Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2008 kl. 14:06

En ny Chevrolet Matiz kunne være et bud

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

05-03-2008 kl. 14:44

Fiat panda, den klarer opgaven perfekt.

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2008 kl. 21:58

Hej.
Der er en del gode seriøse bud, men jeg vil inskyde, at hvis din ven skal køre 140 km om dagen, så kunne en Grande Punto være et godt valg som let brugt. Den har lidt mere "pondus" at gøre godt med på motorvejen...
Per Rasmussen

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

05-03-2008 kl. 22:28

Hej Karina. Det er rigtigt, at Euro NCAP tester biler i laveste sikkerhedsmæssige udformning (bortset fra Toyota Yaris, som kom på gaden i et lavere sikkerhedsniveau efter stjernerne var høstet). Men hvorvidt airbags'ene havde gjort forskellen - er det en dokumenteret påstand eller lægmands vurdering?
Jeg er fuldstændig enig i såvel airbags' og ESPs lyksaligheder, men jeg er nødt til at stille spørgamålstegn ved dine sikkerhedsgarantier!
MHT sikkerhed er det jo sådan, at masse møder masse ved at sammenstød - og en Panda ikke har meget at stille op med, hvis 'modstanderen' er stor.
Når alt det så er sagt - mener jeg også, Panda er et glimrende bud. Ligesom Aygo, 107 og C1.
Jeg tror fortsat, man bør vente på næste generation af de små koreanske biler - både Picanto og Matiz (og hvad de nu hedder) er gamle konstruktioner - Kia C'eeds fortræffeligheder kan ikke oversættes til de andre. Omvendt viser C'eed vejen for, hvad vi kan forvente os fra Korea, og det kan da blive spændende...

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-03-2008 kl. 00:18

Det blev tydeligt skiltet efter bl.a. FDM's kritik ved salgsstart. I øvrigt har du ret - men det har jeg også. Ingen andre biler er testet med mere sikkerhedsudstyr end det lavest opnåelige på det Europæiske marked. Og heldigvis for det - for det ville gøre hele konceptet værdiløst. Ligesom du jo egentlig ikke ved, hvad du får af sikkerhed i en Yaris Natura. I øvrigt er den taget af markedet, således Terra nu er grundmodel incl. tidssvarende sikkerhedspakke.

Sidst rettet: 6/3-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

06-03-2008 kl. 17:57

Masse møder masse er ikke helt korrekt. Tests viser at en nutidig 5 stjernet supermini kan knuse, og jeg mener knuse, en stor og ældre bilmodel. Altså har massen ikke meget at sige mere, men deformations strukturer og stålets beskaffenhed, og især energifordeling i karosseriet - samt selvfølgelig en masse andre faktorer som jeg ikke kan redegøre for her. Tager du derimod en stor ny, og kollisionstester den imod en supermini vil du kunne se resultatforskellen. Jeg vil således give dig delvist ret i massens deaccelleration og følgende energi har betydning, men du skal så også regne med at en supermini i dag vejer 2-300 kg mere i dag end for 10 år siden.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-03-2008 kl. 23:03

Der er helt sikkert forskel på, hvad der rammer hvad. På Renaults hjemmeside har jeg set et sammenstød mellem en LandRover Discovery og en Espace - hvor LandRoverens tunge chassis ikke kan stille meget op mod Renaultens sikkerhedsbur.
Ikke desto mindre sidder man i ulykkes-øjeblikket bedre i en større bil med 5* end i en mindre.
Min hovedpointe var - og er - at vi som lægfolk næppe kan tildele biler flere stjerner end Euro NCAP har gjort.
Og - som jeg også påpeger - er Panda en udmærket bil. Ligesom det fransk-japanske trekløver.

