Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jeppe Friberg
bruger siden
06-01-2004
16-04-2008 kl. 20:43
http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/
Jeg ville i øvrigt være mere usikker på en amerikanerbil end på en Alfa
Profil slettet
16-04-2008 kl. 21:08
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
16-04-2008 kl. 23:43
Alfa'en er en fin bil jeg ville ikke være specielt bange for at købe sådan en. Alt skal heller ikke gøres op i driftsomkostninger.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
17-04-2008 kl. 08:49
Hvor meget rep/service du vil få på en nu 8 år gammel bil ved jeg desværre ikke, men du skal nog regne med at den ligger lidt over gennemsnittet. Men alt kan jo ikke gøres op i penge.
Profil slettet
17-04-2008 kl. 11:58
Som pt-ejer hilser man på hinanden, om man gør det i en alfa???
Ptern er lidt undermotorisert i 2,0 udgaven, bagagerummet kan ikke tage en barnevogn, og den må KUN trække 900kg på anhængertrækket.
De udgifter jeg havde på den i 2 1/2år var klodser i for og 2 styrekugler +olie og filtre på 50.000km.
Jeg har ingen praktisk viden om Alfa så andres egne erfaringer må komme jer tilgode.
Prisen på den i her har fundet tja måske lige i overkanten en classic idag er lige så udstyret som en gammel touring udgave.
Chrysler lavede et kæmpe prisfald med 1,6 modellen hvilket gør en "Høj gammel" nypris på en touring værdiløs i forhold til en ny 1,6 classic.
Køb en helt/næsten ny 1,6 og det kan godt være at den ikke kan slæbe en campingvogn, men den må heller ikke så pyt.
Det koster ca 5-6000 kr at få træk på, det mangler på den i har fundet. men den har da et forbavsende meget lavt kilometertal for en 7år gammel bil ?????????.
Jeg savner vores pter men den må altså ikke trække vores campingvogn, måtte den det holdte der en ny i vores indkørsel imorgen,
(jeg har forsøgt at få Daimler/Chrysler importøren til at sætte vægtgrænsen op naiv som jeg er, men de afviser, køb en diesel den må tage 50kilo mere på krogen hurra)
Ptern er basseret på neon undervogn men at sammenligne de to er vist ikke helt så nemt. jaguar X-type og ford mondeo deler også undervogn, jeg ved hvad jeg ville vælge hvis der var råd.
Held og lykke med at finde en bil med et glimt i øjet.
http://motors.shop.ebay.com/Cars-Trucks___W0QQMake247a0eZChrysler76de4c52QQModel4710b09ZProwler50cee64fQQ_catZ15284QQ_fxdZ1QQ_pcatsZ5351Q2c6001Q2c6000
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
17-04-2008 kl. 13:15
Dejligt at der stadig er folk der ikke kun tænker på statistikker, men køber med hjertet.
En 156 2.0 fra 2000 er altså ikke det værste man kan købe. De fleste irriterende fejl er rettet i 2000, men jo nyere jo bedre.
Det ville klart være mit valg, ikke mindst fordi rustbeskyttelsen er 200% bedre på den i forhold til en PT.
JO den er dyrere end mange andre i vedligehold, men det er også en af de fedeste biler til prisen!!
Det er en bil man køber med hjertet, og hvis man vil ofre et par tusinde ekstra om året, og sørge for at checke f.eks. olien jævnligt (min. hver uge/14 dage.. den KAN lige pludselig forsvinde..weird, men har selv set det et par gange hos bekendte), så skal den nok køre.
Langt de fleste fejl er af irriterende karakter, og ikke så meget af "driftsmæssig" karakter...
Undgå dog Selespeed (aut. gear) versioner.. det er simpelthen for ustabilt og dyrt at lave.
Og kig på flere end 1 eksemplar, der er stor forskel på stand ind-udvendigt, selv om de koster det samme..
Køb kun med fuld servicebog (kan sagtens findes, der er MANGE til salg).
Find et pænt eksemplar med så meget ustyr som muligt. Udstyr er næsten gratis i den prisklasse:-)
Check for skader (forskelle i lak-nuancer), buler, undgå dem der er sænket for meget.
Generelt køb en der står så originalt/kedelig som muligt.. så er det ofte en bedre bil der ikke er kørt så hårdt.. ikke en garanti, men dog ofte sådan det er.
Få den FDM checket inden køb, forlang en fejlfri FDM brugtbilstest inden køb, eller at sælger udbedrer 0-markerede fejl gratis.
