Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Forhandlerfinansieret bil

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 19:08

Hejsa! Er der nogen her som har erfaring med biler finansieret ved en forhandler? Man kan nemt finde biler der kun koster 1000 kr. om måneden i X antal måneder, det er typisk biler med en vis alder og km på uret, de står hos næsten alle forhandlere og ser meget indbydende ud for en som jeg, der ikke har råd til et kontantkøb eller kan få finansieret via banken. Men hvor ligger hunden begravet i disse tilfælde, for den forhandler skal jo også tjene på bilen, men hvilke forpligtelser er der ved at købe sådan en bil, hvad nu hvis jeg om et år ikke vil have bilen, hvem står så med den økonomiske byrde og ansvaret. Min tanke er at det må være for at få bilen ud fra forhandlerens lager, at han laver sådan en aftale. Men er der andre motiver eller fælder så hører jeg gerne om ordningen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 19:25

1 Han tjener en del penge på finansieringen
2 Han kan sætte renten en del højere end de konventionelle
låneudbydere, da kunderne jo netop ikke har noget alternativ.
3 Prisen på bilen er typisk også højere - igen fordi at kunden ikke har de
store valgmulighder.
4 Bilen er reelt sælgers indtil du har betalt sidste afdrag og bliver den
solgt på tvangsauktion, da kan sælger gøre krav mod køber for
restbeløbet.
5 Den lave ydelse (i dit tilfælde 1000 kr/måned) er måske over 72
måneder, og med høje renter/etableringsomkostninger, kommer du
måske til at betale 72.000 kr. for en bil du kunne have købt på
normalvis for 29.900,-

Så pas på.

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 19:37

Hej Joakim

Jeg har også tænkt på at han må tjene sine penge et eller andet sted, men der står intet om hvilken rente han tager, eller over hvor mange måneder man afdrager.

Jeg er også meget skeptisk, især fordi det er for nemt at få sig en bil på den måde og det kan jeg ikke helt lide, selvfølgelig er det rart at noget er nemt, men det kan også blive for nemt og der lyser min alarm.

Jeg har også tænkt at en bil der sælges kontant, måske sælges for 15.000 men i en finansieringform som denne, der sælges den måske for det dobbelte, og det måske er derfor han tjener på det.

Jan Rytter

Jan Rytter
bruger siden
05-09-2005

21-01-2010 kl. 21:19

Tjek ÅOP "årlige omkostninger i procent"- det fortæller lidt om omkostningsniveauet. Det KAN rent faktisk være ok, med en lille rente og rimelig ÅOP. Etableringsomkostninger lægges til lånet, og rentene og ÅOP er så at sige "gennemsnitsrenten, alt inklusive" og derfor godt at forholde sig til (alt over 10-12-15% - glem det glem det - du bliver flået)

Ydelse x løbetid = det bliver altid et farligt højt tal, selv med et fornuftigt banklån, det er bare vilkårene for ikke at have cool cash. Se det som udgiften ved at have bil og ikke pris/investering.

MEN. Lav rente og acceptabel ÅOP, ydelse til at leve med - godt nok. MEN, etableringsomkostningerne går jo oveni lånet, så at komme ud af det - midtvejs - er dyrt ! og kan du ikke betale, så ender du i RKI.

Forhandlerens gevinst er at han får en relativ stor bid af kagen på etableringsomkostningerne - typisk deler han i porten med financieringsselskabet. Derfor vil han gerne sælge disse produkter.

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2010 kl. 21:19

Dette lyder nok påståeligt, men jeg vil postulere, at du kommer til at betale en ikke uvæsentlig rente ved nærmere eftersyn og på den måde vil selv et lån på f.eks. 30.000 komme til at strække sig over mange måneder. Specielt når sælger samtidig skal have betalt gebyrer og ejerpantebrev.

Så pas på

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

22-01-2010 kl. 14:09

Joakim rammer hovedet på sømmet, men angående punkt 3 er forhandlere af og til villige til et afslag i salgsprisen mod en fortjeneste på etableringsomkostningerne. Men som hovedregel gælder hos både forhandlere og banker, at jo lavere lånebeløb desto højere ÅOP.

Biler under 50.000 bør betales med opsparing eller eksisterende kassekredit. Ellers æder låneomkostningerne besparelsen i forhold til en dyrere (evt. ny) bil.

Profil slettet

Profil slettet

22-01-2010 kl. 14:30

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kigger skævt til disse lån. Få skrevet i finansieringsforslag ud fra forhandleren og gå ned i banken og spørg om de kan gøre det billigere, i mange tilfælde kan banken faktisk ikke gøre det billigere.