Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

04-07-2009 kl. 21:00

Hvis jeg var jer ville jeg nok gå efter følgende modeller:
Ford Mondeo st.car årgang 2005-07:
Pga ekstremt gode pladsforhold. Gode køreegenskaber. De sidste modeller inden den nye model kom til. Og til 150.000 kan du sagtens finde et fint eksemplar med meget standardudstyr.

Opel Vectra Wagon 2005-08:
Pga lidt det samme som Mondeo. Bil med mega meget plads.
Fornuftige priser og rimeligt godt med udstyr.

Mazda 6 st.car 2006-08:
God og velkørende bil med meget udstyr. Dog ikke lige så stor som Vectra og Mondeo

Toyota Avensis st.car 2006-08
Velkørende og meget driftsikker bil. Dog er bagagerum ikke lige så godt som i Vectra og Mondeo. Men meget standard udstyr.

Skoda Octavia. st.car: 2006-2008
Fin og velkørende bil med fornuftig pladsforhold. Dog er bilen en halv klasse mindre end Mondeo og Vectra

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

05-07-2009 kl. 21:28

MHT Seat Altea vil jeg sige at det er en rigtig flot og lækker MPV. Men hvis den skal bruges som familiebil bør i gå efter en Altea XL. Den er noget større end en normal Altea.

MHT Benzin vs Diesel kommer det an på hvor mange km om året i kommer til at køre. Op til 20-25.000 km om året kan en benzin bedst betale sig. Hvis mere kan en diesel nok betale sig. Dog skal man huske at en diesel ikke har godt af mange småture.
Diesel er dyrere at købe og servicere, så derfor skal der en del km til før det kan svare sig.

St.car vs MPV:
For det meste er der bedre køreegenskaber i en st.car, pga lavere tyngdepunkt. MPV er lidt mere en praktisk gris. Der er efterhånden dog mange pæne udgaver. Dog er de somregel lidt dyre i forhold til en god st.car.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

05-07-2009 kl. 21:45

Jeg kan godt forstå, at du allerede nu forsøger at finde ud af hvilke ”dyr” der befinder sig i den jungle, for det er ikke så let. Blot betegnelserne kan forvirrer for der er mig bekendt ingen regler på det punkt, hvornår er en MPV en MPV, en stationcar en stationcar osv. Seat kalder selv Altea for en MSV (Multi Sports Vehicle), og efter min helt personlige opfattelse har en MPV mere end de traditionelle 4 til 5 siddepladser.

Jeg tvivler på at voksne vil føle sig klemt på bagsædet af en Seat Altea, og bagagerummet høre også til i den store ende for klassen. Den ene af vores biler er en Honda Civic 1,8 Sport som på mange måder er af samme skuffe som Seat Altea, en praktisk familiebil som også er sjov at rive rundt i svingene, hvis man har lyst til det. Der er ingen problemer med at have store unger på bagsædet i Civic’en, selv om den yngste er knap 195 cm høj.

Hvis du er interesseret i Seat Altea, kan jeg anbefale også at se på Honda Civic 1,8 Sport. Ud fra aktuelle brugtpriser ser Civic’en til at lande inden for jeres budget, nå det bliver aktuelt. En Honda plejer at være mere driftsstabil end en Seat, og EU-norm tallene for benzinforbrug indikere også et lavere forbrug for Honda’en, noget som godt kan gøre den mere økonomisk i længden.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

08-07-2009 kl. 23:50

Ja det ville nok være godt at komme ud at se på de forskellige biler, for man bliver hurtigt snydt af hvilken klasse de tilhører og den udvendige størrelse.

Jeg forstår ikke helt det med prisen, jeg prøvede at søge op til 180.000 kr. i den tro at de så er nået ned på eller under de 150.000 kr. om et år. For de penge kunne jeg ikke finde en eneste Seat Altea XL, men eksempelvis Civic 1,8 Sport 2006 49.000 km og 2008 71.000 km samt Avensis 1,8 Stc. Sol 2003 110.000 km og 2004 125.000 km (alle for mellem 175.000 og 180.000 kr.). Billigste Altea XL var en 1,6 (102 hk) Xtra 2007 26.000 km til 199.800 kr. og for de penge får man en Civic 1,8 (140 hk) Sport 2007 med 10.000 km mere på klokken, og selvfølgelig en nyere/mindre brugt Avensis.

Mht. forbrug og grøn afgift ved 15.000 km om året og 9,5 kr. literen, og hvis de alle overholder de tal producenterne oplyser er den årlige udgift:

Civic 1,8 Sport (15,2 km/l) 15.000/15,2*9,5=9375,00+2620=11950,00 eller 999,58 kr. pr. md.
Avensis 1,8 Stc. (13,9 km/l) 15.000/13,9*9,5=10.251,80+3020=13271,80 eller 1105,98 kr. pr. md.
Altea XL (12,8 km/l) 15.000/12,8*9,5=11132,81+3500=14632,81 eller 1219,40 kr. pr. md.

