Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
23-07-2008 kl. 20:47
Hej Claus.
Der er mange måder at beregne om man skal købe diesel eller benzin. Nogle gange kigger man måske på brændstofpriserne og bilens brændstoføkonomi.
Det giver - selv med især prisstigninger på diesel - tit et billede af at det kan betale sig at køre diesel - selv ved et kørselsmønster som dit.
Men der er mange andre ting som du skal tage med i betragtningerne.
Efter min mening er mange TDI/HDI`ere lidt ømfindige overfor småture. Koldstarter er ukomfortable - ikke for motor men for bilisten - fordi den er hulens lang tid om at blive varm. Den kan kokse en del ved småture som kræver service omkostninger af en anden kaliber end du måske er vant til. Især hvis den har partikelfilter.
Sidst ... men ABSOLUT ikke mindst !!
Når en turbodiesel bliver lidt bedaget kommer der mange "sjove" reperationer. Mange HDI ejere har måttet skifte dobbelt svinghjul og kobling, som simpelt hen er splittet ad pga det høje moment.
Det koster nemt 10-15000 kroner at lave.
Hvad med turbo og intercooler når/hvis de er klar til udskiftning ??!?
Hvis du i stedet køber en helt ukompliceret men velholdt benzin`er kan du ved økokørsel køre 15-16 km/l - selv en større bil som Nissan Primera eller Mitsubishi Carisma.
Eller for den sag skyld - i en gammel 20 år gammel Audi 80 1,8`er.
De to biler du har kigget på er begge gode valg. Husk at Mazda`en skal kigges efter for rust med det samme !!!
Der er mange måder at beregne om man skal købe diesel eller benzin. Nogle gange kigger man måske på brændstofpriserne og bilens brændstoføkonomi.
Det giver - selv med især prisstigninger på diesel - tit et billede af at det kan betale sig at køre diesel - selv ved et kørselsmønster som dit.
Men der er mange andre ting som du skal tage med i betragtningerne.
Efter min mening er mange TDI/HDI`ere lidt ømfindige overfor småture. Koldstarter er ukomfortable - ikke for motor men for bilisten - fordi den er hulens lang tid om at blive varm. Den kan kokse en del ved småture som kræver service omkostninger af en anden kaliber end du måske er vant til. Især hvis den har partikelfilter.
Sidst ... men ABSOLUT ikke mindst !!
Når en turbodiesel bliver lidt bedaget kommer der mange "sjove" reperationer. Mange HDI ejere har måttet skifte dobbelt svinghjul og kobling, som simpelt hen er splittet ad pga det høje moment.
Det koster nemt 10-15000 kroner at lave.
Hvad med turbo og intercooler når/hvis de er klar til udskiftning ??!?
Hvis du i stedet køber en helt ukompliceret men velholdt benzin`er kan du ved økokørsel køre 15-16 km/l - selv en større bil som Nissan Primera eller Mitsubishi Carisma.
Eller for den sag skyld - i en gammel 20 år gammel Audi 80 1,8`er.
De to biler du har kigget på er begge gode valg. Husk at Mazda`en skal kigges efter for rust med det samme !!!