Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

23-11-2009 kl. 20:31

Hej Christian,

For det første vil det være fint, hvis du kunne skrive hvor mange kilometer du regner med at skulle køre om dagen/året. Det vil gøre alt ting lidt lettere i forhold til rådgivning. Endvidere har det også en del at skulle have sagt, om du f.eks har haft egen bil før.

Nå men her er umiddelbart hvad jeg tænker:

Du er 20 år og jeg antager derfor at du ikke har haft egen bil før. Holder min antagelse, så hold dig til en bil med rimelig motorstørrelse: 1,3, 1,4 eller 1,6. Hold da fra alt der hedder GTI og Turbo samt motorer i 2.0 størrelsen og derover. Forsikringsselskaberne vil pumpe din præmie op i et uoverskueligt leje, hvis de hører disse ord. Jeg ved det selv, da jeg havde samme ambitionsniveau, da jeg skulle have bil første gang.

Jeg har ikke selv ejet en Peugeot 206, men det lyder umiddelbart som en ok vogn, hvis du blot holder dig til en motorstørrelse på 1,4 eller 1,6 eller en diesel. en 206'er kan sagtens fåes indenfor dit budget. Med franske biler skal man vist være påpasselig med det elektronisk, mens de nyere modeller vist ikke ruster så meget. Måske tager jeg fejl her, men det er er hvad jeg har læst og ikke mindst erfaret fra mine forældres Citroen Saxo.

Jeg har selv ejet en VW Golf 4 1,6 og det skal jeg hilse at sige var en dyr fornøjelse. Det koster en bondegård at servicere en VW. Ja - de ruster måske ikke, men en VW er så absolut ikke fejlfri. Min gearkasse var svag og var nok den største streg i regningen. Hvis du derfor vil have en VW Golf 4 og det skal være en 1,6'er, så sørg for at find en vogn hvor gearkassen er blevet skiftet.

Min to første biler var begge Toyota Corolla'er og de var ekstremt driftssikre. Så jeg kan varmt anbefale Toyota omend det ikke er en specielt spændende bil.

God jagt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Rune Pind Nielsen

Rune Pind Nielsen
bruger siden
13-01-2006

23-11-2009 kl. 23:29

Jeg kommer lige med et alternativt forslag.

Hvis forsikringen vil være med, hvad så med en Mondeo V6? Der er masser af Mondeo fra 01/02 med V6'eren til salg for omkring 80.000. Den kører i hvert fald godt, og lyden af V6 er altid skøn. Der er som regel også en del udstyr.

Den er dog nok rimelig dyr i drift, og jeg kender ikke så meget til driftsikkerheden. Bare et forslag :-)

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

24-11-2009 kl. 19:30

Hej Christian,

Ok - hvis forsikringsselskabet som samarbejder med Finansforbundet er ligeglad om du køber en: GTI, V6, Turbo og motorstørrelser over 1.6 så er der jo gode muligheder for at købe både en sjov og kvik bil.

Hvis du skal køre 15.000 km om året og benzinøkonomien er mindre vigtig for dig, så kan du således roligt købe en: GTI, V6 og Turbo.

Jeg vil dog lige nævne her, at en V6'er nok er ret dyr at servicere og vedligeholde. Jeg har ikke selv ejet en V6'er, men det kan jeg kan læse det af de mange indlæg der har været her på BB.

Det er nok fornuftigt at gå efter en brugt bil med servicebogen i orden og gerne hos en forhandler, så der er noget garanti.

Af erfaring kan jeg fortælle, at min tidligere VW Golf4 blev købt hos en forhandler. Bilen blev på forhandlerens regning serviceret alene for 16.000 kr., så jeg var glad for den forhandlergaranti der fulgte med købet.

Igen - jeg har dårlig erfaring med VW Golf4. Min bil blev alt i alt serviceret for over 20.000 kr. på under et halvt år. Det var helt absurd. Måske har jeg været uheldigt - men imponeret var jeg ikke af VWs kvalitet. Endvidere var min VW Golf4 1.6 en af de mest sløve biler jeg nogensinde har ejet. Motoren på 1.6 var meget sløv i optrækket og overhalinger var noget man skulle planlægge lang tid før de reelt skulle foretages.

Jeg kender ikke meget til Peugeot så jeg ved ikke hvordan de er at servicere. Jeg ved dog at mine forældres franske Citroen Saxo har været rimelig i service. Rust har ikke været et problem (endnu) og teknikken har da drillet lidt, men ikke meget og har ikke været dyrt at få serviceret.

De japanske biler kan jeg varmt anbefale - de er dog sjældent spændende at se på og køre i.

God jagt.

Sidst rettet: 24/11-09

Sidst rettet: 24/11-09

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

04-12-2009 kl. 02:41

har du overvejet en Volvo S40 2,0 T (160 hk) eller T4 (200 hk) den er et godt alternativ og en Volvo er jo en Volvo det er en meget driftsikker (måske lidt kedelig) bil her en 2,0 T'er fra 2002

Sidst rettet: 7/12-09 (af administrator)

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

04-12-2009 kl. 02:43

iøvrigt deler S40/V40 (st car model) platform med Mitsubishi Carisma