Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
05-02-2011 kl. 08:42
Jeg talte med en Toyotasælger den anden dag, de kunder der køber en ny Aygo til 85.000,- kommer typisk fra en 20 år gammel bil, feks. en Golf II fra 1989
De kunder får stadig en MARKANT mere sikker bil hvor risikoen for at blive slået ihjel er betydeligt mindre.
Afgifter, tjaa, det er ligesom at starte en pladespiller.
Jeg kan ikke forstå at FDM hellere vil beskatte brugen af bilen i stedet for købet, hvor fedt er det at have en luxuxsuperGTIturbo-bil holdende i indkørslen hvis en liter benzin koster 19,- og ejerafgiften er 20.000,- om året??
Men sådan er der jo så meget :-)
Profil slettet
05-02-2011 kl. 09:23
Men jeg syntes det er dumt at sælge nye biler uden ESP. Det er jo virkelig småpenge vi snakker om 5-10.000kr vil jeg gætte på er merprisen.
Men helt korrkt så bliver vi jo ikke selv bedre til at køre bilen når vi vænner os til de forkellige "hjælpe" systemer ABS, ESP osv.
Jeg vil dog påstå at i en undvige situation vil ESP kunne "styre" bilen uden om en forhindring ved hjælp at at bremse forkelligt på de 4 hjul, hvilket du ikke selv har en chance for uden systemet.
Desuden vil disse systemer også være en stor hjælp i nødsituationer, hvor man ikke lige selv kan holde hovedet 100% koldt.
En helt anden ting, når vi snakker om at vi bliver "dummere" og "dummere" af alle de hjælpemidler, er brugen GPS! Man stoler ikke en pind mere på sit eget indre kompas, nej nu køre vi efter den GPS for den ved jo hvor vi skal hen, og den køre helt "sikkert" den nemmeste og bedste vej:-)
Mvh Flemming.
Profil slettet
05-02-2011 kl. 10:10
Nu er der kommet mange tilkendegivelser - jeg er enig i de fleste og vil bare tilføje :
Et udstyr som ABS betyder at mange udgår større og mindre uheld hver dag i vintervejret - uanset fart !!!
Hvis man kommer trillende hen mod et kryds eller en rundkørsel med 30km/t så vil bremserne ofte blokere hvis der er glat.
ABS giver selvfølgelig ikke bedre bremser men tilkendegiver med det samme at man ikke har friktion og må styre udenom...
Et udstyr som ESC/ESP vil kun hjælpe hvis man kører lige på grænsen til en udskridning - hvilket vil sige: med rigelig høj fart !!!
Hvis man kører efter forholdene når det er glat, så vil ESP`en ikke have den store betydning. Men er man en af disse "motorvejens helte" der blæser igennem uanset føre - ja så er det selvfølgeig en fantastisk opfindelse.
At FDM generelt - Søren W Rasmussen måske i særdeleshed går helt i panikmode når man snakker om en bil uden ESP. Det virker besynderligt. I øvrigt med holdningen at ESP er bedre end ABS !!
I det nye MOTOR bliver Toyota Danmarks chef spurgt om grunden til at man tilbyder Aygo`er både med og uden ESP.
Jeg synes at hans svar var ganske fint. De anser kunderne for voksne, og som selv kan finde ud af at vælge om de har brug for udstyret eller ej.
Dette indlæg blev 05-02-2011 10:12 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
05-02-2011 kl. 11:41
:-(
T i
bruger siden
17-06-2006
05-02-2011 kl. 11:41
Kan ikke tage dem, der påstår der de kan gøre det bedre uden disse systemer alvorligt.
Under kontrollerede forhold kan man muligvis gøre det ligeså godt som elektronikken.
Men der er næppe mange, selv af "superheltene" der kan klare dette i en ulykkessituation!!
Profil slettet
05-02-2011 kl. 12:13
Der dør flere børn på bagsædet af fars sikre volvo på vej til skole end der bliver kørt børn ned på cykel på vej til skole.
Og hvor sikker er en cykel lige??? sikkerhedsfissendask er ikke altid sikker. Men giver en falsk illusion om udødelighed i et metalpanser.
Hvor mange kender nogen der er blevet slået ihjeld i en Ellert? Ellerten er statisisk set det absolutte mest sikre køretøj på de danske veje.
Så blev du så klog !!!
T i
bruger siden
17-06-2006
05-02-2011 kl. 13:50
Det var da nogle af de mest fornuftige og velunderbyggede påstande jeg længe har hørt.
Så din pointe er åbenbart: Lad os afskaffe al sikkerhed i biler: Deformationszoner, sikkerhedsseler, airbags, ABS/ESP etc. Så bliver det nemlig meget sikrere at køre bil.
Lyder rigtig fornuftigt. Kan vi ikke overtale dig til at overtage posten som "trafikminister", så du kan få styr på tingene.
Ironi kan være anvendt
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
05-02-2011 kl. 16:13
Jeg er absolut tilhænger af at elektronik HJÆLPER føreren af bilen.
ESC/ESP er i undvige situationer ved almindelig landevejs hastighed ganske udemærket til at undgå voldsomme ukontrollerbare udskridninger. Systemet kan regulere hjulenes rotation separat 25 gange/Sek, baseret på inertisensorer i bilen.
Hertil komme ASR, som reducerer spin (IKKE ESP) samt ABS som sikrer at man kan styre bilen i en undvigemanøvre (bremse med drejede hjul)
Hvis nogen bilister mener de kan gennemføre disse ting ved deres manuelle håndtering af bilen, så er de dårlige og FARLIGE bilister - manglende evne til at kende egne begrænsninger er risikofaktoren!
Det er selvfølgelig vigtigt OGSÅ at kende fysikkens love, som INGEN af disse systemer kan kompensere for.
Der må ikke gå religion i det, og systemerne er ikke en opfordring til at køre som en total idiot.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
06-02-2011 kl. 23:50
I dag er det muligt at få ESP i næsten alle biler, når man køber en ny bil. ESP er meget vigtigt for sikkerheden i en bil i dag.
Selvfølgelig kan man sagtens køre uden, det er der jo mange der gør.
Men når muligheden for et sikkerhedssystem der rent faktisk virker fantastisk i en bil, synes jeg det er det klogeste valg at vælge en bil med ESP. Skulle jeg ud og købe en ny eller nyere bil, ville jeg ikke vælge en bil uden ESP. Så budskabet fra FDM er nok mere at man bør hæve sine minimumskrav når man vælger bil.
Jeg er så også helt sikker på at ESP redder mange menneskeliv hvert år. Folk har bare ikke opdaget at deres liv har været i fare, fordi systemet virker så godt...
Man kan vel sammeligne det lidt med sikkerhedsselen. Der er jo ikke nogen af os der ville købe en bil uden....
bruger siden
11-12-2004
06-02-2011 kl. 23:54
Hvorfor ikke udnytte at vi har teknologien til at gøre tingene bedre, mere sikker, og også sjovere, når det kommer til stykket...
bruger siden
11-12-2004
bruger siden
11-12-2004
07-02-2011 kl. 00:08
Det er jo netop i ulykkessituationen eller potentielle farer at ABS og ESP osv hjælper.
Selvfølgelig sker de fleste ulykker pga en menneskefejl, men pga de avancerede systemer der er i bilerne i dag, kan man måske enten helt undgå ulykken eller hvis ulykken sker, så er der en masse andre hjælpemidler der kan forhindre personskade/ eller minimere skaderne.