Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

29-11-2007 kl. 11:31

Jeg har hørt om samme myte, dog med den væsentlige forskel at visse tankstationer hælder 95 i 92 tanken for at spare transport osv. på at føre 92.

Rent teknisk vil 95 i en 92 bil betyde færre bankelyde idet 95 kun indeholder 5% n-heptan som fremkalder bankelydende ved selvantænding. Oktan 92 indeholder 8% n-heptan og dermed større risiko for bankelyde fra motoren - det tror jeg ikke benzinselskaberne ville slippe afsted med.

mvh Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-11-2007 kl. 11:53

Den myte er sand nok. Fx er det tilfældet der hvor mine forældre bor, men nu kører de dieselbil, så......

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

29-11-2007 kl. 12:20

Jeg lærte engang et lille trick af en tankpasser.
Han sagde, at man blot kan sammenligne antallet af forskellige brændstofvarianter med antallet af påfyldningsrør, der hvor tankvognen fylder takstationen op.

Hvis en tankstation f.eks. tilbyder 92, 95 og 98 + diesel, og der kun er tre påfyldningsrør, så kan man ifølge tankpasseren være sikker på, at der er 95 i 92 standeren, da de trækker på samme underjordiske tank.

Sådan har jeg lært det, men jeg tør ikke garantere, at det passer.

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2007 kl. 09:49

Ja det er ikke det vilde beløb man sparer ved normalt kørselsbehov, på den anden siden er det jo ikke meget mere vanskeligt at tage 92 "pistolen" fremfor 95 såfremt man accepterer ulemperne - hvis der er nogen.
Jeg kører heldigvis selv diesel, men svigermor..:) tanker konsekvent 92 i stedet for 95 som bilen egentlig er foreskrevet med.
Afledt af denne tråd spurgte jeg hende i går - Hun har luret at der kun er 3 påfyldningsrør hos den lokale benzin-pusher - ganske som Søren Hansen beskriver.