Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

05-02-2008 kl. 15:53

Selvom jeg nødig vil give Toyotafanatikeren Kasper ret er Yaris et af de bedste bud.
Vi kikker selv på en ny lille diesel bil som bil nr. 2, og valget står mellem Yaris D4D og Skoda Fabia 1.9TDi begge to koster lige godt 200.000 med samme mængde udstyr.

Yaris'en får pluser på kontoen for motoren hvor Fabia'en vinder klart inde i kabinen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-02-2008 kl. 20:28

Du skal ikke lade dig snyde af at en forhandler fortæller dig at små dieselbiler ikke har problemer med korte ture.
Som du nok har bemærket er der godt gang i salget af små diesel-pendlere - hvorfor skulle en forhandler sige noget der kunne stoppe denne udvikling.
Faktum er at en kold motor udvikler kondens som på sigt ødelægger motoren. Dette gælder i øvrigt også for benzinbiler - de er jo så bare det hurtigere til at blive driftsvarme.
Køber du en bil der selv indkalder til service afhængigt af din kørsel, vil du erfare at en diesel med korte ture indkalder oftere til service end beregnet.
Hvis du bekymrer dig om miljøet vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på nogen af de benzin-økonomiske modeller.
Alt vedr. miljøet skal jo ikke gøres op i CO2 - der er jo altså andre stoffer i diesel der ikke er så pokkers sunde at inhalere.

I denne klasse biler er forskellene minimale - så ud og prøv de biler der tiltaler dig.

Held og lykke

mvh Kim

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-02-2008 kl. 10:28

Jeg vil mene, at du skulle kigge nærmere på Citroën C3 1,6 hdi fap. Den har den store dieselmotor med 110 hk, partikelfilter og kører over 20 km/l.
Jeg vil mene, at alle biler i virkeligheden har bedst af at opnå den rette arbejdstemperatur hver gang - men så længe, der også køres længere ture, ville jeg ikke være bange for at køre 20000 km/å i en lille diesel.

Endvidere vil jeg opfordre til en ordentlig tone i forummet. At sprede meldinger som 'fanatiker' og 'uintelligent' er at flytte fokus fra emnet til egen person og holdning. Det må der findes andre forummer til.

Sidst rettet: 6/2-08

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

06-02-2008 kl. 11:03

med fantastisk lidt plads!

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

06-02-2008 kl. 11:07

I mine øjne kan det være ligemeget om du vælger benzin eller diesel når du kører så lidt.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

06-02-2008 kl. 22:59

Ifølge Citroëns hjemmeside koster en servicekontrakt 528 kr om måneden i 5 år og med 115000 km. Hvis du vælger 125000 km stiger prisen til 678/md - hvilket nok har noget med et tandremsskift at gøre. De 9000 kr, som differencen udgør i hele perioden, vil tandremsskiftet næppe koste. Men - servicekontrakten dækker service og yderligere, uforudsete reparationer. Det er da ikke så galt?

Udfra en overordnet økonomisk betragtning er C3 muligvis ikke det bedste valg i forhold til Yaris og Fabia- men som jeg læste dit indlæg, var det heller ikke totaløkonomien, der blev prioriteret højest.
Jeg er sådan set enig i betragtningen om, at Yaris totlaøkonomisk set vinder på lang sigt. Omvendt tror jeg, C3 er bedre end sit rygte - især her efter fem år på markedet, hvor man kan formode, at der er ryddet ud i de værste fejl.
Og - så har bilen også nogle indlysende kvaliteter - blandt andet en god motorkraft og det der partikelfilter.
Konklusion: Jeg ville ikke afskrive C3 på det grundlag. Tag ud og prøv bilerne - måske befinder du dig bedst i en Yaris - og så er valget jo helt vildt let!?