Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

27-12-2008 kl. 02:02

Ny og altid m. ESP/ESC og gardinairbags. Ud over trillingerne kan du også overveje Suzuki Splash. Det er lav afgift, lavt forbrug, lave vedligeholdelsudgifter og meget behersket værditab på små nye biler, der udligner de øgede låneomkostninger. Og ja Ford KA er for gammeldags og bliver meget snart afløst. Og husk lige at låne til mærkevare vinterdæk, ellers virker ESP, heller ikke så godt. Og husk du slidder ikke sommerdækkene imens.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-12-2008 kl. 09:21

Jeg er enig med Toren Andersen. i jeres tilfælde vil et nykøb være det bedste.

I skal låne penge, og skal således alligevel i banken for at have oprettet lån med stiftelsesprovisio'n og gebyrer.

Så kan i lige så godt låne de 100000 kr og få en ny Aygo med 3 års garanti , lave serviceomkostninger, billig forsikring.

Nu skriver i ikke noget om 2`erens kørselsbehov eller hvor jeres smertegrænse er økonomisk.

Men i alle tilfælde vil en Aygo være et godt og sikkert valg.

Sidst rettet: 27/12-08

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

28-12-2008 kl. 12:01

Jeg siger ikke at en lille ny C1/107 ikke er det rigtige valg. Men jeg synes trods alt at du stiller det lige lovligt sort/hvidt op i dit eksempel.

Forsikringsmæssigt vil jeg påstå at de fleste kan opnå samme billige forsikring på andre små biler, også de brugte.

Det er korrekt at på den halvårlige vægtafgift vinder de nye en smule.

Det som økonomisk altid vil være jokeren i spørgsmålet om ny vs let brugt er afskrivning kontra udgifter til vedligehold. Mht afskrivning synes jeg at jeg flere steder (også her) ser at folk har nogle urealistiske lave forventninger til afskrivning på en ny C1/107. Hovedreglen må være at jo dyrere købspris jo større årlig afskrivning og derfor at en bil til 100K har en større afskrivning end en til 50K. Ingen ved hvilke små smarte biler der findes på markedet om 5 år når 107'eren skal sælges, og ingen ved hvad priserne på dem er til den tid. Erfaringen med kvaliteten og dermed serviceniveau af bilerne set over flere år kendes pt heller ikke.

At sætte årlige rep. omkostninger på en brugt bil til 12-15000 vil mange nok synes er lige i overkanten.

Det bedste eksempel på hvor svært biløkonomi er, er regneeksemplet med at købe en brugt VW Lupo til 60-70K. Hvis den kører vil den med garanti kunne konkurrere med C1/107 på økonomien, hvis den får mange skavanker og du vil have dem lavet hos VW til 700 kr i timen bliver den dyr i længden.
Mht økonomi så er det fint at FDM regner på disse ting, og man bør også bruge det som en guide, men selv ikke FDM kan forudsige alt her i verden.

Udover økonomien så husk Charlotte at sammenligne sikkerhed og køreglæde, udstyr og de ting som i den sidste ende også afgør bilvalget.