Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

21-03-2008 kl. 23:38

Når differencen er så lille, hvad indkøbspris og driftsomkostninger angår- mener jeg, det helt og holdent må være et temparementsspørgsmål. En dieselmotoriseret bil har en afslappet og magtfuld karakter, hvor benzin-bilen er mere til høje omdrejninger og frisk kørsel. Jeg ved, hvad jeg foretrækker - og må konstatere, hvad jeg har råd til, når budgettet rækker til en brugt bil. Vælg efter, hvad i befinder jer bedst med! Rent økonomisk er det svært at vælge en vinder - med det antal nye dieselbiler, der sælges, har jeg svært ved at forestille mig, at de kunstigt høje brugt-priser, der er på dieselbiler, varer ved. Omvendt skal i nok holde mer-udgiften hjemme.

MVH Ulrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2008 kl. 08:52

Jeg syntes du skal vælge en benzin. Har lige selv bestilt en diesel af samme model som du har kig på. Vi kører dog også 25-30.000 km om året.

Når du kun kører 12.000 km om året og at det samtdig er mange små ture mener jeg ikke der er den store tvivl. Brændstoftøkonomien vil være den samme ved benzin og diesel i dit tilfælde og du kan ved en benziner spare lidt på service, forsikring, vægtafgift og indkøb. Afskrivningsmæssigt på benzin og diesel i procent være det samme.
En benziner er også bedst på korte ture og bliver hurtigere varm.
Men alt i alt er der rent økonomisk den store forskel.

Ellers godt bilvalg, som du helt sikkert bliver gald for.

Lars.

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

22-03-2008 kl. 14:13

De andre indlæg har ret i, at rent nøgternt betraget (kørselsbehov osv.) så er det en benzin I skal vælge..

MEN: en børnefamilie har det med at skulle have en del udstyr slæbt med, og hvordan med trailer/haveaffald osv... der er en diesel uovertruffen mht. trækkraft, og Ceed's 1,6 diesel er en rigtig fin lille maskine, rimelig støjsvag, og meget nem at køre.
Og hvis I lige skal en tur på motorvejen(for slet ikke at snakke om længere ture), så er det overskud fra lave omdrejninger i får i diesel-udgaven et MEGET stort plus for den passive sikkerhed, idet overhalinger og mellemaccelerationer er væsentligt hurtigere...for selv om 1,6 benzineren er en fin motor, så er kræver den altså lidt mange omdrejninger for at trække ordentligt med 4-5personer i bilen...

Men i sidste ende: prøv dem begge.. med hele familien i!.. og tag en tur hvor i kører både motorvej, og bykørsel. Så tror jeg valget bliver nemmere..
Ligegyldigt hvilken i vælger, så er det en rigtig fin bil, og I får meget for pengene. Husk at få aircondition med(dvs. min. "Active" versionen).

God fornøjelse :-)

-Henrik

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

22-03-2008 kl. 17:48

Det er korrekt at man kan "vippe med gaspedalen" og få acceleration.. meeen..1,6 diesel i en cee'd har MEGET bedre træk i mellemområdet, og det giver altså bare nemmere overhalinger, og bedre træk der hvor det skal bruges.. uden at man skal geare ned og "vippe med foden".
Men som sagt er det også bare min erfaring at det forholder sig sådan, og derfor opfordrer jeg også til, at Gert og familien selv efterprøver det på en god lang tur i både benzin og diesel udgaven. Og hvis ikke diesel udgaven giver dem en tydeligt bedre oplevelse end benzin udgaven, så skal de naturligvis heller ikke købe en diesel.

Og jeg er enig i at det bliver svært at spare merprisen hjem på brændstof.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

22-03-2008 kl. 22:50

Man kan næppe hente merprisen hjem på dieseludgiften, men man kan formentlig hente merudgiften hjem på gensalgsprisen. Men - som jeg fik æren af at indlede svarrækken med - forskellene er marginale rent økonomisk, og derfor er det "mavefornemmelsen", der skal afgøre valget mellem de to biler.