Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

26-12-2009 kl. 12:48

Der findes ikke sommerdæk,der er rimelige på is og sne

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

26-12-2009 kl. 21:45

Jeg forstår virkelig ikke at færdselstyrelsen sætter spørgsmålstegn ved vinterdækkets egenskaber om vinteren..

Jeg kunne ikke forestille mig at kører uden vinterdæk om vinteren... Jeg har selv oplevet hvilken virkning det har hvis man er for sent ude...
Jeg kørte med 60 km/t i byen og kom mod et lyskryds hvor det skiftede til gult, idet jeg vidste der ikke var nogen bagved bremsede jeg rimelig kraftigt, mn ikke i nærheden af noget der burde sætte min hjul under pres.. Problemet var bare at det var slutningen af febuar, temperaturen lå på 3-4 grader på vejen og let fugtig vej og jeg kørte på næsten nye goodyear sommerdæk i standardstørrelse (15")!!!! Det var aldrig sket på mine Michilin Alpin i samme størrelse...

Det koster at eje og kører bil.... KØB dog for H.... nogle ordentlige dæk... Så ER vinterdæk bedst om vinteren og sommerdæk bedst om sommeren... Og nej Linglong eller Wanli eller hva fanden de hedder er ikke kvalitet... Du får hvad du betaler for...

Og færselstyrelsen siger at folk må lade bilen stå de få dage hvor vi har sne og så er det fint med sommerdæk hele året... Ja og med danskernes fornuft sker det vel ca. når der er 2 søndage på en uge....

HOLD NU OP::::

Profil slettet

Profil slettet

29-12-2009 kl. 18:42

Min Skoda Octavia køre på helt nye sommerdæk og der har ikke været et eneste tidspunkt under det sidste snevejr hvor jeg har følt mig utryg.

Jeg køre normalt på vinterdæk, men i år var der kun råd til 1 sæt dæk og det blev så til nogle gode sommerdæk.

Jeg havde en Astro van fra 1992 og der var sommerdæk et mareridt hvor bilen skøjtede rundt på sneeen. Efter den fik vinterdæk på, klistede den sig til vejen igen :-)

Så jeg går ind for vinterdæk, med mindre at du bor i byen og godt kan undvære bilen i et par dage hvor der ligger meget sne på vejen.

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

29-12-2009 kl. 19:13

Alle dansker som bor i byen hvor de arbejder og lever kan jo i store træk undvære bilen hele året rundt, men det får da ikke folk til at lade den stå...
Danskere er luddovne og derfor holder den ikke i praksis med at så lader man lige bilen stå de få dage... For det gør danskere IKKE...
Det burde være lovkrav... Og dermed færdig...

Det koster at have en bil og har man ikke råd til dæk så køb en CYKEL....

Henrik Parkmann

Henrik Parkmann
bruger siden
23-01-2006

08-01-2010 kl. 12:59

Det var da noget utroligt sludder! Vinterdæk er mere sikre på regnvåde veje i dag da mønstret er dybt og beregnet til at aflede store vandmængder, men det vigtigste er, at vinterdæk er blødere end sommerdæk og derfor har bedre vejgreb når temperaturen er under 7grader! Hvis Du har oplevet dårlige vinterdæk, er det formodentligt fordi de har været for gamle. Vinterdæk må helst ikke være over 5 år gamle, da de bliver hårdere med tiden ligesom gummiblandingen mørnes (ligesom sommerdæk). Når man kører på vinterdæk slider man ikke på sommerdækkene, men det kan også fremkalde den situation, at vinterdækkene dermed bliver for gamle, hvorfor det kan være en fordel, når mønsteret f.eks. er nede på 4-5 mm. at køre med dem om sommeren og så købe nye, bløde dæk til vinter.
Men denne vinter vil nok få en del på bedre tanker. Jeg kan godt forstå forvirringen når selv færdselsstyrelsen anbefaler at køre på sommerdæk om vinteren og lade bilen stå, når det sner!!!! Hvor mange mon har kunnet efterkomme dette denne vinter?!?