(Min egen Civic 1,8 Sport ligger efter 46.000 km på 15,8 km/l i gennemsnit)

Som tidligere nævnt kan man let mht. rummelighed, for det kommer jo an på hvordan pladsen er udnyttet. Bagagerummets volumen er størst på Altea XL med 532 liter, så kommer Avensis Stc. Med 520 og Civic men 485. Uformningen er dog meget forskellig, og hvilken der er lettest at klemme en barnevogn i kommer jo an på barnevognen. Målene på bagagerummene fra svenske biltests siger:

Dybde:
Avensis 112 cm
Altera XL 90 cm
Civic 84 cm

Det flade stykke gulv mellem hjulkasserne:
Civic 105 cm
Avensis 104 cm
Altera XL 98 cm

Højde fra bund til hattehylde eller bagagerumsdækken:
Civic 56 cm (Civic har benzintanken under forsæderne)
Avensis 41 cm
Altera XL er der ikke det mål på, men der er 64 cm fra gulv til loft.

Bredden på åbningen til at læsse ind af:
Civic 108 cm
Avensis 105 cm
Altera XL 98 cm

Højden på samme åbning:
Civic 83 cm
Avensis 74 cm
Altera XL ikke målt

Ud fra målene på en barnevogn af ældre aftapning ser det ud som om den kan være i dem alle, men på ret forskellig måde. I Avensis på tværs, stativ uden hjul og kasse ved siden af hinanden. I Civic på tværs, stativ uden hjul og kassen oven i stativet, så kan hattehylde / dækken blive på dem begge. Det er næppe er muligt i Altera XL da der hverken i længden eller bredden er plads nok, til at stativet kan stå fladt på gulvet.

Mål på kabinen kan også overraske lidt nogle gange, fra samme sted som før:

Maks. Benstræk for:
Avensis 112 cm
Altera XL og Civic 111 cm

Rest bag (hofte til knæ) med forsædet helt tilbage:
Civic 65 cm
Altera XL 63 cm
Avensis 62 cm
(med forsædet justeret tile ns afstand for er der 2 cm mere plads I Civic)

Skulderbrede i kabinen for:
Altera XL 139 cm
Civic 132 cm
Avensis 128 cm

Samme bag:
Altera XL 136 cm
Avensis og Civic 130 cm

Afstand mellem forsæder og loft for:
Altera XL 101 cm
Civic 100 cm
Avensis 97 cm

Samme bag:
Altera XL 95 cm
Avensis 93 cm
Civic 92 cm

Med hensyn til stabiliteten, kommer et engelsk forsikringsselskab hvert år med en rapport. De forsikre bilejere mod reparationer på bilen, indtil den runder 12 år og/eller 208.000 km. I den nyeste fra 2008, og som omhandler biler i alderen fra halvandet til ni år skriver de:

Honda
1st of 30
Last year's position 1st of 26
Cars needing repair work 10%
Average repair cost £269
Star model HR-V ('99-'06)

Honda continues its run as king of reliability, by taking the top slot for the fourth year on the trot.

All of its cars bar one, the ('97-'01) Prelude, managed the highest reliability rating, and even the Prelude got a rating of four out of five.

Honda's engines proved durable, accounting for less than 3% of claims.

The result shames that of other car makers – the best models from Land Rover, Renault and Seat all failed to beat Honda's worst.

Toyota
3rd of 30
Last year's position 2nd of 26
Cars needing repair work 16%
Average repair cost £355
Star model Corolla ('00-'02)

Reliability stalwart Toyota managed just 15.73 claims per 100 cars on average.

It also had the most-reliable car in this year's survey, the ('00-'02) Corolla, with only two claims per 100 cars.

All of the Toyotas tested got a reliability rating of four or five out of five, apart from the three-star ('94-'99) Celica, which had 32 claims per 100 cars, with 53% of these caused by the axle and suspension.

The biggest single cause of Toyota's reliability problems was electrical faults.

Seat
26th of 30
Last year's position 23rd of 26
Cars needing repair work 39%
Average repair cost £253
Star model Ibiza ('99-'02)

Another bad result for Seat. Its best model, with a reliability rating of just three out of five, is the ('99-'01) Ibiza, with 28 claims per 100 cars.

Of the Ibizas that failed, more than 40% needed repairs to the electrics. The Alhambra MPV was the least-reliable Seat, with 50 claims per 100 cars.

Flere mærker kan ses http://www.whatcar.com/car-news/reliability-supertest-2008/236323

Jeg håber det hjalp lidt på det, selv om det er helt sikkert at der er flere bud på løsningen end de tre biler.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

09-07-2009 kl. 03:07

Ja det kan sagtens være at Altea er helt okay, og at det er andre modeller der er skurken. Ser man på fejlprocenten, er det jo stadig sådan at du skal rent teoretisk skal have mere end to for at rende på en reparation.

Ja valget af barnevogn kan betyde lige så meget som valget af bil, nå det kommer til om det kan lade sig gøre.

Valget af Avensis og udstyrsmodel Sol, var ud fra kravet om stationcar og pris. Civic er kun solgt med 1,8 benzinmotor og 2,2 diesel i DK, så er der en Type-R 2,0 med nogle flere kræfter men færre døre. Sport modellen ud fra bang for the buck, da der er rigtigt meget udstyr i uden ret stor merpris og så er det den mest solgte model herhjemme, så der er også flere brugte.

Den har som det måske kan tydes ovenfor 5 døre, håndtaget på de bagerste er bare gemt af vejen ”bagerst” i hjørnet ved ruden. De bagerste døre kan i øvrigt åbne tæt på 90 grader, hvilket gør det lettere at læsse børn ind der ikke selv kan. Håndtaget findes her http://z.about.com/d/cars/1/0/3/e/1/eucivic_reardoor.jpg og der er et billede her http://www.honda.dk/sw23484.asp hvor bagdøren er åbnet helt (og bunden af sæderne klappet op).

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg