Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
20-04-2009 kl. 10:13
Umuligt at svare på.
Afhænger mest af disse to ting
1) hvilken bil vi taler om (stor forskel på prisforskellen mellem diesel- og benzinversion)
2) hvordan olieprisen udvikler sig (jo dyrere jo bedre kan diesel betale sig)
Groft sagt er det i den sammenhæng ligegyldigt om du kører 15, 18 eller 20.000 km om året. Det er de 2 parametre ovenfor som styrer økonomien.
Tendensen er biler med bedre brændstofforbrug så set over flere år er diesel det mest sikre valg.
Men husk at det også er et spm om hvilken motorlyd/motorgang du bedst kan lide.
Afhænger mest af disse to ting
1) hvilken bil vi taler om (stor forskel på prisforskellen mellem diesel- og benzinversion)
2) hvordan olieprisen udvikler sig (jo dyrere jo bedre kan diesel betale sig)
Groft sagt er det i den sammenhæng ligegyldigt om du kører 15, 18 eller 20.000 km om året. Det er de 2 parametre ovenfor som styrer økonomien.
Tendensen er biler med bedre brændstofforbrug så set over flere år er diesel det mest sikre valg.
Men husk at det også er et spm om hvilken motorlyd/motorgang du bedst kan lide.
Profil slettet
20-04-2009 kl. 12:36
Det du skriver der er da helt usammenhængende!!! Det er da temmelig meget afhængig af motor og bil, hvor lang den kører på literen. Hvis du nu tager en af de små benzinbiler der står opgivet til at køre ca. 20-22 km/pl så skal du da køre rundt i 2 eller 3 gear for at få den til at køre så lidt på literen...
Ufattelig så meget folk går op i hvor langt en bil kører på literen. Hvorfor ikke købe den bil man synes bedst om og med den motor man synes bedst om i stedet for at spare nogle få kroner om året i brændstof?
Ufattelig så meget folk går op i hvor langt en bil kører på literen. Hvorfor ikke købe den bil man synes bedst om og med den motor man synes bedst om i stedet for at spare nogle få kroner om året i brændstof?
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
20-04-2009 kl. 13:36
Jeg skal ikke gøre mig klog på om en dieselmotor lider under mange koldstarter.
Men jeg kan kun sige at ud fra en rent økonomisk synsvinkel er den variation man kan få i km/l på lidt forskellige kørselsmønstre minimalt grænsende til det ligegyldige når det skal stilles op imod driftudgifterne til det at have bil som helhed.
Som eksempel: hvis en dieselbil med normalt 18km/l viser sig kun at køre 16 km/l pga mange koldstarter (korte ture), så vil det med et årligt kørselsmønster være 1120 kr i ekstra omkostning ved 20.000km årligt og en dieselpris på 8 kr/l. Når du dertil lægger at en benzinmotor vel også vil have et lavere forbrug af samme årsag så bliver forskellen jo forsvindende lille.
Specilet hvis man sammenholder med at det vel typisk koster ca 50-60.000 kr årligt at eje en nyere bil til 250.000 kr.
I den sidste ende vil det ikke være det som er afgørende. Det afgørende vil være hvordan markedet ser ud den dag du skal sælge igen.
Personligt er jeg overbevist om at tendensen med mere brændstoføkonomiske biler fortsætter, så for hver dag hvor nyere og mere økonomiske biler kommer på markedet (inkl el-biler mm), desto mere vil benzinslugne biler kunne ende i en dinosaur tilstand hvor brændstofudgifterne vil blive en meget stor del af udgiften ved at eje bilen. Noget som selvfølgeligt vil påvirke prisen nedad og dermed afgøre din økonomi på at eje bilen, I langt langt større omfang end hvorvidt din bil nu faktisk viste sig at køre 14,3 eller 14, 8 km/l.
Men jeg kan kun sige at ud fra en rent økonomisk synsvinkel er den variation man kan få i km/l på lidt forskellige kørselsmønstre minimalt grænsende til det ligegyldige når det skal stilles op imod driftudgifterne til det at have bil som helhed.
Som eksempel: hvis en dieselbil med normalt 18km/l viser sig kun at køre 16 km/l pga mange koldstarter (korte ture), så vil det med et årligt kørselsmønster være 1120 kr i ekstra omkostning ved 20.000km årligt og en dieselpris på 8 kr/l. Når du dertil lægger at en benzinmotor vel også vil have et lavere forbrug af samme årsag så bliver forskellen jo forsvindende lille.
Specilet hvis man sammenholder med at det vel typisk koster ca 50-60.000 kr årligt at eje en nyere bil til 250.000 kr.
I den sidste ende vil det ikke være det som er afgørende. Det afgørende vil være hvordan markedet ser ud den dag du skal sælge igen.
Personligt er jeg overbevist om at tendensen med mere brændstoføkonomiske biler fortsætter, så for hver dag hvor nyere og mere økonomiske biler kommer på markedet (inkl el-biler mm), desto mere vil benzinslugne biler kunne ende i en dinosaur tilstand hvor brændstofudgifterne vil blive en meget stor del af udgiften ved at eje bilen. Noget som selvfølgeligt vil påvirke prisen nedad og dermed afgøre din økonomi på at eje bilen, I langt langt større omfang end hvorvidt din bil nu faktisk viste sig at køre 14,3 eller 14, 8 km/l.