Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
09-10-2009 kl. 10:12
Lad dog lortet stå og køb en anden.
Hvis forhandleren sælger bilen "for en kunde" så køber du bilen privat, og UDEN GARANTI formentlig direkte af ejeren.
Hvis BMW, skal købe den af kunden og sælge den videre til dig, så skal de åbenbart have 40.000,- for "ulejligherden"
Rent lovmæssigt er der ingen problemer, men jeg syntes at det er useriøst af forhandleren, og alene derfor ville jeg købe en anden bil.
Hvis forhandleren sælger bilen "for en kunde" så køber du bilen privat, og UDEN GARANTI formentlig direkte af ejeren.
Hvis BMW, skal købe den af kunden og sælge den videre til dig, så skal de åbenbart have 40.000,- for "ulejligherden"
Rent lovmæssigt er der ingen problemer, men jeg syntes at det er useriøst af forhandleren, og alene derfor ville jeg købe en anden bil.
Morten H
bruger siden
03-04-2005
18-10-2009 kl. 02:20
Sikke en gang sludder Jeppe - intet sted i købeloven står der noget om, at en erhvervsdrivende sælger skal yde en privatforbruger garanti!
Det hedder reklamationsret og der er milevid forskel på garanti og reklamationsret!!
Hvis en sælger vælger, at yde garanti, udover reklamationsretten, som gælder i mere end 6 mdr., så er køber bedre stillet end ved reklamationsret i købelovens forstand, da det er sælger, som har bevisbyrden ved fejl/mangler ved en lovet garanti, lige som det også er inden for de første 6 mdr. fra købets indgåelse ved reklamationsretten.
Når en bilforhandler sælger en bil som "sælges for kunde", så er der afsagt dom i sådanne sager: Hvis sælger formidler hele salget OG er salgsaftalen udfærdiget på forhandlerens normale slutsedler, så har køber 24 mdr. reklamationsret på den pågældende bil, som sælger (forhandler) er ansvarlig for overfor køber.
Formidler sælger (forhandler) derimod bare kontakt mellem privat sælger og privat køber og underskrives handlen på f.eks. en af BilBasen eller FDM udfærdiget standardslutseddel anses det for, at være en regulær privathandel og almindelige købelovsretlige reklamationsbestemmelser tilsidesættes.
Til Poul: Hvis du er interesseret i, at spare kr. 40.000,- ved køb af den pågældende bil, du omtaler, så sørg som minimum for, at låne bilen en hel dag, så du selv kan køre til FDM og få den gennemtestet på et af deres testcentre. En komplet test, hvor de tjekker for evt. skader og hele drivlinen, koster ca. kr. 2500,- og fejler bilen intet, må de siges, at være givet godt ud!
Er der derimod betydelige fejl på bilen, som afholder dig fra, at købe den, har du "tabt" disse kr. 2500,- i jagten på din kommende bil, men sådan er det, hvis du vil gå efter besparelsen på kr. 40.000,-.
Med sådan en testrapport hånden står du endvidere stærkt i en evt. forhandling med sælger om prisen på bilen, hvis du alligevel ønsker, at købe den, da sælger kunne være villig til, at give nedslag i prisen, såfremt de af FDM fundne fejl/mangler er bekostelige, at udbedre.
Jeg vil på ingen måde være skræmt af forhandleren og hans fremgangsmåder, dog skal man sikre sig selv bedst muligt og dette gøres bl.a. ved ovennævnte FDM test.
Står bilen foran et syn (hvis den er registreret første gang i 2005, så skal den synes for første gang i år), kan du evt. snakke med ejeren af bilen og sætte som betingelse for en evt. handel, at han afholder dette syn. Og som andre har nævnt, så tjek, om der er lang tid til næste service (på BMW'er er der en serviceindikator i displayet i instrumentbordet, som viser, hvornår bilen skal til service igen).
God biljagt - med venlig hilsen Morten.
Det hedder reklamationsret og der er milevid forskel på garanti og reklamationsret!!
Hvis en sælger vælger, at yde garanti, udover reklamationsretten, som gælder i mere end 6 mdr., så er køber bedre stillet end ved reklamationsret i købelovens forstand, da det er sælger, som har bevisbyrden ved fejl/mangler ved en lovet garanti, lige som det også er inden for de første 6 mdr. fra købets indgåelse ved reklamationsretten.
Når en bilforhandler sælger en bil som "sælges for kunde", så er der afsagt dom i sådanne sager: Hvis sælger formidler hele salget OG er salgsaftalen udfærdiget på forhandlerens normale slutsedler, så har køber 24 mdr. reklamationsret på den pågældende bil, som sælger (forhandler) er ansvarlig for overfor køber.
Formidler sælger (forhandler) derimod bare kontakt mellem privat sælger og privat køber og underskrives handlen på f.eks. en af BilBasen eller FDM udfærdiget standardslutseddel anses det for, at være en regulær privathandel og almindelige købelovsretlige reklamationsbestemmelser tilsidesættes.
Til Poul: Hvis du er interesseret i, at spare kr. 40.000,- ved køb af den pågældende bil, du omtaler, så sørg som minimum for, at låne bilen en hel dag, så du selv kan køre til FDM og få den gennemtestet på et af deres testcentre. En komplet test, hvor de tjekker for evt. skader og hele drivlinen, koster ca. kr. 2500,- og fejler bilen intet, må de siges, at være givet godt ud!
Er der derimod betydelige fejl på bilen, som afholder dig fra, at købe den, har du "tabt" disse kr. 2500,- i jagten på din kommende bil, men sådan er det, hvis du vil gå efter besparelsen på kr. 40.000,-.
Med sådan en testrapport hånden står du endvidere stærkt i en evt. forhandling med sælger om prisen på bilen, hvis du alligevel ønsker, at købe den, da sælger kunne være villig til, at give nedslag i prisen, såfremt de af FDM fundne fejl/mangler er bekostelige, at udbedre.
Jeg vil på ingen måde være skræmt af forhandleren og hans fremgangsmåder, dog skal man sikre sig selv bedst muligt og dette gøres bl.a. ved ovennævnte FDM test.
Står bilen foran et syn (hvis den er registreret første gang i 2005, så skal den synes for første gang i år), kan du evt. snakke med ejeren af bilen og sætte som betingelse for en evt. handel, at han afholder dette syn. Og som andre har nævnt, så tjek, om der er lang tid til næste service (på BMW'er er der en serviceindikator i displayet i instrumentbordet, som viser, hvornår bilen skal til service igen).
God biljagt - med venlig hilsen Morten.