært.... vælg en 9-5!

Se evt.:
www.bsrab.se og nordictuning.se

Held og lykke med købet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

08-11-2006 kl. 19:17

Det er meget forskellige biler du der har på banen, ikke mindst da den ene er med og den anden uden turbo. At Toyota er verdens bedste bil er vist din personlige holdning, eller en følge af Bruce's påvirkning i reklamerne. Mange der syntes deres bil er yderst stabil eller det modsatte har sjældent flere biler samtidig, så sammenligningsgrundlaget er ret tyndt, faktisk ofte ikke eksisterende. Her http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=222866&EL=3180700 kan du se hvilke erfaringer et forsikringsselskab har gjort sig, de dækker fejl og reparationer (såfremt man har tegnet en forsikring) indtil bilen fylder 12 år og/eller runder 208.000 km. Deres erfaringsgrundlag dækker ca. 38.000 biler fordelt på 26 mærker og 111 modeller i den ovennævnte periode, det er nok et bedre grundlag den almindelige danske bilejer kan hoste op med.

Med venlig hilsen Kim

Larry Kristiansen

Larry Kristiansen
bruger siden
06-01-2004

10-01-2007 kl. 15:09

Hej. Jeg har en 9-5 aero stc. Dejlig bil, kører rigtigt godt. Økonomisk hvis man er i humør til det, lynhurtig i andre sammenhænge. Økonomien er fornuftig. Jeg købte min ved forhandler (Asbjørn auto, Silkeborg) og det har jeg ikke fortrudt. Har ind imellem haft en 2,0t som lånebil. Vælg en aero. Pendler dagligt Århus-ålborg som medlem af en køreordning. Min kollega har en ny Avensis D4-D. jeg vil hellere dø af grin end at bytte. Men økonomisk har kollegaen nok fat i den lange ende... Køb en SAAB og smil.

Jonas Dinesen

Jonas Dinesen
bruger siden
20-05-2004

16-01-2007 kl. 20:05

Har kørt SAAB hele livet, og har i øjeblikket en 9-5 stc. AERO. og kommer sgu´nok aldrig af med den. Forsøgte på et tidspunkt at være en økonomisk ansvarlig far, og købte en Citroen C5. Solgte den efter 6 uger, og købte min 9-5ér....

Jonas Dinesen

Jonas Dinesen
bruger siden
20-05-2004

22-01-2007 kl. 16:51

2,0 éren er ikke nogen raket, ikke at den er langsom, men du får meget mere bundtræk og kraft i 2,3éren ( Uanset standard 2,3t eller AERO) M.h.t Aero, er jeg ret overbevist om, at du kan finde en 2000 - 2001 som har gået 150.000+ til ca. 300.000kr fuld af udstyr

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

22-01-2007 kl. 17:09

Du skal vælge en 2,0t fra 2003! I 2002 fik 9-5`eren et rimelig omfattende facelift, og blev forbedret på rigtig mange punkter. Disse modeller (læs: fra '02 og frem) har også vist sig efterfølgende at have færre fejl end de foregående.

Faceliftet omfattede bl.a. en forbedret undervogn, ny front/bagende m.v.. Køreegenskaberne er kva den nye undervogn væsentligt forbedret!

Om det er 2,0 eller 2,3 spiller ikke den store rolle. 2,3`eren er selvfølgelig mere kvik, men med en chip er 2,0`eren RIGTIG kvik - flere Saab'nørder' mener faktisk, at 2,0`eren er mere harmonisk end 2,3`eren!

Se evt. disse sider, hvis du overvejer at chippe den - de er eksperter m.h.t. chipning af Saab:

www.bsrab.se
www.nordictuning.com

Held og lykke med købet - du bliver uanset valget ikke skuffet!

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

26-01-2007 kl. 08:35

Mine erfaringer med Nordic Tuning er særdeles fine. Dét de påstår din bil får i effekt passer 100%. Nordic Uhr er et meget seriøst Saab tuningsfirma og også et af de allerbedste. Så din bil får den effekt, de påstår.
M.h.t. forburg: Dit forbrug vil - hvis du kører som du plejer - blive lavere, bilen vil simpelthen køre længere pr. liter, da styreprogrammet er bedre optimeret end standard programmet. Omvendt vil forbruget stige en anelse, hvis du trykker til den, da ladetrykket samt tilførelsen af brændstof blivere højere end standard.
Syn: De nye regler siger, at chippen skal være TÜV-godkendt. Nordic Uhr er ved at få deres chips TÜV-godkendt, så der ikke bliver nogle problemer til syn. Jeg ved dog, at der er rigtig rigtig mange, der kører rundt med en chip der ikke er TÜV-godkendt, da synsfolkene aldrig vil opdage, at du har en 'uoriginal' chip siddende i din bil. Forureningsniveauet vil ikke stige, hvis du bruger en Nordic chip, så reelt har de ikke en chance for at opdage det (de afmonterer jo ikke chippen for at se, hvad det er for én :-) )
Virkning: Du vil virkelig kunne mærke forskel. Din bil vil føles meget mere letkørt, og have det overskud, det burde have haft fra fabrikkens side (men så ville de jo ikke kunne sælge Aero).

Alt i alt får du en meget bedre bil, der ikke nødvendigvis bruger mere brændstof tvært imod (alt efter kørestil), der har mere kraftoverskud og bliver uhyggelig hurtig i mellemaccelrationerne.

Så herfra kan en chip fra Nordic Uhr kun anbefales, og så er de faktisk ikke ret dyre!!

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

26-01-2007 kl. 19:48

Du kan få chippet din Saab med en Nordic Uhr chip ved Saab i Højer, de er nogle af de eneste i Danmark, der er aut. Nordic Uhr forhandler. De har nr.: 74 78 21 49. Jeg mener at huske, at de tager samme pris som de priser der er opgivet på Nordic`s svenske hjemmeside - d.v.s. at priserne er de samme i DKK som i SEK. Fx. hvis en chip står til at koster 7000 SEK. på Nordic`s hjemmeside, koster den også 7000 DKK. ved Saab Højer inkl. montering.

Så held og lykke med tuningen af din Saab ;-)