Når man køber bil, er der jo tale om en lang række kompromisser. Alle valg er resultatet af en lang række fravalg - og med en Panda - eller C1/Aygo/106, som jeg ville vælge i det spil - får man en lang række økonomiske fordele, der så giver en række komfort- og sikkerhedsmæssige konsekvenser. Sådan er det jo bare.
Men det er da kanon, at man også i de små biler får en rimelig sikkerhedsramme, 6 airbags og ESP.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-03-2008 kl. 23:09

Og når alt er sagt er der jo ingen tvivl om, at du har ret i, at man er bedre beskyttet i en Panda 2008 med ESP (som muligvis helt forhindrer ulykken) og 6 airbags, end i en Panda 2004 med to airbags.

Profil slettet

Profil slettet

09-03-2008 kl. 14:03

Dette udviklede sig da vist til en sikkerheds debat!!!

Jeg ville personligt købe en fiat panda hvis det var mig, jeg synes den kører bedre en de andre små biler, men det er jo selvfølgelig bare min personlige mening, der vil jo altid være andre der har det anderledes. Så som du skriver, tag ud og prøv dem alle sammen og husk at køre gode laaaange ture.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

09-03-2008 kl. 15:01

Man kan beskylde en 206'er for meget mht. hyppige småfejl mv. men lige præcis rust har ingen hold i virkeligheden. Det er en af de småbiler der ruster mindst.
Personligt gad jeg ikke at eje en, men man får rigtig meget for pengene.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

10-03-2008 kl. 23:39

Det er da fint, du har en personlig mening - men en debat lægger da op til .. at debattere! Så i stedet for at læse om din og andres ret til at have en personlig mening, ville jeg gerne høre argumenterne for din personlige mening! Måske ved du noget, jeg ikke ved - eller har en anden vinkel på det, end jeg har. Så kunne jeg lære noget!!

Profil slettet

Profil slettet

13-03-2008 kl. 08:00

Jeg har lige sat min Peugeot 206 1,4 3d. HDI, årgang 2004 til salg.
Det er en rigtig god lille bil. Køre 23 km pr. liter diesel. Pris 96.000
Se annonce i Bilbasen.

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2008 kl. 09:58

Min kæreste pendler i en Panda, den bil er specielt interessant for førstegangskøbere da Fiat har en aftale med Alka således så man kan forsikre sig for 2100.-/år inkl kasko, 2 års fabriksgaranti samt vejhjælp. Det er en rigtg fin pigebil, motoren gør det godt og den er sjov at køre i. I modsætning til mange andre småbiler så er motorrummet godt afskærmet mht støj (prøv selv en tur i en Colt og derefter en Panda så ser/hører du hvad jeg mener)...

Fiat er ikke det mest pålidelige mht rust og teknik, men den bil er bare så simpelt konstrueret så det bliver næppe et problem i det lange løb. Givden for guds skyld en komplet dinitrol behandl. og få eftermonteret inderskærme. Alt andet er for dumt...... (gælder alle nye vogne)

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2008 kl. 16:14

Min påstand er, at når alt bliver taget med i betragtning vil du ikke spare i det samlede regnskab.

Med alt respekt for din Ka (som jeg iøvrigt synes er charmerende) vil den næppe indbringe særlig meget - hverken som byttebil eller i kontant salg.

Hvis du køber en ny Fiat eller Toyota skal du betale for levering, evt. omkostninger for oprettelse af lån og derudover skal du sikkert betale for cd/radio, farve mv. Endelig skal der betales renter - og hvis du køber bilen kontant lider du et rentetab.

Jeg vil vove den påstand at du ved køb af en ny Fiat eller Toyota vil lide et øjeblikkelig tab på 10.000 - 15.000 og for de penge kan du altså købe meget benzin.

Prøv at stille et ærligt regnskab op og du vil blive overrasket over hvor billigt det reelt er at beholde din Ka i forhold til at købe en ny bil.

Held og lykke

Joakim

Profil slettet

Profil slettet

20-03-2008 kl. 21:40

Peugeot 107