Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
27-11-2009 kl. 15:12
Om han kan få km.penge for at køre i din bil, eller du kan få for km. en anden kører, det kan jeg ikke lige gennemskue - spørg Skat !
Sidst rettet: 27/11-09
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
27-11-2009 kl. 15:51
Gule plader er til biler udelukkende med firmakørsel (de nuværende gulpladebiler som anvendes privat har klistermærket).
Hvis du køber den privat så kan du få kørepenge, og det kan sagtens være den mest økonomiske model for dig. Men husk at kører du til samme arbejdsplads ofte kan du blive begrænset af 60 dages reglen.
Hvis du køber ladbilen privat skal du desuden betale 25% moms af salgsprisen (da jeg antager at momsen ikke er betalt).
Desuden vil jeg også lige checke med Skat at der ikke er noget problem i at bilen er en ladvogn, dvs at de accepterer den som privatbil!
Mht udlån til dine ansatte vil det bare være udlån til en hvilken som helst anden (ven, familie, osv), da den jo intet har med firmaet at gøre, dvs du hænger på forsikring mm, så det ville jeg fraråde!
Så til eget brug er privat køb rigtig med de km du skriver, men hvis det er for at tilgodese din medarbejder, så skal du vælge modellen med firmabil hvor den ansatte acceptere beskatning af fri bil.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
27-11-2009 kl. 17:11
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
28-11-2009 kl. 01:05
1. køb den privat hvis du opfylder kravene til at få km penge, dvs bl.a. at det er DIG som kører kilometerne! og ikke dine ansatte.
2. lad dine ansatte kører i den i arbejdsregi og privat herudover som de lyster, sålænge du er indstillet på at de kører rundt i din private bil! (din forsikring osv) og at du betaler alle okostninger herfor.
MEN, hvis du tager km penge ud af firmaet til dig selv for kørsel dine ansatte har foretaget så falder hammeren hvis/når SKAT opdager det - så don´t !!