Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

29-05-2010 kl. 16:22

Jeg har fået lavet FDM attest et par gange. Den synes jeg er effektiv. For de går bilen igennem meget grundigt, og finder fejlene hvis der er nogle. Sådan en test tager ca 3 timer og koster ca 2000-2500 kr.
Men sørg for at sælger skriver på salgsaftalen at han udbedrer alle 0-markerede fejl. Den test kan jeg i hvert fald godt anbefale.

Om en test hos Applus er lige så god ved jeg ikke, da jeg ikke lige har prøvet dem til det.
Men hvis de bruger lige så lang tid på bilen, er det vel lige godt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-05-2010 kl. 17:05

Jeg har lige købt bil hos ALD og der betalte jeg 2000 kr for en FDM attest, de fandt ca. 8-10 fejl ( mindre ) men alligevel og selv om der er garanti på bilen, så slipper jeg for besværet ved at skulle på værksted i tide og utide.

Så selv på 4 år gammel bil kan man godt vælge en FDM attest ;-)

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-05-2010 kl. 17:15

Hmm godt spørgsmål. kan se at der er klaget over Applus her på bilbasen....jeg har flere gange brugt fdm, og må sige at de ved hvad de snakker om og har med at gøre, så fdm vil jeg måske nok sige er nummer 1.

Mvh

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

29-05-2010 kl. 17:20

Jeg vil anbefale FDM. Husk som andre også skriver at få betinget handlen af at bilen leveres med 0 markede fejl udbedret og at FDM ikke finder lig i lasten på bilen fx tidligere skader mv.. Og husk at få minimum 6 mdr garanti på skrift. Nogle forhandlere (blandt andre Citroen i herlev), tror at når de FDM tester bilen før køb så behøver de ikke give garanti, eller følge reklamationsbestemmelserne i købeloven. Det ene udelukker naturligvis på ingen måde det andet : ). FDM skriver at de i gennemsnit finder fejl for 6000 kr på bilerne. Og testen koster cirka 2500 kr. En god investering.

bruger siden
11-12-2004

29-05-2010 kl. 18:20

De fejl anbefaler FDM at få udbedret, da de som regel ikke er ubetydelige fejl. Og de fejl BØR/SKAL rettes.

Jeg kan ikke lige huske den præcise formulering fra FDM ifm 0-markederede fejl, men alle forhandlere/værksteder kender til det og plejer at imødekomme kundens ønske. Og hvis ikke, så skynd dig og løb.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

30-05-2010 kl. 08:29

De andre fejl kan fx være ting du senere skal være opmærksom på. At udstødningen måske kun har 1-2 års levetid tilbage. Eller at bilen er delvis omlakeret. Fx pga en skade (større eller mindre). 0 fejl er deciderede mekaniske fejl der skal udbedres. Ja kort sagt betyder 6 mdr rigtig garanti at du er dækket godt ind det første halve år. Med mindre fejlen skyldes slid (2 slidte fordæk falder ikke ind under garanti).

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

30-05-2010 kl. 14:01

Så du mener at de cirka 2500 kr er bedre brugt på at "sætte bilen i stand". Hmmm, hvor langt tror du man kommer for 2500 kr ?

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

30-05-2010 kl. 15:10

Jeg er enig med dig i at FDM ikke er fejlfrie. Men jeg mener stadig at pengene kan være givet godt ud, i den forstand at testen kan sige noget om bilens generelle sundhedstilstand. Men har man selv en mekaniker man kan stole på, kan det være en ligeså god ide at betale ham for et par timer. Det vigtigste er at bilen gennemgås før køb...