Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
28-02-2009 kl. 10:50
Du skal med dine 45 t om året have en "lilleput-diesel" og når det er sagt er der et hav af muligheder at vælge mellem ...
Du skriver ikke noget om dit budget, men eftersom du allerede har en vild og voldsom bil, går jeg ud fra at det ikke er en 15 år gammel Kadett vi snakker om:-)
Forslag til ny/nyere :
Ford Fiesta 1,4 TDCI
Nissan Micra 1,5dCi
Toyota Aygo 1,4 diesel
Lidt større og dyrere:
Mazda 3 1,6 DE touring
Ford Focus 1,6 TDCI
Profil slettet
28-02-2009 kl. 23:13
Nå . Du "smed" lige 4 linier mere på dit indlæg :-)))
Hvis det er sådan landet forholder sig, så vil jeg klart anbefale Aygo`en.
(Du kan selvfølgelig også vælge Peugeot 107 eller Citroen C1 da det er samme konstruktion men Aygo`en har 3 års garanti)
Aygo`en har enormt billig ejerafgift og går rigtig langt i dieselversionen på de lange stræk.
De bedste - når vi snakker billig drift - er at bilen er produceret over en fælles platform og koncept med de to søstre fra Peugeot og Citroen.
Dvs at bilerne er 92% ens, og at alle reservedelene til bilerne samproduceres på en fælles fabrik. I Slovakiet mener jeg.
Det giver et meget lavt reservedels indeks og derfor en meget fornuftig og lav driftsomkstning selv om du kører mange kilometer om året.
Du kan finde en ny benzin eller en demo dieselbil til dit budget.
Benzinmotoren kan være et godt valg - det er toyota`s egen produktion (VVT) med kædetræk til knasterne - ikke noget tandremskifte her.
Dieselmotoren på 1,4 l er fra den franske PSA fabrik - som går noget lægere literen men som mig bekendt har tandrem
Sidst rettet: 28/2-09
Profil slettet
28-02-2009 kl. 23:46
med det budget vil jeg gå efter lidt større eks. som du nævner P. 206 eller hæve budget til Golf TDI, C4HDI eller lign. str., det er mange timer du skal opholde dig i bilen.
Profil slettet
02-03-2009 kl. 12:03
Jeg synes måske også selv at Aygo`en er lidt for lille til 45000 km om året.
Jeg agerer blot med råd i forhold til de kriterier der opstilles, og her synes jeg - når alt er sort og hvidt - at Aygo ville være et godt valg.
For nogle er en Mondeo for lille og andre synes at en Lupo er en stor bil. Sådan er verden så unyanceret :-))
Peugeot har mange fordele når man snakker om køreglæde. Måske vil andre mene at teknikken - især elektriske problemer - er knap på japansk niveau.
Med et lille budget og de mange kilometer ville jeg dog holde mig til en 1,4 l turbodiesel - de går rigtig langt pr. liter.
God jagt
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
02-03-2009 kl. 12:46
Med 45.000km kommer du til at opholde dig flere hundrede timer i bilen hvert år, så hellere vælge noget man føler sig tilpas i. Alene brændstof vil koste dig ca 20.000 kr pr år så tænk over at f.eks 10.000 ekstra i købsprisen kun svarer til ca 500 kr i ekstra renteudgift samt alt mellem 0 og 2-3000 i ekstra afskrivning.