Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
07-12-2008 kl. 10:37
Selvom det langt fra er racerbiler tror jeg du bliver chokeret over forsikringspræmien.
Det kan let blive billigere at købe en helt ny bil, hvor forhandleren tilbyder billig forsikring.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
07-12-2008 kl. 18:51
Det som er afgørende er at dit billån har en løbetid sådan at din bil altid er mere værd end restgælden! Og helst noget mere så du har til udbetalingen på den næste bil. Dette er regel nummer 1 ! Det er nemligt dyrt at være fattigt, forstået sådan at 100% finansiering af en bil er dyrt! Og usikkert! Selv hvis du næste gang skal lease kræver det udbetaling.
Hvis jeg læser rigtigt er din situation:
1) Køb de dyre biler (250K) med 7 årigt lån med høj ydelse
2) Køb de billigere biler (150K) med 5 årigt lån med lavere ydelse.
Situation 1 er ok hvis din økonomi er til det, dvs dit rådighedsbeløb er ok. Derudover bør restgælden ligge godt under værdien til enhver tid.
Situation 2 er selvsagt den løsning hvor du får mest sparet op i bilen og efter 5 år kan stå med en gratis bil.
Og nu tænker du: hvilken situation er mest optimalt økonomisk. Svaret er meget simpelt: De billige biler vil med 99% garanti være de billigste for dig. Årsagen er den simple at afskrivningen er mindst og afskrivning står for 30-50% af alle dine udgifter til det at have bil! Kun hvis du møder meget store vedligeholdelsesudgifter til dem vil det begynde at kunne udjævne sig men det tror jeg ikke med disse relativt nye biler.
Omvendt er der jo immervæk også forskel på køreglæden i en Audi til 250K og så i en Ford til 150K, men det er jo en personlig vurdering.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
07-12-2008 kl. 22:20
Hvor lang tid du skal eje bilen har da intet med dit valg af bil at gøre. Du kan da sælge en hvilken som helst af bilerne når du har lyst, hvis du husker regel 1 som jeg skrev højere oppe. Hvorfor kæder du lånets løbetid sammen med køb/salg?
"Min pointe er at disse 2 "pris områder" vil koste mig ca. ligemeget pr. måned."
Det er her det går galt. De 2 prisområder vil IKKE koste dig det samme om måneden. Den dyre bil vil koste dig mest. Jeg ved godt at du mener at lånets løbetid er længere på den nye bil og at den månedlige ydelse på lånet vil være den samme som for den billige bil med kortere løbetid. Men dette kan ikke stemme:
Eksempel:
Bil 250K
Udbetaling: 62.500 (25%)
Løbetid: 7 år
Ydelse pr måned efter skat (Lån & Spar bank) : 3.103 kr.
Bil 150K
Udbetaling: 62.500 (som ovenfor)
Løbetid: 5 år
Ydelse pr måned efter skat (Lån & Spar bank) : 1.947 kr
Den dyre bil vil være dyrest alene på lånet. Dertil kommer at afskrivningerne også er størst her. Altså vil den dyre bil blive dyrest alt inkl.