Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2008 kl. 09:10

Jeg ville kigge efter et andet mærke i samme klasse, da du får en nyere bil med færre km og langt mindre rust. evt. en peugeot 205

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

22-03-2008 kl. 17:22

1 kvalitetsmæssigt en meget overvurderet bil.
2. 1,6 har MANGE fejl (gearkasse, kobling, kølesystem, topstykke/pakning, termostathus, hjullejer, rust).

Med mindre den nærmest er gratis (den bør max koste 10-12.000 hvis den ellers er super pæn, uden rust), så find en anden bil!

Rust ses ALLE steder, men de værste er: døre(bunden og kanter), skærme, udstødning, vanger, bundkar.

Mest problemfri model er 1.0 versionen, men den skal køre ned af bakke for at flytte sig ;-)

Vil meget anbefale en anden bil, som sagt med mindre den er MEGET billig, i god stand, og du kender en god og meget billig mekaniker, eller kan lave tingene selv.

Ked af at være så negtiv, men har desværre meget få gode oplevelser med den model (udover at en 1,6 i god stand kører rigtigt godt..indtil den går i stykker!).

hilsen
Henrik

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2008 kl. 23:05

På dét punkt minder en Polo 6N åbenbart om de fleste af dine indlæg? ;o) God påske Jacob..

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

23-03-2008 kl. 18:06

Hvis du ikke har noget at sige så hold din kæft!

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

24-03-2008 kl. 13:24

99-00 af 1,6 6N poloen ER bedre, og har fået en del ting rettet. Så de fleste af mine indvendinger er mod biler produceret før 99.

En kendt fejl blandt vw/skoda/seat eksperter omkring 1,6 motoren fra før 1999, er en fejl i termostathusets design, som gør at den kan revne, hvorved termostaten ikke kan fungere ordentligt, hvorfor motoren kan løbe varm uden at du opdager det!
Tegnene er at motoren (i kontrol instrumentet) går fra normal temperatur til meget varm lige pludseligt..TIP: hvis du så tænder varmen på fuld knald, så kan du få temperaturen ned igen, og rede din motor fra at ødelægge topstykket.
Hvis man er heldig, så kan det løses med et nyt termostathus.. tog dog 3 forsøg for mig.. udover en skade på 10.000 på topstykke (nyt skulle til), ekspansionsbeholder smeltet(!) mm. ..iøvrigt ca. 3.500 hos VW for sådan en plastbeholder!! ..de er sindsyge.. fandt en hos en hugger for 700 :-).

Fejlen er kendt af VW men de vil ikke officielt indrømme det (har det fra en troværdig VW mekaniker, så det er ikke bare surmuleri fra min side).

Fejlen er såvidt jeg er orienteret kun på 1,6 8V 75HK motoren (men den benyttes jo f.eks. også i div. Skoda og Seat modeller).

Man KAN være heldig og få en god 1,6 Polo 6N.. Hvis du kan finde en 1999'er produceret version(eller nyere), da den har væsentligt bedre rustbeskyttelse produktionen blev forbedret væsentligt med mere galvanisering over det hele et sted sidst i 98..husker ikke den præcise dato.. så derfor.. tag en 99 eller nyere hvis det SKAL være en Polo 1,6.

Gearkassen er dog som også andre siger et MEGET svagt punkt.. min gik ved 140.000, men de går ofte allerede ved 110-120.000.. en renovering koster ca. 15.000 ved en kompetent IKKE-VW mekaniker.

Ja jeg er desværre nok lidt præget af mange dyre timer med vores Polo 1,6 (fra maj 1998).
Men den med termostathuset, gearkassen, hjullejer og manglende rustbeskyttelse(pre 1999 modeller) er altså god nok.

- Henrik