Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-05-2010 kl. 14:06

Den gyldne regel er: BEHOLD DIN GAMLE BIL.

Tænk på hvad det koster at forhøje dit billån i renter, gebyrer og renters rente.
om 1 år, så kommer der een der kører 26 på literen, og så står du i samme situation, og året efter kommer der een der kører 29.
Hvis du HVER gang forhøjer dit billlån med 40.000,- så kommer du til at skylde mange penge væk.

Hvem siger iøvrigt at den nye bil har et lavere værditab ??
Jo dyere bil, desto højere værditab i kroner og øre. ( Der er ikke ret mange undtagelser for den regel)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-05-2010 kl. 19:18

For det første så er det stort set 100% sikkert at renten på dit lån, for det er jo det det er, vil stige, sikkert til det dobbelte inden for få år (måske før)
En anden ting er at, når du handler bil, så mister du forhandleravancen, mit gæt er 20-40.000,- uanset hvor længe du beholder bilen, så er det en ekstraordinær udgift.
Nu skriver du intet om hvilken bil du har, ligerledes skriver du ikke noget om hvad du har tænkt dig at købe, så driftøkonomi og andre overvejelser er det jo ikke til at kommentere på.

En anden ting: bilbasens prisberegner er, tæt på at være værdiløs, prøv hellere bilpriser.dk

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

12-05-2010 kl. 09:01

Så svært er det altså heller ikke!!
Lav et budget for din bil den kommende periode (12 mdr) samt et tilsvarende for den anden bil. Heri indgår samtlige udgifter:

Nettorenteudgift (=renteudgift fratrukket ca 33% skatterabat)
Afskrivning (jo dyrere bil jo større)
Service
Forsikring
Grøn ejerafgift
Brændstof

Herved får du den årlige udgift som du evt kan omregne til en månedlig udgift.

For alle bilejere gælder følgende regler:

A) Jo dyrere bil jo mere betyder afskrivningen for det samlede regnestykke. Om bilen kører 15 km/l eller 20 km/l betyder ikke en pind hvis du taber 40.000 om året på bilen!

B) Det koster altid noget at skifte bil:
- papirudgifter til nyt/ændret lån (med mindre man har prioritet som dig)
- omregistrering
- evt service som laves som en del af handlen og som ikke selv får glæde af
- et udgifter til midlertidig bil imellem salg og køb af ny bil
- og vigtigst af alt !! - et ekstraordinært værditab fordi man enten sælger til forhandler eller fordi man presses til at komme af med bilen for at undgå dobbelte udgifter til to biler

Så husk at tælle disse udgifter op for dig hvis du vil have det ærlige billede. Mange "glemmer" disse udgifter for derved at overbevise sig selv om i at den nye lækre bil henne i udstillingslokalet godt kan konkurrere økonomisk med øsen ude i garagen...:-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-05-2010 kl. 12:19

Det er en noget teoretisk (optimistisk) måde du når frem til en besparelse på omkring 900 om måneden?

Så vidt jeg kan se sparer du 3220-1960= 1260kr om året på ejerafgift.

Ved 30000km om året, 9kr/l koster:
16,5km/l 19780kr (realistisk)
23,9km/l 11344 (teori som vil være svær at nå i praksis)
22km/l (hvilket nok er realistisk fremfor knap 23,8) 14232kr

Teoretisk sparer du (19740-11344) + 1260 ~ 9500kr

Realistisk sparer du (19780-14232) +1260 ~ 6700kr om året

Derudover tror jeg at 267k er noget optimistisk for din brugte bil (medmindre at det er fordi forhandleren undlader at give dig rabat på en ny, men istedet giver en "god pris" for din brugte, så du bliver rigtig glad for det lave værditab), men det må du undersøge hos en forhandler.

Så rent økonomisk er jeg ikke i tvivl om at det er bedre at beholde den "gamle", men det er vist ikke det svar du leder efter ;-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-05-2010 kl. 13:26

Ok, havde sammenlignet med denne: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/VW-Golf-1,9-TDi-105-Trendline-Variant-DSG-5d_ID560300975.htm
Hvis du vil have råd med lidt bund i virkeligheden ville det jo være fint hvis du kom med alle oplysninger, istedet for at man skal gætte sig frem.

Hvis du primært forholder dig til brugtprisen på din "gamle" kan du ikke regne med bytteprisen. Det er jo standard at forhandleren "tilsyneladende" giver en høj pris for den brugte (så man som sagt tror på det lave værditab) istedet for at give den rabat på den nye bil som man reelt kan opnå.

Det er jo svært at sige om det er en god eller dårlig beslutning. Rent økonomisk er det formentlig en dårlig beslutning, men hvis du gerne vil have en ny bil, er ligeglad med DSG etc. så kan det jo godt være en ok beslutning.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

14-05-2010 kl. 03:03

Tjae hvis du mener at du har råd til det syns jeg da du skal skifte. Du har vel prøvet bilen mv .....og ved godt at den jo trækker lidt anderledes mv....Og at den er i den farve og udstyr du ønsker den skal have.

Ja så er det god pris...Hvis det er den samme bil som jeg kan se her på bilbassen du har kig på, er det så en demo, og derfor forhandler kan byde dig 265 for din egen. En demo bil til en listepris på omkring en 300.000 kan forhandler indskrive til egen forretning til ca 30.000 billigere. Så hvis en ny koster 317000,- og den reelt har kostet forhandler ca 285-287 pga demo og nu står til 299 i udsalg, så har han jo lidt at mere at tilbyde for din end normalt, men er da kun til din fordel. ikke alle forhandlere er villig til at give kunden bilen til det beløb som de fratrækker for en demo. Men denne bil du har kig på mener jeg er voldsom populær i øjeblikket. Min vudering er det er et godt køb, hvis du vil og har råd til at skifte. Men nu har du en ide om hvorfor han kan give dig 265 for din egen. Ellers meget svært pt at få så fin en pris som du har fået. Så slå til hvis prisen holder.

Mvh