Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
12-11-2009 kl. 22:33
Hvis dit første krav er billig i drift, går jeg ud fra at du mener at den har en billig totaløkonomi, dvs inkl alle udgifter. I så fald kan en Lupo være fin nok.
Men du bør nok gøre dig mere klart at 2x85 km dagligt er små 2 timer i bil hver dag og en Lupo og motorvej er måske ikke det mest oplagte valg. Det samme når det gælder sikkerhed og komfort. Men en mulighed er det bestemt. Men pas på at du ikke bare lader dig lokke af de ca 30 km/l den kører, da totaløkonomien trods alt ikke ændrer sig voldsomt hvis du i stedet vælger en bil der kører 15-17 km/l som mange gulpladebiler, hvor du får en væsentligt bedre bil med langt større komfort og køreglæde. De vil nok ikke kunne have samme totaløkonomi, men til gengæld har de et stort bagagerum, og som bil nr.2 har mange nu erfaring med at det ikke er helt dumt at have til møbler, haveaffald, byggematerialer osv, på trods af din skråsikre mening om at den KUN skal bruges til/fra arbejde :-)
Nyere gulpladebiler efter 1997/98 koster 5.040 i årligt strafafgift oveni vægtafgiften. For biler før 1997 er afgiften ca 900 kr. Dvs et væsentligt tillæg ift en lille hvidpladebil, men som nævnt er det jo også to vidt forskellige biler brugsmæssigt.
Så om du vælger en lille hvidpladebil eller en større gulpladebil er et valg hvor økonomien ikke vil være væsentligt forskellig, men hvor brugsværdien vil være forskellig.
Som alternativ til Lupoen er en nyere/ny minibil også en mulighed hvor totaløkonomien ikke vil være voldsomt forskellig. Som altid er det rep/service på en lidt ældre bil der kan vælte læsset i enhver beregning, så det er også et spm om hvordan du prioriterer driftsikkerhed kontra risiko for rep/service.
I stedet for at ligge dig fast på hvad den skal koste i indkøb, synes jeg du skal sætte loftet for hvad den må koste pr måned. Årsagen er at en bil sagtens kan være billig i indkøb men dyr i drift pga enten strafafgift, forsikring, dieselforbrug eller rep/serviceomkostninger.
Mit råd vil være at starte med at køre nogle ture i såvel små hvidpladebiler som Lupo, Toyota Aygo/Yaris, osv og i brugte gulpladebiler, og så finde ud af hvilke af dem du kunne tænke dig at tilbringe 2 timer i hver dag. Når du så har shortlistet nogle af dem, så sæt dig ned og regn totaløkonomien igennem og find ud af hvor du synes du får mest for pengene.
Jeg pendler Jylland - Kbh i en Peugeot 307 airvan (gule plader) og foretrækker klart dette fremfor en lille hvidpladebil aht komfort, sikkerhed og udstyr, men vi er jo forskellige, så kun dit valg er rigtigt for dig.
Sidst rettet: 12/11-09
Sidst rettet: 12/11-09
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
13-11-2009 kl. 09:31
Gulpladebiler + moms betyder at momsen skal tillægges prisen.
Som privat kan du søge efter begge typer.
Rigtigt at biler før 1997/98 får den lavere afgift når totalvægten er over 2 ton (hvilke de fleste gulpladebiler er). Så her sparer du penge, men husk at en bil fra 1997 nok ogå kræver mere rep/service end en fra feks 2005, så ikke sikkert det er billigst i længden. Også fordi mange biler fra den tid ikke kører så langt på literen som nyere biler.
Strafafgiften kommer oven i vægtafgiften årlig, men vægtafgiften er den samme uanset om bilen er på gule eller hvide plader.
Men ellers; når du står med en konkret bil så spørgs forhandleren om strafafgiften eller spørg her igen.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
13-11-2009 kl. 13:04
Du skriver jo det samme som mig, nemlig at biler før 1997 (jeg husker ikke datoen) slipper med 900,- i strafafgift. Enkelte modeller (og måske er Peugeot 306 en af dem) slipper vist nok også med lav afgift efter 1997, men langt de fleste biler efter 1997 har den høje afgift. Men som jeg skrev til Karsten af samme årsag: når han står med en konkret bil så undersøg hvad afgiften er.
Tallene står for øvrigt her, dog er biler før 1997 ikke med men det er altså 900,- for biler over 2 tons. Man havde forslag i skattereformen i foråret om at forhøje det til den høje afgift 5.040, men det blev taget af bordet igen.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1659391
Derudover skriver du noget om afgiften ved import (som rigtig nok er 50% i din situation), men da Karsten ikke skriver at han vil importere en bil kan jeg ikke se hvad relevans det har.
Sidst rettet: 13/11-09
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
13-11-2009 kl. 13:32
Sorry, så ikke du skrev 2007.
Jeg var ikke klar over at nogle biler efter 1997 fåes helt uden strafafgift, kun at nogle fåes med lav strafafgift på 900,-.
Profil slettet
13-11-2009 kl. 15:19
Mit forslag vil være en Golf 4, 1.9 TDI van (gule plader), som jeg kun har haft rigtig gode erfaringer med som pendler bil.
Den går ca 20 km pr liter og koster 2520 årligt i afgift.
Jeg har faktisk 'en til salg for tiden. Så du er velkommen til at kontakte mig på telefon 60207182.
Hilsen Lars Pedersen