Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

02-08-2008 kl. 12:59

Købeloven giver ikke 6 måneders garanti som du skriver, den giver 24 måneders reklamationsret hvoraf de første 6 måneder er efter formodningsreglen hvor bevisbyrden ligger hos forhandleren. Så for at vurdere forhandlerens tilbud må du vide hvad der ligger i ordet "garanti" fra hans side.

Mht undervognsbehandling; hvordan ved du at behandlingen foregår ovenpå rust? (husk at bilerne er importeret, rusten behøver slet ikke være der eller være særlig udtalt).

Det bedste man kan gøre er at tage en person med som har forstand på så gamle biler som vi taler om her. Dette uanset hvem der måtte sælge bilen, privat eller forhandler. Som du rigtig nok skriver er det ikke et spørgsmål om at få ret hvis der opstår problemer, det er et spørgsmål om at undgå at problemet opstår.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

03-08-2008 kl. 21:07

En Garanti kan godt række ud over hvad reklamationsretten dækker. En forhandler kan nemlig godt tilbyde garanti på enkelte dele eller på hele bilen som ligger ud over hvad reklamationsretten giver. Derfor giver det ikke mening at diskutere tilbuddet fra Silkebiler før man ved hvad der præcist ligger i hans formulering af ordet "garanti".

Jvf nedenstående sakset herfra kan du også se at ved en godt brugt bil må du påregne at visse ting ikke vil kunne repereres uden regning indenfor reklamationsretten:

http://www.brugtbilguiden.dk/formal.htm

"Forskellen på reklamationsret og garanti
I købeloven gælder en særlig formodningsregel der siger, at hvis køberen inden for de første 6 måneder konstaterer, at der er en mangel på bilen, så må man formode, at manglen også var til stede på købstidspunktet, og så skal forhandleren betale for reparationen.

Det er dog ikke alle mangler eller fejl, som køberen skal forvente at få dækket. Køber man en bil til fx 15.000 kr., må man formode, at der er mangler eller fejl på den, og derfor vil en reparation i flere tilfælde være for forbrugerens regning. Der er dog et krav om, at bilen skal være i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand ved salget - ellers er det en mangel.

Men husk, at selv om du har loven og Forbrugerklagenævnet på din side i en eventuel sag, er det ikke sikkert du kan få dine penge tilbage, så se dig ordentligt for alligevel. Loven har sine begrænsninger på dette område."

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg