Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
28-10-2010 kl. 17:43
De nævnte 3 bil-modeller tilhører ikke samme klasse (når vi snakker bmw3 og a4 fra starten af årtusindet og den gamle 9-5): Bmw 3 , A4 bør sammenlignes med saab9-3.
Men: Jeg mener, at når vi snakker de her lidt ældre modeller, så får du i saab'en den bedste undervognskomfort - desuden meget komfortable sæder. De mest sportslige køreegenskaber er nok de andre.
9-5'eren er nok også den du får sværest ved at komme af med igen - men du bør også kunne gøre et godt køb med den, idet der ikke er mange kunder til de biler.
Du skal passe lidt på med motoren i de gamle 9-5'ere. Frem til 2002 var der problemer med krumtapudluftningen (oli-sludge) på specielt 2.3'eren. Det betød en hel del motorhavarier. Mange af de gamle motorer til 9'5eren (som jo er turboladede) også 2.0'eren, fik monteret et krumtapudluftningskit - som hjalp en del - men nogle af dem kører stadig rundt med et uløst problem og bruger bl.a. meget olie.
Så: hvis det er saab9'5 - enten en 2002- eller få motoren godt undersøgt.
Hvis en 9-5: tag en lidt nyere 2.0 (facelift fra 2002-). Mange af dem har fabrikstun på - ca. 185 hk - så de yder mere end en std. 2.3'er - og så er de jo så billigere i miljøafgift. Du kan iøvrigt sagtens pumpe 2.0eren op til ca. 210 hk uden at det slider den ned.
Rust bør ikke være noget større problem på de 3 nævnte biler - men kik under bunden når du møder bilen - se på bærearme o.s.v. - det afslører jo om bilen er blevet skyllet ren for salt om vinteren eller supp. beskyttet.
Du kan godt finde en fin s60'er (med og uden turbo) til ca. 110000. Pt. står der 8 hos forhandlere og 2 hos private op til 110000 kr. her på bilbasen.
Men: Jeg mener, at når vi snakker de her lidt ældre modeller, så får du i saab'en den bedste undervognskomfort - desuden meget komfortable sæder. De mest sportslige køreegenskaber er nok de andre.
9-5'eren er nok også den du får sværest ved at komme af med igen - men du bør også kunne gøre et godt køb med den, idet der ikke er mange kunder til de biler.
Du skal passe lidt på med motoren i de gamle 9-5'ere. Frem til 2002 var der problemer med krumtapudluftningen (oli-sludge) på specielt 2.3'eren. Det betød en hel del motorhavarier. Mange af de gamle motorer til 9'5eren (som jo er turboladede) også 2.0'eren, fik monteret et krumtapudluftningskit - som hjalp en del - men nogle af dem kører stadig rundt med et uløst problem og bruger bl.a. meget olie.
Så: hvis det er saab9'5 - enten en 2002- eller få motoren godt undersøgt.
Hvis en 9-5: tag en lidt nyere 2.0 (facelift fra 2002-). Mange af dem har fabrikstun på - ca. 185 hk - så de yder mere end en std. 2.3'er - og så er de jo så billigere i miljøafgift. Du kan iøvrigt sagtens pumpe 2.0eren op til ca. 210 hk uden at det slider den ned.
Rust bør ikke være noget større problem på de 3 nævnte biler - men kik under bunden når du møder bilen - se på bærearme o.s.v. - det afslører jo om bilen er blevet skyllet ren for salt om vinteren eller supp. beskyttet.
Du kan godt finde en fin s60'er (med og uden turbo) til ca. 110000. Pt. står der 8 hos forhandlere og 2 hos private op til 110000 kr. her på bilbasen.
Dette indlæg blev 28-10-2010 18:14 redigeret af dets forfatter.