Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 21:17

Hej Rikke.

Du får lige samme råd som jeg gav til anden bruger ...

Det er ikke så vigtig hvilket mærke/model du kigger efter. Vælg med hjertet hvilken bil du synes er flot.
Tag rundt til forskellige brugtvognsforhandlere og PRØV og PRØV og PRØV. Kun ved at teste en masse biler ved du hvilken der passer dig i størrelse og håndtering.

*undersøg prisen på bilforsikring ved forskellige selskaber…
-på netop det mærke og især model !!! Der kan være ubehagelige overraskelser, hvis den har for mange hk eller har en fancy betegnelse (GTI el. lign) som forsikringsselskaberne ikke kan lide.

*gå efter en nysynet bil…
-der er 2 år ml. syn, så hvis du finder en helt nysynet bil, er der en chance for at den tidligere ejer har klargjort den til synet eller har været klar over at bilen ikke har haft forhold der har vanskeliggjort et syn. Du slipper for at skulle give den ”det store eftersyn” før om 2 år.

*undersøg om der har været lavet regelmæssig service …
-servicebogen skal helst være intakt for serviceeftersyn, og gerne suppleret med regninger/bilag for de øvrige reparationer der er lavet. Du sikrer dig at service/rep er lavet på en betryggende måde.

*gerne bil med supplerende rustbeskyttelse…
-rustproblemer kan være skjulte og det er måske ikke lige det man får checket efter en ekstra gang, når man står overfor drømmebilen, der skinner nypoleret med flotte alufælge. Hvis du får dokumentation for at bilen har fået regelmæssig kontrol, og supplerende rustbeskyttelse min. 1-2 år før købsdatoen, så er der sikkert ikke noget at komme efter.

*FDM attest/ Applus
Suppler meget gerne din valgte bil med en FDM attest ( eller hos Applus der efter sigende kun koster det halve end en FDM attest ) Med den i hånden er du 99 % sikker på at der ikke er et hav fuldt af skjulte fejl!

Mvh
Per Rasmussen

Held og lykke med biljagten.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-01-2008 kl. 21:43

hmmm... dine forældre... tja hvis du har råd til bilen så må det være dit valg. Men du skal bare vide at det er dyrt at have bil og du vil ved at købe en bil til den pris få en masse uforudsete udgifter. Dvs. du skal have råd til at betale 10.000 til rep. der pludseligt opstår hvis gearkassen feks. får en defekt.

Jeg har haft biler til de priser og de er for det meste fulde af fejl. Hvis jeg var dig ville jeg vente til jeg havde ca. 60-70 tusind og så købe en fiat panda eller noget i den stil. Der får du en næsten ny bil til den pris og det er derfor meget usandsynligt at noget går i stykker.

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

01-02-2008 kl. 11:16

Jeg vil foreslå en bus. For 30000 kan du få 28 månedskort til busserne på bornholm - med ubegrænset ret til at køre rundt. Nej, undskyld.
Det er ganske enkelt umuligt at købe en bil til 30000, som man kan stole på. Alle forslag, du end måtte modtage, ville være skud i tågen, for biler, der har kørt så langt og er så gamle, er ganske enkelt bare stærkt upålidelige.
Så - jeg er nødt til at bakke op om de andres udmeldinger. Vent eller sørg for at have nok penge i baghånden til at reparere for.
I mit forsikringsselskab ville det koste godt 7500 kroner at ansvarsforsikre en 12 år gammel Fiat Punto (som du kan få for 30000), hvis jeg var 18 og boede i Rønne. Dertil kommer vægtafgiften, som er på 2840 kroner, det vil sige godt 10000 kroner om året for bare at have bilen stående. Dertil kommer benzin, regn med 15 km/l - og vedligeholdelse.
Hænger det sammen for dig?

Held og lykke. Måske var det en idé at få farmand med på ideen fra start af. Som gammel mekaniker vil han vel i virkeligheden nyde at være med i den proces? Og han vil også kunne hjælpe dig med at finde en sund bil. Så - fyr op under ham!

Profil slettet

Profil slettet

01-02-2008 kl. 16:34

Hej Rikke.

Jeg læste at det er umuligt at købe brugt bil til kr. 30000,-

Det er jeg absolut ikke enig i !!!

Din far er gammel mekaniker, og det lugter jo lagt væk af succes :))
Du skal købe en bil der er så simpel i teknikken at din far "kan være med på banen" hvis noget går galt.

Jeg skrev før til dig ang de råd som du generelt skal tage i betragtning, og hvis du har din far med på lidt bilkiggeri, så kan du sagtens vælge brugt ved privat - især hvis du husker Applus attesten.

Nu gir jeg dig alligevel et eksempel på et godt valg:
Skoda Felicia ...
Den er simpel i teknikken og overraskende robust i forhold til prisen.
Og allerbedst for dig : Den er meget billig i forsikring da Skoda vist i eget system har nogle favourable forsikringer.

Per Rasmussen

Profil slettet

Profil slettet

01-02-2008 kl. 16:36

Nå - så lige efterfølgende at du faktisk havde givet samme råd :
Sorry ! - men så må der jo være noget om snakken :)

Profil slettet

Profil slettet

02-02-2008 kl. 22:15

Hej Rikke.
Skoda Danmark arbejder sammen med Codan og TopDanmark.
Prøv at klikke på dette link :
http://www.skoda.dk/Kundeservice/Forsikring2007.asp

FDM nævnte også i en brugtbilstest Skoda som det bedste valg ...netop på grund af forsikringspræmien.

Jeg har dog ikke haft Skoda selv, så jeg kender det ikke i praksis. Men prøv da endelig at kontakte dem.

Mvh Per Rasmussen