Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-05-2008 kl. 14:37

Forskellen mellem en ny bil - hvor udbetalingen er 35000 - eller en gammel bil til 35000 er ikke stor - hvis du ser på den månedlige udgift. Nye biler - af typen Toyota Aygo eller lignende - kører længere på literen, er billigere i grøn afgift, er væsentligt mere sikre og har store, uventede værkstedsregninger langt foran sig - hvor du aldrig vil være sikker på din brugte, 8-10 år gamle bil.
Nu ved jeg ikke, hvor langt du kører om året, og hvordan din ancennitet er forsikringsmæssigt - prøv at oplyse om det, så skal jeg gerne lave en udregning, der beviser min påstand.
MVH Ulrik

Sidst rettet: 6/5-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

09-05-2008 kl. 13:04

Hej Kaare,
jeg er ikke bilsælger. Men - udgifterne til en brugt, betalt bil som f.eks en Skoda Felicia (som er en OK bil til prisen) er ikke mange hundrede kroner lavere pr måned, end udgiften til en ny bil. Sæt dig og se på tal - i regnestykket med den nye bil, vil du for de første år kunne indsætte beløb til service/vedligehold som en kendt faktor. Det kan du ikke med en brugt.
Og der skal ikke gå meget i stykker på den brugte, gamle bil - førend differencen er indhentet. Det er bare det...
Og til Sus - med så mange kilometer om året, er det jo nødvendigt at have en bil, der er til at stole på. Ligeledes er det ikke uvæsentligt med sikkerheden.
Købte du en Skoda Felicia, ville du have månedlige udgifter på 2038 kr (benzin 25000/14,9x11 = 18456, grøn afgift 2520, forsikring 3487, ialt 24463 årligt)
Købte du en - nu kalder vi den Citroën C1 af hensyn til Kaare - ville de månedlige udgifter se således ud: (prisen er omkr 108000 for den helt skrabede udgave - med 6 airbags og esp, lånet er et diba-lån med 35000 i udbetaling og over 8 år) Afbetaling 1073/md, grøn afgift 520/år, forsikring 3750/år og benzin (25000/21,7*11) 12673, i alt 2484 pr måned.
Differencen er med andre ord 446 kroner om måneden - og derudover skal udgifter til vedligeholdelse tænkes ind. Der kunne man forestille sig, at en 9 år gammel Skoda alt andet lige ville koste en anelse mere?
MVH Ulrik
Sidst rettet: 9/5-08

Sidst rettet: 9/5-08

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

13-05-2008 kl. 09:28

Jeg ville købe en Citroën C1, Peugeot 107 eller Toyota Aygo. Bilerne er ens, men garantien på Aygo er et år længere. Mon ikke, man kan forhandle med Citroën eller Peugeot om et ekstra år? Du SKAL have bilen med esp og 6 airbags - og så ville jeg vælge det sted, der først kunne levere - henholdsvis det sted, der gav det bedste tilbud. Nærmere kommer jeg det ikke - desværre er der nogle måneders leveringstid på dem.
MHT Om du skal købe en 4 år gammel bil - det tror jeg ikke vil svare sig jvf den beregning, jeg lavede. Samtidig ville du ikke få sikkerhedsudstyret med - ejheller de to-tre års garanti.

Held og lykke,
Ulrik

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

15-05-2008 kl. 08:20

Men... Toyotaen er dyrere i udgangspunktet, hvilket da også har en effekt. Jeg mener egentlig ikke, afskrivningen vil være voldsomt forskellig - ville du vælge en 4 år gammel Aygo til 70000, hvis du kunne få en C1 til 60000? MHT værkstederne, ville jeg ikke tøve med at få min C1 serviceret hos Toyota. Og det tredie års garanti? Sammenholdt med udsalgsprisen, samt det faktum, at man kan tilkøbe et ekstra års garanti hos Peugeot og Citroën, tror jeg ikke, det betyder alverden. Og så vender jeg tilbage til det, jeg skrev ovenfor: Vælg den bil, der koster mindst og leveres hurtigst - resten er detaljer og navne-forblændelse.

Men du har ret - og er det ikke vanvittigt, når nu bilerne er ens?

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

15-05-2008 kl. 08:22

Held og lykke. Splash er lidt mere en bil. Omvendt er den også en anelse dyrere, hvilket rykker lidt i beregningerne. Men - uden at have prøvet en - jeg tror, du får en fin bil, hvis du vælger en Splash. Om ikke andet får du en bil med et fjollet navn...