Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

30-01-2008 kl. 20:12

1) Hmmm... den er ok, men ikke prangende til 5.. men ok.. når de bliver 160cm eller mere de små, så er der altså trangt med 3 deromme.. men du har nok en 3-4 år inden problemet bliver stort ;-)

2) "God bil" jo, den er bedre bygget end forgængeren, og ganske driftsikker af en Ford at være, såvidt de seneste langtidstests jeg har hørt om.

3)mjaeee.. dem jeg har snakket med siger nærmere 17-18 km/l i det virkelige liv... men det er da også ok.

4) Den flotteste Focus til dato, virker klart mere luksuriøs, har bedre kvalitet i interiør og er større end forgængeren.
Den er bedre bygget end forgængeren, men kvaliteten af sliddele (ophæng, udstødning, bremser, kobling osv.) er altså stadig ikke fantastisk.. men delene plejer at være rimelig billige. De første 3-4 år er rusten heller ikke et problem, men jeg ville nu give den en komplet undervogns behandling alligevel..
Det er i øvrigt en dejlig langtursbil.. og den kører rigtigt godt. Man kan godt være lidt drengerøv i den når man er alene i den. Masser af køreglæde.

Det er et af de bedre bud i klassen. Helt sikkert.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

31-01-2008 kl. 21:34

Om der er "bedre" biler afhænger jo af, hvilke parametre man vælger ud fra, men Focus er bestemt ikke en dårlig bil!

Men i stedet for bare at liste andre valg, kunne jeg måske lokke dig til at pege på de 3-4 ting du vægter højest (er det køreegenskaber, kvalitetsindtryk, FAKTISK kvalitet, prestige, praktiskhed, rummelighed osv osv), og husk at angive max købspris :-)

Nævn også gerne hvad I skal bruge bilen til. Er det bare til at fragte familien rundt med i nærområdet, eller skal I på bilferie sydpå hver sommer osv?

Så skal jeg straks kaste mit bud i ringen :-)

- Henrik

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

01-02-2008 kl. 20:14

Århh.. det er sgu svært...

Jeg ville nok kiggge på (udover Focus'en):
- Kia Cee'd SW 1.6 CRDi ( 235k fra ny - ca. 220k for en demo for en Active version, som er bedste køb). Forcer er: sikkerhed, kvalitet, 7 års garanti, og ret lækker... føles dog lidt billigere end en Ford, men kvaliteten ER faktisk lidt bedre! Dejlig diesel motor!

Sikkerheden er (for første gang i Kia's historie) rigtig god (5* i NCAP), og kvaliteten er efter min bedste vurdering lidt bedre end Focus. OG du kan få en spritny 1.6 diesel (eller i hvert fald en demomodel) med mere udstyr for samme pris som en 1-2 år gammel Focus.

De er samme størrelse udad til, men er disponeret lidt anderledes. Den har prioriteret bagsædepladsen lidt mere end bagagerum, dvs. bagsædepladsen er lige tanden bedre end i Focus, men bagagerummet er en tand mindre - men til gengæld er der mange smarte små lommer og skjulte rum i både kabine og under "gulvet" i bagagerummet, som efter min mening opvejer det!
Se evt. mere her: http://www.kiamotors.dk/Broshure/14/ceedSW.pdf

Og husk at du så har en ny bil med 7 års(eller 150.000km) fuld garanti, og en rigtig god driftsikkerhed.

Tilbage til Ford.
Focus ER en god bil, men min lille forbeholdenhed er min erfaring om, at kvaliteten ikke er helt der hvor japanske biler f.eks er, men jeg er nok lidt farvet, da jeg er meget fokuseret på kvalitet og driftsikkerhed. Hvis Focus havde driftsikkerhed og kvalitet som en Subaru eller Toyota, så ville det være noget nær en perfekt mellemstor familie bil.

Men den er KLART bedre end i en Citroen!

Der er nemlig stor forskel på fornemmet kvalitet, og faktisk kvalitet. Audi udstråler jo meget høj kvalitet, men desværre er den mere ydmyg når det kommer til den faktiske kvalitet. Med mindre man har råd til at købe ny Audi hvert 3-4 år, for det er først der problemer viser sig.. men det er en helt anden snak.

Jeg ville nu hellere gå efter en nyere Focus st.car diesel end en 2-3 år ældre Mondeo diesel, da jeg fornemmer at du går mere efter sikkerhed og driftsikkerhed end egentlig "flyttevogns plads.. og en nyere bil har næsten altid en bedre sikkerhed.

Men husk nu også at spørge dit hjerte lidt.. hvis du bare har 20% drengerøv et sted der bare nyder en bil der er underholdende at køre, og som får dig til at smile, selvom pærerne måske springer eller den skal ha ny kobling efter 3 år, så tror jeg det er en Focus.. men hvis du går efter sikkerhed, kvalitet, driftsikkerhd og praktisk i brug (og fantastisk garanti) så prøv en Cee'd... men det er altså nok mere mavefornemmelse der skal vælge for dig her.
For det er gode biler på hver sin måde.. jeg ville vælge Cee'd men det er også delvis fordi jeg gerne vil være sikker på kun at skulle bruge penge på service, dæk og lign.. jeg bliver ski... sur hvis noget går i stykker efter 2-3 år, og så gider forhandleren ikke røre en finger, for så er garantien udløbet.
Men komforten og køreegenskaberne er lige tanden bedre i Ford Focus.. men der kan kommer småreparationer efter 3-4 år og frem..

Prøv dem begge samme dag, og følg hjertet...så familien... så hjernen.. i den rækkefølge ;-)

Sidst rettet: 1/2-08