Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jeppe Friberg

Jeppe Friberg
bruger siden
06-01-2004

16-04-2008 kl. 20:43

Tjek denneher side. Der er usandsynlige mængder af info:

http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/

Jeg ville i øvrigt være mere usikker på en amerikanerbil end på en Alfa

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-04-2008 kl. 21:08

Hej jeg vil give Anders ret. I de to biler som i har forelsket jer i, kan det overhovedet ikke betale seg at bekymre sit om driftøkonomi ( men der kommer måske alligevel en dag hvor økononien i jeres bil vil bekymre jer ) med sådan kan det jo være med forelskelse. Nej skal i også ha driftøkonomi med ind i billedet så køb : Opel, skoda,VW, ja og selvom jeg ikke bryder mig om det måske endda en ---- Japaner.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

16-04-2008 kl. 23:43

Du fraråder Alfa'en fordi han vil få for meget bøvl med den, og alligevel er de to første biler du linker til Peugeot'er....

Alfa'en er en fin bil jeg ville ikke være specielt bange for at købe sådan en. Alt skal heller ikke gøres op i driftsomkostninger.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

17-04-2008 kl. 08:49

Jeg havde en Alfa 2.0 Sportwagon Selespeed som ny tilbage i 2000. Det var/er en fremragende bil når det gælder køreglæde! Men min oplevelse er også at kvalitet og finish ikke helt står mål med de tyske biler. Hvis bare italienerne kunne hæve kvaliteten og finish 5-10% vil den også være driftsmæssig genial.

Hvor meget rep/service du vil få på en nu 8 år gammel bil ved jeg desværre ikke, men du skal nog regne med at den ligger lidt over gennemsnittet. Men alt kan jo ikke gøres op i penge.

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2008 kl. 11:58

Ptern er født kultbil. jeg har selv haft en pter + en stratus der er mere støj i kabinen på ptern men hvis man ikke køre på motorvej hver dag er det irellevant, jeg har haft en del amerikanerbiler som har været gode ved min økonomi, dog er det special biler som kan være på negativ listen ved visse forsikringsselskaber.

Som pt-ejer hilser man på hinanden, om man gør det i en alfa???
Ptern er lidt undermotorisert i 2,0 udgaven, bagagerummet kan ikke tage en barnevogn, og den må KUN trække 900kg på anhængertrækket.

De udgifter jeg havde på den i 2 1/2år var klodser i for og 2 styrekugler +olie og filtre på 50.000km.

Jeg har ingen praktisk viden om Alfa så andres egne erfaringer må komme jer tilgode.

Prisen på den i her har fundet tja måske lige i overkanten en classic idag er lige så udstyret som en gammel touring udgave.
Chrysler lavede et kæmpe prisfald med 1,6 modellen hvilket gør en "Høj gammel" nypris på en touring værdiløs i forhold til en ny 1,6 classic.

Køb en helt/næsten ny 1,6 og det kan godt være at den ikke kan slæbe en campingvogn, men den må heller ikke så pyt.

Det koster ca 5-6000 kr at få træk på, det mangler på den i har fundet. men den har da et forbavsende meget lavt kilometertal for en 7år gammel bil ?????????.

Jeg savner vores pter men den må altså ikke trække vores campingvogn, måtte den det holdte der en ny i vores indkørsel imorgen,
(jeg har forsøgt at få Daimler/Chrysler importøren til at sætte vægtgrænsen op naiv som jeg er, men de afviser, køb en diesel den må tage 50kilo mere på krogen hurra)

Ptern er basseret på neon undervogn men at sammenligne de to er vist ikke helt så nemt. jaguar X-type og ford mondeo deler også undervogn, jeg ved hvad jeg ville vælge hvis der var råd.

Held og lykke med at finde en bil med et glimt i øjet.

http://motors.shop.ebay.com/Cars-Trucks___W0QQMake247a0eZChrysler76de4c52QQModel4710b09ZProwler50cee64fQQ_catZ15284QQ_fxdZ1QQ_pcatsZ5351Q2c6001Q2c6000

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

17-04-2008 kl. 13:15

Hej Kasper

Dejligt at der stadig er folk der ikke kun tænker på statistikker, men køber med hjertet.

