Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

03-08-2010 kl. 13:40

Hvis du udelukkende tænker økonomisk, så skal du først skifte bil , den dag at en etv. reperation overstiger værdien af din bil.

Hvis det virkelig var sådan at det var en rigtig god forretning at sælge sin bil efter feks. 3år, så ville alle jo gøre det, det ville betyde at markedet ville blive oversvømmet med 3år gamle biler, og så vl markedskræfterne jo gøre de biler markant mindre værd osv. osv

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-08-2010 kl. 23:03

Afskrivningsmæssigt ville jeg vente 1-1,5 år, afskrivningskurven er normalt lidt fladere på biler der er 2-3 år gamle. En bil der er 4-5 år gammel med fornuftigt km-tal kan stadig sælges til en fornuftig pris. Men skal den sælges deromkring ville jeg sørge for at få den solgt omkring 90-95k km, synes det virker som om mange har en "psykologisk grænse" på 100k km, derover er de ikke interesserede/mener prisen skal være meget lavere.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

03-08-2010 kl. 23:42

Der er ikke nogle tommelfingerregler på dette område. Men det nærmeste vi kommer det er nok at de totale omkostninger ved at eje bil falder for hvert år bilen bliver ældre. Dette gælder i hvert fald for de første mange år - lad os sige 8-10 år -, så din bil er slet ikke der endnu.

Så også de næste år vil din bil blive billigere og billigere at eje totalt set. Du bestemmer selv hvornår du vil "stå af" toget.

PS. der findes ingen magiske grænser såsom 100.000km eller max x antal år på trods af at nogle forhandlere og andre render rundt og siger det. Ingen har endnu kunnet bevise at disse magiske grænser har indvirkning på prisen. Indførslen af nye modeller med dramatisk prissænkning (eller det modsatte) kan derimod påvirke prisdannelsen i en overgangsperiode, men jo ældre bilen er jo længere er den i forvejen væk prismæssigt fra nye modeller og dermed også mindre følsom overfor nye modeller.

Dette indlæg blev 03-08-2010 23:44 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-08-2010 kl. 09:16

Nu nævnte jeg ikke magiske grænser, men hvis en bil alligevel skal sælges lige omkring 100k km, ville jeg helt klart gå efter at sælge den under. Bare det faktum at forhandlere/andre siger/mener det, betyder jo netop at det kan have betydning.

Evt. kan man studere denne artikel:
http://penge.dk/biler/artikler-biler/saadan-bliver-bilen-gratis

I teorien lyder det meget godt, men der skal vist et god portion held til også for at køre gratis. Jeg har ihvertfald ikke selv fundet så gode handler (eller talt med andre der har)

Dette indlæg blev 04-08-2010 09:17 redigeret af dets forfatter.