Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 09:02

PUG 206 er udelukket, da det er en gammel konstruktion, og Getz virker lidt for billig til min smag. Det efterlader Punto og Fieste tilbage, og der ville jeg klart gå efter den du syntes kører bedst. Kørselsregnskabet ligger lige på grænsen mellem diesel/benzin, så det vil nok være ligegyldigt, selvom Punto nok vil køre lidt længere.

Husk dog at hvis du skal køre økonomisk hedder den maks 110 på motorvejen, ellers ryger forbruget voldsomt op på de små motorer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 09:39

PUG 206 er generelt en gammel konstruktion, så jeg vil fraråde den og gå efter 207 istedet, som er meget brugt som pendlerbil med HDI-motor. Fiesta'en har en fin motorstørrelse, men Punto har med sin diesel-motor noget mere moment. Men generelt skulle de kunne holde farten godt.

Men ved 130 er der ikke nogen af dem der kommer i nærheden af det de er opgivet til, så der rammer Fiesta vel 14-15, Punto 16-17 og Corsa ca. 13-14

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 09:40

Alt afhænger jo af hvad du selv vil være tilfreds med...og hvilke kompromis`er du vil foretage.

Det BILLIGSTE når man taler kr/km over en 3-5 årig periode er nok at købe en spritny Toyota Aygo 1,0 3 dørs. Her kan du få den nye til ca. 80000 kr + lev. hvis du kan leve med 3 døre. Og hvis du ellers kan leve med størrelsen, motorkraften.
Du er ikke så gammel, så det har nok også med "street-respect" at gøre ? :-)

Men den er billig i indkøb, billig i forsikring, billig i service, billig i brændstof ...

Det NÆST-BILLIGSTE vil nok være at købe en nyere diesel med lille motor. Hvor både brændstoføkonomi og ejerafgift er til at betale.
Grande Punto`en og Getz`en er begge et godt valg. Men der er mange at vælge mellem - så det er bare at søge.

Det DYRESTE vil være at købe en stor diesel der - for at kunne være i budgettet - har både år og kilometer på bagen.
Dyrest fordi du skal påregne en pæn portion penge på vedligeholdelses-konto`en.
Det er ikke kun et spørgsmål om levetid på motor og gearkasse, men især undervognsdele : bøsninger, fjedre, støddæmpere, lejer. Større servicearbejder på bremseskiver, klodser, kalibre, udstødningssystem, vandpumpe/tandrem mv.

Hvilken der passer dig bedst er op til MASSER af prøvekørsler hos landets forhandlere :-)
Held og lykke med jagten.

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 10:22

Aygo og de andre minibiler kører endnu kortere end fx en Fiesta, Punto og Corsa på motorvejen, da deres motor er spændt meget hårdere for ved højere hastigheder. Mht. de PUG 207 du har fundet ville jeg ikle være bekymret for at de har kørt næsten 100.000 km, da det er over kort tid, hvilket har betydet få koldstarter og lange ture hvor den er kørt gennemvarm, hvilket er lig med sund motor.

Selvfølgelig har resten af bilen også kørt lige så langt, men i en moderne bil er det kun uvæsentlige sliddele der kommer de næste år.

Profil slettet

Profil slettet

07-03-2012 kl. 11:06

Jeg ville gå efter den jeg syntes er mest komfortabel og er det bedste sted at opholde mig, og her syntes jeg at sæderne i Grande Punto støtter mig lidt bedre, da jeg har lidt lange ben. Dog syntes jeg at koblingen og gearkassen i 207 er lidt bedre, samt at styringen er lidt mere direkte. Derfor ville jeg vælge 207.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

10-03-2012 kl. 18:27

Minibil og motorvej ?

Jeg synes du skulle komme væk fra PC'en og ud og prøvekøre en minibil på en motorvej, så finder du ud af om det fortsat er interessant.

Økonomi er fint nok at regne på, men det er når du prøver bilerne at oplevelsen ret hurtigt fortæller dig hvad du er til.

Mht de biler du linker til så kommer det mere an på 1) hvad du er til (igen det finder du ud af når du sidder i bilen), samt 2) den konkrete bil, dvs dens stand, vedligehold mm.

Alle dine biler er fine til dit behov.

Dette indlæg blev 10-03-2012 18:29 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

10-03-2012 kl. 20:56

Folk har i mange år, kørt mange km på motorvej, i gamle biler,
så det kan også lade sig gøre i nye minibiler.
Jeg kørte til venedig i en chevrolet spark sidste år, med fuld oppakning,
og den klarede det faktisk okay. Den kom da helt klart på arbejde i bjergene,
men det var bestemt til at holde ud, og så kørte vi ca 15 på literen,
med 110-150 km/t. Det synes jeg er ok.

Angående dit bilvalg, så hælder jeg nok mere til getz. Ikke fordi jeg har personlige erfaringer med det, men jeg har lidt mere tiltro til de asiatiske biler, end de franske.
Getz ser bestemt ikke spændende ud, men driftssikkerhed er bare et must for mig :)

207 ser der dog heller ikke ud til at være problemer med, ifølge brugernes erfaringer,
og forlygtepære som springer regelmæssigt, er selvfølgelig en lille ting.
Det bare ikke noget jeg gider, at rende og skifte hele tiden. Det skal bare virke.