En 156 2.0 fra 2000 er altså ikke det værste man kan købe. De fleste irriterende fejl er rettet i 2000, men jo nyere jo bedre.

Det ville klart være mit valg, ikke mindst fordi rustbeskyttelsen er 200% bedre på den i forhold til en PT.

JO den er dyrere end mange andre i vedligehold, men det er også en af de fedeste biler til prisen!!

Det er en bil man køber med hjertet, og hvis man vil ofre et par tusinde ekstra om året, og sørge for at checke f.eks. olien jævnligt (min. hver uge/14 dage.. den KAN lige pludselig forsvinde..weird, men har selv set det et par gange hos bekendte), så skal den nok køre.
Langt de fleste fejl er af irriterende karakter, og ikke så meget af "driftsmæssig" karakter...

Undgå dog Selespeed (aut. gear) versioner.. det er simpelthen for ustabilt og dyrt at lave.

Og kig på flere end 1 eksemplar, der er stor forskel på stand ind-udvendigt, selv om de koster det samme..

Køb kun med fuld servicebog (kan sagtens findes, der er MANGE til salg).

Find et pænt eksemplar med så meget ustyr som muligt. Udstyr er næsten gratis i den prisklasse:-)

Check for skader (forskelle i lak-nuancer), buler, undgå dem der er sænket for meget.

Generelt køb en der står så originalt/kedelig som muligt.. så er det ofte en bedre bil der ikke er kørt så hårdt.. ikke en garanti, men dog ofte sådan det er.

Få den FDM checket inden køb, forlang en fejlfri FDM brugtbilstest inden køb, eller at sælger udbedrer 0-markerede fejl gratis.

Held og lykke... og en Alfa 156 ER altså en fed bil, selvom den kan have sine små Italienske mærkværdigheder :-)

- Henrik

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2008 kl. 13:23

Jeg vil egentligt bare sige "what he said" om Henriks indlæg. Han har ret i alle sine kommentarer omkring Alfaen.

- Få en med fuld servicebog (INTET andet er godt nok)

- Find en der er rustbeskyttet... Selv biler fra 2002 er set med rust, men det kræver næsten intet for at forhindre det.

- Kig på mange, køb ikke den første, den bedste. Kvaliteten svinger nemligt meget fra vogn til vogn.

- Tag evt. en alfist med ud og se på den, du har udset dig.

- Henriks pointe med kedelige/originale Alfaer er SPOT ON. Mange af disse er ejede af entusiaster, der har gået op i at holde dem perfekt.

- Ja, Alfa-ejere hilser skam på hinanden, dog sjældnere m. 156ere end med de mindre alm. af slagsen.

Jeg kender ikke meget til holdbarheden på PT'ere, men den smule jeg kender til, er ikke meget anderledes end 156eren, måske en tand værre.
Held og lykke med søgningen!

Sidst rettet: 17/4-08

Søren Michael Dybkjær

Søren Michael Dybkjær
bruger siden
10-12-2006

17-04-2008 kl. 19:43

Jeg er på min 3. Alfa - Det er superfede biler som jeg ikke har haft de store problemer med. Jeg har haft 156 1,6 1998, en GTV 2,0T V6 1998 og har pt. en 166 2,5 V6 Sportronic 1999. Jeg er ikke i tvivl, kan du finde en som er i god stand: køb en 166’er.

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2008 kl. 07:55

Den er godt nok omfattende :-)

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2008 kl. 15:38

Hej Kasper!
Skønt at læse alle disse svar - Alfa-folk er Alfa-folk fordi de elsker at køre i deres bil. Driftomkostninger kommer så i anden række. Jeg er iøvrigt ikke overbevist om at Alfa er dyrere i drift end så mange andre mærker. Som flere andre har foreslået, skal I onde jer selv nogle gode lange prøveture i begge biler. Jeg vil vædde med at I så ender med at købe Alfa'en. Ingen andre biler i den prisklasse kører så godt som en Alfa! Jeg har selv en Alfa 156 1,8 TS fra 2000, med 295000km på tælleren, og den har med garanti ikke været dyrere i drift end min ven's Passat 1,8... Held og lykke med bilkøbet.