Held og lykke... og en Alfa 156 ER altså en fed bil, selvom den kan have sine små Italienske mærkværdigheder :-)
- Henrik
Profil slettet
17-04-2008 kl. 13:23
- Få en med fuld servicebog (INTET andet er godt nok)
- Find en der er rustbeskyttet... Selv biler fra 2002 er set med rust, men det kræver næsten intet for at forhindre det.
- Kig på mange, køb ikke den første, den bedste. Kvaliteten svinger nemligt meget fra vogn til vogn.
- Tag evt. en alfist med ud og se på den, du har udset dig.
- Henriks pointe med kedelige/originale Alfaer er SPOT ON. Mange af disse er ejede af entusiaster, der har gået op i at holde dem perfekt.
- Ja, Alfa-ejere hilser skam på hinanden, dog sjældnere m. 156ere end med de mindre alm. af slagsen.
Jeg kender ikke meget til holdbarheden på PT'ere, men den smule jeg kender til, er ikke meget anderledes end 156eren, måske en tand værre.
Held og lykke med søgningen!
Sidst rettet: 17/4-08
Søren Michael Dybkjær
bruger siden
10-12-2006
17-04-2008 kl. 19:43
Profil slettet
Profil slettet
29-04-2008 kl. 15:38
Skønt at læse alle disse svar - Alfa-folk er Alfa-folk fordi de elsker at køre i deres bil. Driftomkostninger kommer så i anden række. Jeg er iøvrigt ikke overbevist om at Alfa er dyrere i drift end så mange andre mærker. Som flere andre har foreslået, skal I onde jer selv nogle gode lange prøveture i begge biler. Jeg vil vædde med at I så ender med at købe Alfa'en. Ingen andre biler i den prisklasse kører så godt som en Alfa! Jeg har selv en Alfa 156 1,8 TS fra 2000, med 295000km på tælleren, og den har med garanti ikke været dyrere i drift end min ven's Passat 1,8... Held og lykke med bilkøbet.
Dan Carlsson Jespersgaard
bruger siden
25-09-2006
07-05-2008 kl. 11:11
Sidst rettet: 7/5-08
Arvid Dannevang
bruger siden
02-10-2007
17-06-2008 kl. 13:57
Jeg købte min 156 jtd 16v fra ny i 2004 og har siden kørt 260.000 km i den, altså ca 60.000 km om året.
Jeg bruger ca 30.000 kr om året i vedligehold og service dog med en untagelse sidste år hvor jeg var oppe på 50.000 kr (ny forrude, ny kobling og svinghjul, ny undervogn, nye bremser, ny tandrem osv) det hele skal jo helst komme på 1 gang .-)
Som du kan se bruger jeg min bil meget, da jeg pendler 102 km hver vej til og fra arb.
Bilen kører bare, der er ikke noget ml. service så ud over normalt slid så har jeg intet med bilen, og normalt 50 øre pr km i vedligehold er altså ikke meget.
En nyere RST diesel er dog nok over budget hvis jeg ser hvad du kigger på men ud over motoren så er resten jo ens så hvad angår holdbarhed ser jeg ikke nogen grund til at være nervøs, men som sagt af andre: rustbeskyttelse, fuld servicebog og en der har forstand på ALFA med ud når du skal prøve de mange forskellige biler som du skal.
Min 156 er min 3. alfa min 1. var en 145 som jeg også købte fra ny i ´98 og kørte 190.000 km i før den blev solgt i 2004 til fordel for min 156, kørte også bare uden fis ud over normalt service. min alfa nr. 2 købte jeg mens jeg havde min 145 og skulle ha været en sjov bil (alfa 75 3,0 V6) men den købte jeg uden at have en med som vidste noget om bilen og da jeg kom i kløerne på en fyr der ikke havde helt rent mel i posen fik jeg et gennemrådnet lig som aldrig kom ud og køre, og faktisk brød sammen på vejen hjem fra ham..
Derfor, HUSK at få en med dig ud og kigge på bilen som VED noget om alfa og ikke bare om biler. Enhver bil kan misvedligeholdes i en sådan grad at den bare ikke står til at redde, og den kan også holdes korrekt hvorefter du som hovedregel ikke har noget pjat med den.
jeg blev klog af skade :-)
Profil slettet
17-06-2008 kl. 22:58
Alligevel vil jeg råde dig at tage en prøvetur i begge biler og så skal du nok vælge hvad du synes bedre om. Jeg er næsten 100% sikker på at du vælger Alfa. Har selv prøvekørt en PT Cruiser og den synes jeg er meget kedelig at køre i, specialt i forhold til Alfa.