Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

17-10-2009 kl. 20:46

Du skal da kikke på hvordan de 20000 km er fordelt. Kører du meget motorvej så en diesel - men meget by og land så kan du vælge benzin - mange små-ture er ikke godt for en diesel-bil ej heller for diesel-økonomien. Husk, at diesel-udgaven er dyrere i indkøb, den nye "ikke-partikel-filter-afgift" kommer der jo desuden oven i en ældre diesel-bil. Desuden er diesel-udgaven bestemt ikke billigere i miljø-afgift end benzin. Fordelen ved diesel er bedre bundtræk. Men 20000 km er bestemt ikke specielt meget og mange vælger benzin i stedet for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tang

Esben Tang
bruger siden
28-07-2003

17-10-2009 kl. 23:33

Som ejer af en Octavia Ambiente hatchback 1,6 102 HK fra 2001. Kan kun sige at de 3 år og 75.000 km jeg har kørt har været utrolig billig i vedligeholdelse, har udover service og dæk brugt 1000 kr. på div. småting. Nværende km stand 210.000 så det er ikke fordi den ikke har kørt. I gennemsnit har jeg kørt mellem 13-14 km/l.

Bilen er et dejligt sted at opholde sig, har som ekstra udstyr købt armlæn for og læderrat, 2 ting som gør hverdagen lidt sjovere. Samlet pris for de 2 ting 1700kr.
Pladsmæssigt har er der som regel nok, med 528 liter i bagagerummet er det er et af de største og med stor bagklap ekstra nemt at læsse.

Med de kilometer du skriver i skal køre vil jeg sige en benzin, da en diesel er dyrere i vedligeholdelse og ejerafgift. Med hensyn til en eventuel eftermontering af partikelfilter så glem alt om det, det kan slet ikke betale sig. Du skal beholde bilen i mindst over 10 år før de har tjent sig selv ind. Plus du får bare mere og dyr teknik at vedligeholde.

Ambiente kontra Elegance udstyr, er elegance top modellen, med f.eks. Fuld. aut. klima, sædevarme, læderrat, armlæn for, lås i handskerummet, lys ved bagsædet osv.
Ambiente modellen har: Aircon, plastik rat, fartpilot, bordcomputer, fjern betjent c.lås, tågelygter for og bag, elruder hele vejen rundt, højde justerbar forsæder, justerbar lændestøtte, multi justerbart rat. Alle disse ting er selvfølgelig også i Elegance hvis ikke bedre.

Hvis der er penge til det ville jeg præve at finde en benzin Elegance.

Held og lykke med jagten.

Hilsen Esben

Profil slettet

Profil slettet

18-10-2009 kl. 07:31

Jeg køre i en Octavia Ambiente hatchback 1,6 fra 2002 og den køre rigtigt godt, men sæderne synes jeg ikke er særlig gode, de passer ikke til mig og jeg er alm. af bygning og 175 cm høj. Jeg ville køre en lang tur på min. ½ time, så du ved om du sidder godt i bilen. Jeg har oplevet langt bedre sæderne i min gamle Ford Mondeo, Toyota Aygo og for den sags skyld min gamle Skoda Felicia.

Profil slettet

Profil slettet

04-11-2009 kl. 09:20

Husk at tage højde for partikkelfilter nu hvor du overvejer en Diesel ;-)

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

04-11-2009 kl. 10:59

Uanset motorvalg, så bør du vælge den faceliftede Octavia fra 2005 og frem. Ikke en Tour-model, da det er den gamle.
Ud over at den faceliftede er meget mere lækker end den gamle, så er den også mere rummelig. Især er der mere bagsædeplads, hvilket ikke er uvigtigt, når der skal sidde børn derovre.

Det kan blive svært at finde en til 110.000 kr, men standard benzinmodellerne begynder i det leje.
Diesel kan du nok ikke finde til den pris, hvis den ikke skal have kørt latterligt langt.

Her er et eksempel, som dog lige ligger lidt over maksprisen:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Skoda-Octavia-1,6-Ambiente-5d_ID412200430.htm