Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

29-05-2009 kl. 21:09

Hvis du kører 130 km/t i en Corsa 1,2 så er et forbrug på 13.2 ikke helt vildt - en lille benzin motor der skal flytte en relativ tung bil vil bruge benzin.

Fartpilot sparer ikke benzin, du ville selv kunne køre mere økonomisk men der er ikke meget at hente.

Jeg har selv en 1,1 l Kia Picanto som er noget forslugen hvis jeg kører stabilt med 130 km/t - men sætter jeg den ned på 120 km/t så kører den helt anderledes økonomisk.

Endelig skulle din nye bil gerne blive mere økonomisk når den er kørt til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

30-05-2009 kl. 11:56

Det er ikke så meget vægten i bilen, det er vindpresset.
Hvis du ændrer farten fra 120 til 160, så skal bilen bruge dobbelt så meget kraft til at overvinde vinden.

Profil slettet

Profil slettet

01-06-2009 kl. 09:36

Fartpilot vil ofte medvirke til en bedre benzin-økonomi, hvis du er typen der ellers ville køre meget uregelmæssigt, men hvis du virkelig koncentrerer dig om økonomikørsel, kan du gøre det bedre end fartpiloten. Den vil typisk motorbremse unødigt når det går nedad og tilsvarende give unødigt meget gas i et forsøg på at holde farten, når det går opad, specielt lige i overgangen. Det er for meget on/off regulering efter min smag.

Profil slettet

Profil slettet

01-06-2009 kl. 19:52

Mange småbiler bliver noget forslugne, når de kommer på motorvej, da de nærmer sig toppen for hvad de kan præstere, så synes umiddelbart ikke at 13,2 kml lyder helt i skoven :-)

hvor mange omdrejninger roterer sådan en corsa ved 130? det har også noget at sige.

Vægten betyder noget, hvis der er meget start/stop, hvorimod aerodynamikken/vindmodstanden og gearingen betyder noget ved konstant fart.

Ved godt det ikke kan sammenlignes, men kører selv i en Berlingo III med dieselmotor, og det er noget af et skrummel, så brændstoføkonomien er bogstavelig talt som vinden blæser (næsten 20 km/l ved 120-130 kmh i medvind og 13 km/l i modvind). Men vi snakker også et frontareal på 2x180 cm og et par ordentlige varevogns-sidespejle
EU-normen er 17,9 og jeg kører 14-15 km/l i snit (med bykørsel og meget motorvej), så det bliver vist ikke bedre