Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Morten H

Morten H
bruger siden
03-04-2005

17-03-2010 kl. 23:24

Hej Claus.

Én gang BMW, altid BMW - så du skal være forberedt på, ikke at ville køre andet, når du først har haft sådan en sag!

Mit råd til dig er, at finde lige præcis den model, DU ved, du bliver mest glad for; med det udstyr du helst vil have i bilen og i den farve, du synes, klæder den bedst, frem for at gå for meget op i motorstørrelse, for uanset hvad får du på den front en række-sekser med minimum 170 heste, som er rigeligt til en E60'er.

Mht. præstationer, så ligger de (520/523/525) så tæt op ad hinanden, at du reelt ikke kan mærke forskel, når det kommer til acceleration (fra 7,9 sek. for 525i man. til 10,2 for en 520i aut.), topfart (ml. 220 og 238) og brændstofforbrug (10,1 km/l - 11,8 km/l). Dog sluger en model med automatgear en smule mere benzin, end en med manuel, men her er kørselsstilen+kørselsmønsteret afgørende.

Hvorvidt du skal vælge manuel eller automat, er et temperamentsspørgsmål. Min egen holdning er, at en E60'er skal være udstyret med automatgearkasse (steptronic), det klæder bilen bedst.
Jeg har kørt 525i Touring med manuel og 530d med automat (samt E39 523i med automat) af modellerne i 5-serien og følelsen/fornemmelsen for MIT vedkommende, er, at E60 og automatgear hører sammen!

Mht. hvad du skal være opmærksom på, så skal du finde dig en bil i så tæt på original fabriksstand, som muligt. Ikke for meget lir, gejl, store fælge osv.
Du skal finde en, hvor du kan få dokumenteret hele bilens historie, herunder service, tidligere ejere og såfremt bilen er importeret, skal du kunne få oplyst og dokumenteret tidligere tyske ejere og servicehistorik.

Jeg vil ikke mene, der er noget på en E60'er, du skal være specifikt opmærksom på, men brug evt. nedenstående link fra FDM som "huskeseddel" ved gennemgang af bilen og spørger du mig, så må der ikke være mangler ifm. denne tjekliste (i så fald skal det skriftligt aftales udbedret med sælger inden overtagelse):

http://www.fdm.dk/filer/Tjekliste-koeb-brugt-bil.pdf

Der er også denne test af E60'eren her fra bilbasen.dk:

http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/viewcartestdetail.aspx?cartestid=517&sourcetype=external&pages=2&showpage=1

Skulle jeg købe brugt E60 i dag, ville ønskesedlen se således ud:
- Sortmetallic
- Aut.gear
- Org. skyde/vippe el-soltag
- Fuldautomatisk klima
- Org. navi
- Org. alu (17 ell. 18 tommer, gerne med nye dæk og bemærk at en BMW på grund af baghjulsophænget SKAL køre med asymetrisk mønster, dvs. ikke noget V-mønster her, furerne i dækket skal løbe hele vejen rundt og til BMW vil jeg klart anbefale Michelin Pilot Sport, som jeg absolut helst selv kører på, eller evt. bedste alternativ Continental Sport Contact)
- Sort sportslæderkabine
- Org. aftagelig træk (evt. elektrisk)
- M sportsrat
- Jeg mener, at fartpilot er standard i alle E60'ere, men husker jeg forkert, så er dette absolut et must
- Kan der støves en model op med org. M-sportsundervogn/fahrwerk, så gør det underværker for køreegenskaberne

Og meget, meget, meget mere (som f.eks. org. soundsystem etc.)! Sådan en udstyret E60'er kan nok ikke findes i DK, men vær ikke bange for, at hente din egen i Tyskland, det er slet ikke så besværligt, bare sørg for, at handle så fin en bil hos aut. BMW forhandler og er du ikke kyndig udi tysk+biler/bilhandel, så allier dig med en, som har forstand på dette.

Et sidst tip må være, at såfremt du køber i DK, så udvælg dig den ønskede bil og få aftalt med sælger, at du får minimum en halv dag til prøvekørsel af bil og book samme dag tid til en komplet brugtbiltest hos et FDM testcenter i nærheden af forhandleren. Det koster godt 2500,- men pengene er givet godt ud.

Jeg håber, du kan bruge mine "tips" til noget - god biljagt og ikke mindst rigtig god fornøjelse med din kommende BMW!

MVH Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Bjørnsgaard

Thomas Bjørnsgaard
bruger siden
19-07-2003

01-05-2010 kl. 19:48

Tjek evt. dette fine eksemplar hvis ikke du allerede har købt !

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/BMW-520i-2,2-4d._ID551440.htm

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg