Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

23-03-2009 kl. 18:07

Hej Martin,

Jeg har haft noget blandet oplevelser med 156'eren.

Jeg har selv haft en 156'er 2.0 T.Spark fra 1998.

Det positive ved 156'eren:

- Lækker bil og gennemført design.
- Gode køreegenskaber (faktisk de bedste jeg har oplevet).
- Kvik motor.
- Billig at anskaffe.

De negative sider:

- RUST (køb ikke en der har været undervognsbehandlet flere gange).
- Ekstremt olieforbrug.
- Benzinsluger (Ok hvis man blot er indstillet på det).
- Løbende småfejl (både elektriske og motormæssige).
- Afskrivninger.
- Motorskift.

Min 156'er havde en undervogn der var ædt op af rust, påtrods af at bilen var under 10 år gammel. Det var mig først en gåde hvordan en undervogn kunne ruste så hurtigt. Forklaringen er dog, at 156'eren tilsyneladende har en svaghed omkring undervognen. Det betyder, at der kan løbe vand ind langs de bærende dele. Det var desværre det der var sket for min 156'er. Så for guds skyld - tjek undervognen.
Endvidere oplevede jeg, at der gik brand i min motor fordi en pakning i servopumpen gik sig en tur (olien fossede ud og blev antændt). Det er noget af det værste jeg har prøvet og noget jeg sent vil glemme. Jeg er faktisk stadigvæk mærket af oplevelsen og jeg tager ofte mig selv i, at tro det værste når jeg hører en lyd fra min nuværende bil.

Indsugning og styring af luftindtag skal oftes laves/justeres.
Elektronikken kan også meget let svigte og det er ikke billigt, at få lavet.

Du skal gøre dig klart, at en 156'er ikke er billig at vedligeholde og bilen skal passes og plejes mere end hvad man normalt vil forvente. Med det sagt så er det en skøn bil, når den altså ikke står på værksted eller lever sit eget forunderlige liv. Køreegenskaberne er i top og jeg har endnu ikke fundet en bil til de penge, som har kunnet måle sig med 156'erens.

Hvis jeg var dig så vil jeg købe en 156'er hos en forhandler (med garanti) eller i hvert fald af en Alfist, som har passet bilen efter alle foreskrifter. Jeg vil endvidere aldrig købe en 156'er der har gået 190.000 Km. Jeg ville gå efter en 156'er der maksimalt har kørt omkring 100.000 km og som er undervognsbehandlet mange gange (fra bilens første år og frem til nu). Endvidere vil jeg købe en med garanti - prøv f.eks. bare, at se hvor mange 156'er der har fået skiftet motor.

God jagt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jakob L

Jakob L
bruger siden
18-03-2007

23-03-2009 kl. 19:48

Hej Martin

Jeg er selv den glade ejer af en 156ér. Det er en 1998 1,6 TS´er som jeg købte med 130t på klokken. Som alle gør opmærksom på, er der primært 2 ting du skal være opmærksom på:

1: rust - den har bl.a. tendens til at ruste i samlinger på karossen, så tjek både udvendigt og inde i motorrum, bagagerum og under måtter - er den frisk, så giv den for en sikkerheds skyld en ekstra rustbeskyttelse.
2: motor - pas på den ikke er kørt hårdt. Den kan trives med mange omdrejninger, men ikke misbrug, som er lig med slidte lejer/ ventiler - tandremsskift kan også være dyrt ( 2,0ér) og den kan have tendens til at være slidt i knastforstiller ( lyt efter klikkende lyde når motoren er kold).

Jeg har ikke haft problemer med olieforbrug og spild - og hvis du behandler den som en hver anden italiensk babe, så giver den dig fuld valuta for pengene (-;

Suuper bil.

Profil slettet

Profil slettet

23-03-2009 kl. 20:40

MEGET DYR, går altid i stykke, benzin forbrug er fordårlig, tandrem skal skiftes hver 60.000, Utrolig dyr bil, Ingen kørekomfort, overhovedet ikke god til lang tur,
aldrig vil jeg køb sådan en igen.

Jakob L

Jakob L
bruger siden
18-03-2007

24-03-2009 kl. 12:31

Tjek i øvrigt Cuore Sportivo´s hjemmeside http://www.cuoresportivo.dk/ hvor alfister af og til sætter deres biler til salg. Der er også mange gode råd og links.

Profil slettet

Profil slettet

15-04-2009 kl. 22:25

Hej Martin.

Jeg har ikke selv direkte erfaringer, men jeg tror du bør checke det grundigt, da jeg gennem tiden har hørt at det er en rigtig dårlig bil når den får nogle kilometer på bagen.... Kig evt. på www.mandagsbil.dk... Mvh - Morten Lauridsen