Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

04-05-2008 kl. 22:05

En ny Fiat Panda er et godt bud. Den koster 100000 kroner + metallak (3-4000) + levering (3500) + vinterhjul (3000) + eventuelt anhængertræk (3500) - altså i alt 114000. Lån pengene i banken eller eventuelt hos Diba-finans (så vidt jeg kan se de billigste, hvad angår stiftelsesomkostninger, rentesatser og indfrielse, hvis du af en eller anden årsag får råd til at betale lånet ud før tid.)
Med 15000 km/årligt, benzin til 11 kroner literen og afbetaling over 8 år med fast rente, samt forsikring til 4000 kr/år, bliver den månedlige udgift omkring 2400 + hvad servicen kommer til at koste. Giver det mening? - ellers udspecificerer jeg gerne regnestykket yderligere...
MVH Ulrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

05-05-2008 kl. 00:57

Svaret er at du både kan købe en nyere brugt eller en helt ny bil. Begge vil være gode løsninger.

Hvis du kan leve med leveringstiderne eller evt en demobil så er Toyota aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 gode bud på en billig bil (bilen er ivørigt stort set ens for alle 3 mærker). Med dit kørselsbehov er det fint, specielt hvis I ikke skal køre meget på motorvej hvor disse biler har deres svage punkt ift bilerne et nummer større.

Splash kender jeg ikke, men prøv at køre en tur i nogle af dem. Det bliver man afklaret af!

Alternativet er en 0-2 år "gammel" bil, men problemet er at ventetiderne samt afgiftsomlægningen på små biler fornylig gør at brugtpriserne er for høje pt (folk vil ikke rigtigt erkende deres værditab). Selvfølgelig findes der også gode priser imellem, men det kræver lidt mere benarbejde ift. blot at købe en ny.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-05-2008 kl. 08:47

Netop med udgangspunkt i de ikke-så-brugte brugtbilers for høje priser, anbefaler jeg at gå efter en ny bil. Og netop med udgangspunkt i leveringstiden anbefaler jeg Pandaen. Som primært transportmiddel er der også liiiiige det mere plads i Pandaen, som gør den hverdagsduelig - stod jeg selv og skulle bruge en bil nummer to, blev det afgjort en Aygo. Men med hensyn til Aygo etc. - vær varsom med at købe demoer og biler, der sjovt nok lige kan leveres lige nu - de har sjældent ESP, hvilket ud over at være markant ringere set fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, vil have en markant negativ effekt på afskrivningsforløbet.

Suzuki Splash kommer til koste 115000 fra ny - hvortil skal lægges de udgifter, jeg beskrev ovenfor. Det er sikkert en fin bil - Suzuki er ved at have styr på det med mini-biler. Jeg mener at have læst mig til, at Swift ikke er fejlfri - hvilket muligvis kan overføres på Splash - men omvendt er Panda vel heller ikke fejlfri. Den er dog netop omtalt positivt som brugtbil i Motor.

MVH Ulrik

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-05-2008 kl. 11:02

Værditabet på en ny mini-bil er netop ikke ekstremt. Hvis du tager den betragtning, at din bil skal være betalt når den når en vis alder, kan du for samme ydelse eller mindre få en ny bil. Den nye bil har ESP, hvilket er svært at finde på en 4 år gammel minibil. Dermed får du en bedre bil. Det, du omtaler som en "bedre" bil - hvad er det?

Sidst rettet: 5/5-08