Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

06-07-2016 kl. 17:18

Det er måske ikke det svar, du havde regnet med, men har I overvejet at heholde jeres nuværende bil?

Hvad er en C5 fra 2004 værd? 20.000-30.000 kr?? Det vil sige, at I skal give 350.000 kr. i bytte på f.eks. 508éren.

Jeg har godt nok hørt om lidt problemer med C5ére (turboproblemer i 1,6 diesel og så er der ting, som er besværlige at skifte), men så længe, at der ikke er dyre ting, der skal skiftes, så er det absolut økonomisk anbefalelsesværdigt, at I beholder jeres nuværende bil.

Jeg ved ikke, hvor I bor, men der er flere mekanikere, som har specialiceret sig i franske biler og som ikke tager 800 + moms/time.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

06-07-2016 kl. 18:24

Tina Brodersen

bruger siden
26-07-2015

skrev:
Vi har en ganske udmærket mekaniker med speciale i Citroën og Peugeot, og han tager heller ikke en specielt høj timeløn. Og det er nok også mest den samme holdning som min bedre halvdel har.

Men der er bare nogle ting som begynder at tyde på slid, bl.a. er den ret dyr at holde dæk til (medmindre det simpelthen er dækkene som er blevet ringere (michelin)). Den skal til syn til oktober, så det skal jo også lige med i overvejelserne. At den begynder at ruste mere rundt omkring er kun et synsmæssigt problem, men da jeg har fået et arbejde, der betyder kundebesøg vil man jo også gerne køre i noget, der ser ordentligt ud ;-)

Plus at jeg jo så ikke kan leve med, hvis den pludselig sætter ud! Vi bliver jo nok ikke ved med at kunne nøjes med at skifte et hjulleje, som vi lige har gjort. Næste gang kunne jo ligeså vel være lig med at sende den til skrot, fordi andet ikke kan svare sig ;-)

Det er selvfølgelig ting, som skal tages med i de samlede overvejelser - men, det er altså sjældent at biler sætter ud.

Dæk? Hmm...lad os antage, at du kan spare 500 kr/år på dæk ved at skifte bil. Hvad er rentetabet/renteudgiften på 350.000 kr??

Hvis jeres bil skal sendes til skrot efter måske to år, betyder at I har haft bil for 15.000 kr/år. Og koster det 10.000 kr. at syne den til oktober - ja så koster bilen 20.000 kr/år. Det er ikke dyrt.

Hvis bilen ikke lyder "mærkelig" eller kører mistænkeligt - så behold den da :-)

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

06-07-2016 kl. 18:52

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du glemmer så lige forskellen i ejerafgift på 5.000kr./år samt (sandsynligvis) en lille besparelse på brændstoffet.

Samlet set er det måske stadig rentabelt at satse på den gamle, men det er et spil.

Jeg kaster lige et par ekstra kandidater ind:

Toyota Avensis - stabil og komfortabel
Renault Talisman - helt ny konstruktion - men i den dyre ende, da de ikke fåes brugt endnu.

Grand Picasso er nyeste konstruktion af dem, du selv nævner, og en meget praktisk bil. Tag en tur i alle kandidaterne - det kan formentlig hurtigt sortere nogle fra.

Det er korrekt! Men hvis dæk og ejerafgiftforskel er 5500 kr/år eller 460/kr måned - så dækker det jo ikke engang renteudgifterne.

Brændstoffet ved jeg ikke noget om. Tilgengæld kan man jo bruge billige værksteder til at servicere C5éren, hvor imod den nye bil skal serviceres af et dyrt værksted.

Men, det er rigtigt: det er et spil. Men, det Tina og hendes mand kan miste på dette spil, drejer sig jo trods alt ikke om mere end 20.000 - 30.000 kr.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

06-07-2016 kl. 20:40

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvorfor skal man bruge et dyrt værksted til den nye bil? Det er vel ingen naturlov.
Man er ikke forpligtet til at bruge et autoriseret værksted for opretholdelse af garantien.

Det er rigtigt, men det er min erfaring, at lavprisværkstederne ikke er helt så billige som ellers, når det drejer sig om biler, som er under fabriksgaranti.

Og så ved jeg faktisk ikke, om det er bruger eller forhandler. som skal bevise, at det ikke-autoriserede værksted er på niveau, som det autoriserede ved en evt. garanti reparation.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

06-07-2016 kl. 21:26

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Såfremt en importør skal forsøge at undslå sig garanti, skal han bevise, at fejlen er opstået som følge af forkert/mangelfuld servicering.

Okay! Tak :-)