Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

17-01-2013 kl. 09:18

For det første ville jeg være meget betænkelig ved det lave kilometertal. Den har angiveligt kørt mindre end 3000 km om året ?! Det er urealistisk lavt, så historikken : syn og service skal nøje tjekkes!

For det andet er en Matiz en koreaner på godt og ondt. Desværre mest af det sidste. Sikkerheden er ikke eksisterende og brændstoføkonomien er ringe selvom bilen burde kunne køre lige så langt på literen som en tilsvarende størrelse UP!/Aygo/Spark el lign.
Bilen blev stadig produceret inden Daewo selv udviklede motorer, så den er formentlig hentet fra en af Chevoret`s tidligere amerikanske samarbejdspartnere hos Chrystler ... og amerikanerne spekulerede altså ikke specielt brændstoføkonomisk for 12-15 år siden !
En kollega havde en Matiz for år tilbage, og udover generel dårlig vejbeliggenhed pga den akavede small facon, så kunne han dårligt få den til at gå mere en 12-14 km/l i praksis - det er jo helt uhørt i så lille en bil.

I stedet ville jeg kaste lys på en af de mere moderne minibiler. C1/Aygo/107`ere kan fåes fra 25-30000 kr hvis du går tilbage til de første 2005-06 modeller. Markedet er jo oversvømmet med dem nu, og sælgerne kan ikke komme af med dem fordi alle sværger til at købe en ny.
Hvis du er heldig kan du finde en hvor kobling og vandpumpe allerede er skiftet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

17-01-2013 kl. 10:34

Per Rasmussen skrev:
...For det andet er en Matiz en koreaner på godt og ondt. Desværre mest af det sidste. Sikkerheden er ikke eksisterende og brændstoføkonomien er ringe selvom bilen burde kunne køre lige så langt på literen som en tilsvarende størrelse UP!/Aygo/Spark el lign.
Bilen blev stadig produceret inden Daewo selv udviklede motorer, så den er formentlig hentet fra en af Chevoret`s tidligere amerikanske samarbejdspartnere hos Chrystler ... og amerikanerne spekulerede altså ikke specielt brændstoføkonomisk for 12-15 år siden !
En kollega havde en Matiz for år tilbage, og udover generel dårlig vejbeliggenhed pga den akavede small facon, så kunne han dårligt få den til at gå mere en 12-14 km/l i praksis - det er jo helt uhørt i så lille en bil.
...

Jeg tror egentlig ikke, Chevrolet har eller har haft noget nævneværdigt samarbejde med Chrysler.
Chevrolet er derimod en den af General Motors, med bilproduktion i hele verden, bla. Korea.
Hvor motoren i en Matiz kommer fra ved jeg ikke specifikt, men jeg tør godt vædde på, at Chrysler i USA ikke har produceret den lille 0,8 liters symaskinemotor - end ikke til brug som "benzinrudemotor".
I øvrigt er en Matiz en utroligt spinkel bil, lyden under kørsel minder mig om at sidde i en hårdt pumpet plastikbold, der virkelig losses til - en underlig højfrekvent syngen.
Men bilen er vel så simpel at teknikken alene af den grund er ret robust? Bortset fra rustspøgelset, som altid skal tages i betragtning på en 10 år gammel bil - ikke mindst en asiatisk....

Lars Bøgebjerg

Lars Bøgebjerg
bruger siden
15-03-2005

17-01-2013 kl. 21:51

Hvis budgettet ligger på 15-20.000 kr ville jeg overveje om pengene ikke var bedre givet ud på en Ford Ka der er kampagne på pt. til 70.000 kr. Med 20.000 kr i udbetaling bliver den månedlige ydelse på 895 kr, hvilket næppe er mere end hvad en ældre bil kommer til at koste i reperationer og højere grøn afgift.