Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

12-02-2011 kl. 22:34

Lige umiddelbart kører du lige i underkanten til en diesel. En diesel når kun lige at blive rigtig varm ved en tur på 24 km, hvis den overhovedet når det.
En diesel kommer ikke op på det opgivet antal km pr/liter ved de "korte ture" som du skriver om.

Kig evt efter en Hyundai i30 med 1,4 Benzin. En der er et par år gammel. Så er der også stadig lang fabriksgaranti på bilen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-02-2011 kl. 23:23

Så er det igen blevet tid til at blande sig. Som udgangspunkt har Martin meget ret i hans antagelse. Det er kun vand temperartur der bliver varm efter ca 10min, oilen i motor tager fra 20min-30min.

Har en bekendt som har købt ny golf 6. Han blev rådet af vw til at tage en benzin, tiltrods for at han har små 30km til arbejde og 30hjem. Det afhænger en del af kørselsmønster. Jeg vil også råde til benzin når der bliver spurgt på denne måde.

Har dog selv haft diesel, både C-max og bmw. Har kørt en del korte ture, og kan se at der spare man ikke noget på brændstof. Dieslen begynder først at køre langt på liter efter ca 20-30min når oile i motor er varm. men dieslen har til gengæld et anderledes lækkert bundtræk. Kan huske en dag hvor jeg skulle på tur i C-max ca 120km, det var koldt og det blæste, først efter ca 50km, lig med 30min bliver kabinen helt varm. Det samme gjodre sig gældende i bmw'en, ca 5graders frost og det blæste. Ligeså snart man holder i lyskryds falder temperartur i kabinen, og også i motoren. En diesel skal køre for at den kan holde varmen, medmindre man har fyr i. især når det er rå koldt kniber det at holde varmen i diesel.

Mvh

Dette indlæg blev 12-02-2011 23:24 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

13-02-2011 kl. 09:01

Ja, der er jeg altså ikke enig.

Ole, du bør efter min mening købe en dieselbil.
Uanset hvordan du behandler en dieselbil vil den køre længere på literen end en tilsvarende benziner,mit gæt er 5 km/L, dernæst er 1 liter diesel 1-1,5kr billigere.
Gensalgsprisen på en dieselbil vil alt andet lige også være højere, prøv selv at se her på bilbasen, du får nemt 20-25.000,- mere for en 4-5 år gammel diesel end en tilsvarende benzin.

Jeg har kørt masser af korte ture i min diesel, jeg har aldrig haft problemer med at holde varmen.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-02-2011 kl. 16:25

Kan se at vi er uenige i nogle af disse ting. Vi er godt nok forskellige som mennesker, og måske opfatter vi også tingene meget forskelligt alt efter viden og erfaringer.

Men det er elkendt at en diesel skal arbejde for at holde varmen i motor. Altså holde oilen varm, diesel brænder ikke ligså godt som benzin. jeg ved der kan være forskel på bilerne og hvordan de fordeler varme fra motor ind i kabinen. Eks. i C-max ved jeg at den er noget dårligt isoleret i bunden, man kan mærke kulde omkring midterkonsol mv. Det samme gør sig gældende i bmw 3 serien. Om det er sådan i andre biler skal jeg ikke udtale mig om. jeg ved at flere end mig selv har præsteret at køre 13-14km/l i C-max, ved lave temperarturer, ved ture på 15-25km .

jeg er ikke modstander af diesel, det køre super, men der er og kan være nogle minusser ved dem. Men det er jo så op til folk at erfarer.

om Autobild nu også kan finde ud af disse test, vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. Har pt. mondeo v6, den er hurtig til at varme motor og kabine op, det kunne dieslerne ikke gøre på samme måde. Dertil skal man selvfølgelig ligge vejret til, om det blæser og hvor meget fugt der er i luften, og hvor koldt det er. Disse faktorer vil jeg tro spiller en afgørende rolle på hvordan og hvor hurtigt motoren varmer op. men vi kan måske opleve det forskelligt. Jeg vil ikke afvise at nogle diesel biler gør det bedre end andre.

Mvh

Dette indlæg blev 13-02-2011 16:46 redigeret af dets forfatter.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

13-02-2011 kl. 17:58

Jeg har aldrig selv haft en diesel, men det kunne lyde som om at en ny eller nyere diesel med ”dypkoger” varmer kølevandet og kabinen hurtigt op, men ikke nødvendigvis motorolien. Så komforten cirka er som med en benzin, mens brændstoføkonomien først bliver god nå også motorolien er driftsvarm. Jeg har selv 20,6 km til arbejde og har aldrig været under 14,1 km/l, gennemsnittet er efter 79137 km 15,87 km/l, naturligvis også indeholdende længere ture end til / fra arbejde.

Med venlig hilsen Kim

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-02-2011 kl. 18:16

Ja det kan du sikkert have ret i. Kender ikke helt til hvordan de gør på de forskellige modeller.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-02-2011 kl. 19:24

Ja men er det kun vw der er testet?? vil ikke afvise at vw kunne være bedre på dette punkt. Aner ikke rigtigt hvad de proper i de forskellige ang termostater mv. Det kan jo gøre en forskel. men jeg kan jo kun tale ud fra dem jeg har haft, og der var c-max ikke så god når det var koldt og det blæste.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

13-02-2011 kl. 20:19

Du sparer ca 10.000 årligt på brændstof.
Lav selv din egen vurdering af om du tror det blever en større eller mindre besparelse i resten af 2011 og i 2012, 2013 osv.
Dieselbiler er ofte lidt dyrere i indkøb (ikke altid) men som andre er indepå opvejes det sagtens af at priserne holder sig bedre som brugt.
Fra en ren økonomisk vinkel er der ikke så meget tvivl for dig: diesel.
Om du så vil tro på påstanden om dårlig drift på en 24km lang tur må være op til dig selv at vurdere.
I dine sko ville jeg købe diesel (har selv 2 stk).

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-02-2011 kl. 20:50

Tjae ole, du kan jo se de meget forskellige meninger der er omkring emnet. Du skal selvfølgelig købe det du tror på og bedst kan lide. Men der er unægtelig nogle ting du bør vide omkring diesel biler. De kan være lidt dyrer i service, ligesom grønafgift tit også er det. De kan hen ad vejen skulle have renset dyser eller skiftes. Så har vi turbo og svinghjul og kobling, som er sårbar over for kørsel, idet tingene ikke altid er skruet ligegodt sammen. Ikke at vi med sikkerhed kan sige at der vil ske noget, men en god ting og have i baghovedet, hvis man skulle gå hen og blive overrasket. Jeg selv har da også købt diesel flere gange, men er villig til at betale hvis noget skulle ske. Ja man kan anskue det fra mange vinkler. nogle er heldige og andre mindre heldige.

Mvh