Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

07-09-2009 kl. 09:09

Hej Claus.

Hvis du har brugt en uge af dit liv, på at læse om sikkerhed i en bil til 10-18.000 så har du spildt din tid.

En bil til den pris er ca. lige så sikker som 7 æggebakker.

Til den pris er det eneste du skal bekymre dig om er at finde en så velpasset bil som muligt med så lidt rust som muligt, uanset mærket.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-09-2009 kl. 16:33

Sikkerhed, ikke mindst i små biler er jo først blevet et emne de alm. bilfabrikanter begyndte at koncentrere sig om for relativt få år siden. Så det er begrænset hvor mange ældre små biler hvor sikkerheden ikke mere har med tilfældighed at gøre, eks. er en golf 2 fra 80'erne mindre sikker i div. crashtests end en boble er.

Sikkerhed kan ydermere deles op i aktiv og passiv, aktiv er i mine øjne det vigtigste, abs til at hjælpe med at bremse, ESP(som du ikke finder en bil til 18000 kr med) til at hjælpe hvis bilen skrider ud, og ikke mindst løbende vedligeholdelse af bilen; så slidte dæk osv. ikke er medvirkende til at man kører galt.

Hvis du vil have konen så sikkert så muligt frem må du bestemme dig for om det er aktiv sikkerhed, så som gode bremser, dæk, og køreegenskaber, der er vigtig, eller om du er tror mere på bjælker i dørene og airbags.

Kig på fiat punto fra 1997 og 2000 på linket nedenfor, som jeg sagde før, de fleste fabrikanter har lært meget om sikkerhed de sidste par år.
http://www.euroncap.com/tests/fiat.aspx

overvej om de 18000 kr i stedet skulle blive til en udbetaling til en af de mange glimrende små biler til omkring 100.000 kr, der byder på både aktiv og passiv sikkerhed, samt drift sikkerhed og fornuftig drifts økonomi.

Ps. se de her to biler http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Punto-1,2-SX-3d_ID888500074.htm

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Fiat-Punto-1,2-60-S-5d_ID315902982.htm

Lette og sikre køre egenskaber, fornuftige crash test resultater, lav pris, drift sikkerhed kan jeg ikke love noget om

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

07-09-2009 kl. 20:12

Drop brugt købet til 18.000 kr og brug pengene til at lave en udbetaling på en mikro bil.

Jeg stod i 2005 i samme situation, regnede på hvad jeg kunne få for 20.000 kr brugt og kom frem til at en Ny KIA Picanto ville være det billigste.

Her 4 år senere har det holdt stik - jeg betaler 512 kr om året i afgift mod 2500 for min gamle bil dr er så lige hentet de første 8.000 kr.

Der har været 3 års garanti på bilen og ingen reperationer udover service som jeg ikke får lavet hos autoriseret værksted.

Bilen kører mellem 15-17 km/l og jeg behøver ikke bekymre mig om bilen starter - det er ikke verdens sikreste bil men en brugt bil til 18.000 er ikke mere sikker.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

08-09-2009 kl. 23:48

Hej

I det prisleje finder i nok kun problemer, med mindre i er heldige.
Hvis i hopper op til ca 30.000 kr. Så kan i nemmere finde noget seriøst der holder bedre i længden og formentligt også er meget mere sikre. F.eks. vil der være airbags og ABS-bremser. Det bør man nok sætte som minimumskrav.
Af forslag i det prisleje kan i kigge efter:
Seat Cordoba/Ibiza
Nissan Almera
VW Polo
Toyota Corolla
Nissan Micra
Hyundai accent
Honda Civic

Disse ville jeg foreslå som noget der er værd at gå efter.