Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

14-03-2010 kl. 17:22

Hej Jesper.

Der er især 2 fælder ved at lease en bil:

1. kilometer, hvis din situation i perioden ændrer sig, så kan du komme til, enten at have købt nogle kilometer, som du ikke får brugt, eller du kan stå og mangle kilometer, du skal læse kontrakten grundigt så du ved hvad den del koster.

2. Stand ved aflevering, de fleste selskaber kører med at det der ikke kan fjernes ved en prof. klargøring, det skal du betale, det kan godt løbe op hvis du ikke passer på bilen.

Hvilke biler overvejer du, og hvor mange km. skal du bruge ?

Dette indlæg blev 14-03-2010 17:23 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

15-03-2010 kl. 07:27

Hej Jesper.
Jeg forstår godt dine overvejelser.
Man ser en annonce feks: Leasing kun 1595,- når man så lægger førstegangsydelse,gebyrer og afgifter til, så er fidusen ligesom væk.

Prøv, at lægge alle tallene sammen og divider med antallet af kilometer, så får du pris pr. km. frem, det er slet ikke sikkert at det kan betale sig at lease bilen.
Hvad med at købe en demobil med rabat ??

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

15-03-2010 kl. 21:48

Ja så er det da bedre at købe ifølge dig. . . Der får man jo altid de 20% i udbetaling ind igen eller hvad ?

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

15-03-2010 kl. 22:05

Læste en analyse om køb kontra leasing i flere forskellige prisklasser. Her kunne det som udgangspunkt bedste betale sig at lease i de fleste tilfælde. Jeg ville gå efter en aftale hos et af de firmaer der lader FDM stå for kontrol af bilens kosmetiske tilstand ved aflevering. Så har man da lidt tryghed der. Nogle firmaer har endda kontrakter hvor FDM har været med til at udarbejde dem. Husk at pr 1 jan 2010 er der kommet nye regler omkring leasing. Du har her som privatkunde altid lov til at komme ud af aftalen efter 13 mdr og ikke som førhen, først når aftalen udløb. Du mister dog din 1 gangs betaling. Havde du købt bilen ville du dg ikke være bedre stillet alligevel, da biler taber voldsomt i værdi det første år.

Dette indlæg blev 15-03-2010 22:06 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2010 kl. 22:24

Jeg har kigget på det Renault tilbud. Hvis man køber en Clio for at beholde den i 2 år, er det billigere at lease (medmindre man kommer til at betale en stor sum ved aflevering). Den leasede vil koste 4.008,- pr. måned, mens den købte vil koste 4.600,- pr. måned. (Begge incl afgifter, benzin til 15.000km og Renault forsikring, samt Renault finansiering for den købte)

Hvis du derimod betaler den af over 4 år, og beholder den i de 4 år, vil det være billigere for dig at købe den, end at lease den 2x2år når man regner med en brugtsalgspris på ca. 75.000,-

Jeg har valgt at købe en 2 måneder gammel demobil. Jeg får et afslag i prisen på 25.000,- og ender på 150.000,-

Jeg regner med at beholde bilen i 4-5 år, og det er langt billigere for mig end at lease.

Dette indlæg blev 15-03-2010 22:25 redigeret af dets forfatter.

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

15-03-2010 kl. 23:30

Har du taget uforudsete udgifter med i dit regnestykke ved køb. Altså reparationer udenfor garanti i bilens 3 og 4 leveår. Dette kan være en betydelig post og usikkerhed... Der kan hurtigt gemme sig regninger for 10-20000 kr.

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2010 kl. 13:41

@Jonas Petersen:
Nej, det har jeg ikke. Jeg regner ikke med at Clioen går i stykker efter 3-4 år. Hvis man frygter det, kan man lægge de ekstra 25.000 i købspris, og få 5 års garanti (ved køb før 1. april). Det vil over en 4-årig periode stadig være billigere end at lease 2x2 år. Jeg dropper de 3 års ekstra garanti og sparer 25.000 på købsprisen. Så har jeg dem at reparere bilen for, hvis jeg skulle være uheldig.

Kan kun anbefale at lave et budget for den periode du ønsker at beholde bilen Jesper S, og udregne hvad bilen i gennemsnit vil koste dig om måneden, købt eller leaset.

Mvh

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

16-03-2010 kl. 17:30

Enig. Det er altid en god ide at lave et budget og sammenligne. Jeg vil også medgive dig, at kan man finde en demo eller lettere brugt der er sat tilstrækkeligt ned (og taler vi biler i den billige ende), så kan det nok svare sig at købe istedet. Det har jeg da også selv gjort. Fik en Mitsubishi Colt der var knap to år gammel og sparede 40%. Så det kan lade sig gøre

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2010 kl. 17:31

Mht bilbasens vurdering, så skal man vist være lidt forsigtig. En Clio III fra september 2009 er mere værd end en Clio III fra februar 2010 ifølge den. Vel at mærke med samme kilometertal osv... Men det er klart, en dyr bil som skal skiftes ud efter 2-3 år, er det billigere at lease. Og i nogle tilfælde er en billig bil også billigere at lease for en to-tre årig periode.

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2010 kl. 22:50

Mht. brugtprisen på en 4 år gammel Clio: Kan jeg sælge den for 35.000, er det stadig billigere at købe end at lease 2x2 år. Jeg har lavet en beregning på det i et regneark, som kan downloades her: http://www.gratisupload.dk/download/41485/

Jeg tror ikke der er de vilde fejl i mine beregninger, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl. Læg mærke til, at jeg har brugt leasingprisen på 102HK TCe modellen, for at give den bedste sammenligning mellem køb og leasing. Den koster 2.400,- pr. måned.

Profil slettet

Profil slettet

16-03-2010 kl. 22:52

Har regnet med 12.000km årligt og ikke 15.000. Det har dog ingen indflydelse på beregningen.

Profil slettet

Profil slettet

17-03-2010 kl. 07:06

Det eneste det betyder med 15000 istedet for 12000km, er ca 2.000 pr. år til benzin. Det skal lægges til begge biler. Service er hvert andet år, ja. Jeg siger ikke det er ligegyldigt om man kan sælge den for 80.000 eller 35.000. Jeg siger bare, at det stadig er en overskudsforretning at købe fremfor at lease, hvis man kun kan få 35.000 for den. Kan ikke se hvorfor jeg skulle have en sevicekontrakt. En leaset bil skal også kun til service hvert andet år. Mht. reparationer: Jeg har garanti de første to år. Hvis der sker noget 3. og 4. år, har jeg, hvis bilen kan sælges for bare 60.000, 25.000 at reparere den for. Jeg håber det gav mening.