Dan Carlsson Jespersgaard

Dan Carlsson Jespersgaard
bruger siden
25-09-2006

07-05-2008 kl. 11:11

Hvis Jeg skulle vælge mellem disse 2 biler ville Jeg da helt klart vælge pt cruiseren. det er den bedste bil hvad angår interiør og sidecomfort der er sindsygt meget plads i den i forhold til en alfa, hvor man næsten skal være en DVÆRG for at sidde på bagsædet i sådan en barolorakat. Det er rigtigt at stumperne er dyre til en pt cruiser, da det er en mitzubishimotor der ligger deri, men den er meget driftsikker havde min i 2 år og brugte kun 5000 kr på 85000 km. Det er også den eneste bil med oceaner af kopholdere og andet amerikansk lir. Kanon plads hvis du har børn og barnevogn. Og der er masser af plads til en barnevogn. Men spyt lidt flere penge i og få en PT Cruiser GT 226 HK den rykker!!

Sidst rettet: 7/5-08

Arvid Dannevang

Arvid Dannevang
bruger siden
02-10-2007

17-06-2008 kl. 13:57

Bare for lige at give dig lidt prisoverslag...
Jeg købte min 156 jtd 16v fra ny i 2004 og har siden kørt 260.000 km i den, altså ca 60.000 km om året.
Jeg bruger ca 30.000 kr om året i vedligehold og service dog med en untagelse sidste år hvor jeg var oppe på 50.000 kr (ny forrude, ny kobling og svinghjul, ny undervogn, nye bremser, ny tandrem osv) det hele skal jo helst komme på 1 gang .-)
Som du kan se bruger jeg min bil meget, da jeg pendler 102 km hver vej til og fra arb.
Bilen kører bare, der er ikke noget ml. service så ud over normalt slid så har jeg intet med bilen, og normalt 50 øre pr km i vedligehold er altså ikke meget.
En nyere RST diesel er dog nok over budget hvis jeg ser hvad du kigger på men ud over motoren så er resten jo ens så hvad angår holdbarhed ser jeg ikke nogen grund til at være nervøs, men som sagt af andre: rustbeskyttelse, fuld servicebog og en der har forstand på ALFA med ud når du skal prøve de mange forskellige biler som du skal.
Min 156 er min 3. alfa min 1. var en 145 som jeg også købte fra ny i ´98 og kørte 190.000 km i før den blev solgt i 2004 til fordel for min 156, kørte også bare uden fis ud over normalt service. min alfa nr. 2 købte jeg mens jeg havde min 145 og skulle ha været en sjov bil (alfa 75 3,0 V6) men den købte jeg uden at have en med som vidste noget om bilen og da jeg kom i kløerne på en fyr der ikke havde helt rent mel i posen fik jeg et gennemrådnet lig som aldrig kom ud og køre, og faktisk brød sammen på vejen hjem fra ham..
Derfor, HUSK at få en med dig ud og kigge på bilen som VED noget om alfa og ikke bare om biler. Enhver bil kan misvedligeholdes i en sådan grad at den bare ikke står til at redde, og den kan også holdes korrekt hvorefter du som hovedregel ikke har noget pjat med den.
jeg blev klog af skade :-)

Profil slettet

Profil slettet

17-06-2008 kl. 22:58

Da det er udseendet der har noget at sige på bilen og du skal vælge imellem disse 2 er mit råd helt klart Alfa. har selv haft en og havde ingen problemer i 2 år hvor jeg havde den (dog en el-rude kontakt der gik i stykker). Den er dyrere at vedligeholde end en tilsvarende BMW, tro mig taler af erfaring der. Finish er noget Alfa er ved at være lidt bedre til, men ikke helt så gode som BMW.

Alligevel vil jeg råde dig at tage en prøvetur i begge biler og så skal du nok vælge hvad du synes bedre om. Jeg er næsten 100% sikker på at du vælger Alfa. Har selv prøvekørt en PT Cruiser og den synes jeg er meget kedelig at køre i, specialt i forhold til Alfa.