Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
10-01-2009 kl. 17:54
Er dine ture til venner og familie også småture, så nej. Men kører du de resterende private km tværs over landet så ja! I øvrigt er nye biler med dieselmotorer ikke så følsomme for småturer som førhen, men du mister fordelen i brændstofsøkonomien hvis turerne ikke er mindst ca. 30 km pr. start.
Jeg ville vælge en moderne benzinmotor med mindst ca. 14 km/l - det vil gavne din økonomi mest :-)
Jeg ville vælge en moderne benzinmotor med mindst ca. 14 km/l - det vil gavne din økonomi mest :-)
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
10-01-2009 kl. 19:12
Om det kan betale sig økonomisk afhænger primært af 2 ting:
1. Prisforskellen - eller rettere forskellen i afskrivning og renteudgifter - mellem diesel og bensinbilen. Jeg tror det går lige op i dit tilfælde.
2. Diesel/benzinprisen. Denne er jo jokeren, men hvis du køber dieselbilen så kan du jo nemmere smile hvis priserne stiger. I dit tilfælde med Peugeoten vil jeg købe den motor du bedst kan lide. Med dagens priser vil der økonomisk ikke være nogen synderlig forskel. Din totaløkonomi vil i den sidste ende nok afhænge mere af om du kan finde et godt tilbud, samt om bilen bliver dyr i service.
1. Prisforskellen - eller rettere forskellen i afskrivning og renteudgifter - mellem diesel og bensinbilen. Jeg tror det går lige op i dit tilfælde.
2. Diesel/benzinprisen. Denne er jo jokeren, men hvis du køber dieselbilen så kan du jo nemmere smile hvis priserne stiger. I dit tilfælde med Peugeoten vil jeg købe den motor du bedst kan lide. Med dagens priser vil der økonomisk ikke være nogen synderlig forskel. Din totaløkonomi vil i den sidste ende nok afhænge mere af om du kan finde et godt tilbud, samt om bilen bliver dyr i service.
Profil slettet
10-01-2009 kl. 22:48
En pudsig kommentar fra Benjamin. Hvordan vil du dokumentere din påstand? Min diesel kører da ihvertfald væsentligt kortere på literen når den er kold. Ligeledes er gangkulturen noget dårligere end på en benzin ved koldstart og koldt vejr. Ligeledes er investeringen, forsikringen, ejerafgiften og vedlighold normalt større ved en dieselbil, så hvis behovet og lysten ikke er der, så vælg benzin.
Profil slettet
11-01-2009 kl. 10:55
Dieselmotorer i dag er rigtig følelsomme overfor korte ture, hvis de har DPF for hvis ikke du kører langt nok til at forbrændingen kommer i gang, så ender det med at filteret soder til og så holder du der og kan ikke køre, så man skal altså jævnligt ud og køre en god lang tur...