Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Førstegangskøber!

Profil slettet

Profil slettet

13-03-2011 kl. 23:38

Hej alle. Min kæreste og jeg er på udkig efter en bil. Personligt er det min den første bil, og hans den 2. Jeg er meget i tvivl om hvilken slags bil jeg skal gå efter, og har læst meget om forskellige mærker uden rigtig at blive klogere. Ingen af os har rigtig forstand på hvad en bil skal kunne og hvad den skal indeholde. Vi er blevet enige om at vi gerne vil have en brugt bil som den første, og meget gerne under 40.000. Derudover har vi talt om: - Det må meget gerne være en med 5 døre, men 3 vil også være fint. - Da vi har familie i alle dele af Danmark vil det være godt med en som kan holde til at køre længere ture. - Vi er begge på SU lige for tiden, så gerne en som ikke er så dyr i vægtafgift. (Forsikringen giver sig selv, da vi begge er under 25.) - Pladsen er ikke så vigtig, men gerne plads til 3 mennesker+baggage. - Jeg vil gerne at sikkerheden er temmelig god, hvorimod kæresten tager det sådan lidt med et gran salt. Jeg håber virkelig at der er nogle "bil-eksperter" derude som vil hjælpe os. På forhånd tak. Venlig hilsen Sabrine.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

14-03-2011 kl. 08:49

Hej Sabrina

Efter min mening er der overordnet et par veje at gå i jeres situation (men man kan selvfølgelig finde på mange andre løsninger)

Enten finder i en ældre bil (8-10 år), formentlig i mellemklassen, mærke/model er mindre vigtig, men standen er afgørende, sikkerheden/udstyr vil sikkert ikke være imponerende. Kan være billigt hvis man finder den rigtige bil, men kan også blive både dyrt og besværligt. Det vil være bedst hvis man selv kan skrue lidt på bilen (evt. nogen man kender) Hvis bilen er billig nok kunne man overveje at nøjes med ansvarsforsikring, for at spare.

I kan også finde en nyere minibil (5-6 år): Fiat Panda/Punto eller lignende. Sikkerheden vil sikkert være nogenlunde fornuftig og der kan godt være lidt udstyr i den rigtige bil. Kan gøres rigtig billigt (lavt værditab) hvis man er heldig, men kan selvfølgelig også komme til at koste i reparationer, hvis man er uheldig. Skal nok have kasko, så forsikring bliver formentlig rigtig dyrt.

I jeres situation, hvor forsikring vil blive dyrt (især med kasko) kunne man også overveje at kigge mindre på indkøbspris og gå efter en ny microbil Toyota Aygo, Chevrolet Spark etc. Nogle af dem (bl.a. Chevrolet) kører med billig forsikring (knap 12k for 3 år så vidt jeg husker), som vil spare lidt der, men check forsikringsbetingelser (selvrisiko etc.).

Undersøg i øvrigt om i har nogen billige muligheder for forsikring, igennem fagforening, studie eller lignende.

Hvad for en vej i skal gå kommer efter min mening an på, hvor meget den skal bruges og hvor meget i selv kan mht. bilservice/rep.
Hvis den skal bruges hver dag og i intet kan selv mht. bilservice/reparation, ville jeg gå efter nyere/ny lille bil.

Hvis i har en smule teknisk forstand selv (eller kender nogen der har) og måske ikke er så afhængige af bilen, ville jeg overveje den "gamle" billige bil (især hvis i havde noget familie/venner/bekendte der ville sælge en passende bil, som i så kendte historikken på).

Dette indlæg blev 14-03-2011 08:50 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

14-03-2011 kl. 10:47

Lidt læsestof:

http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=281

ftp://87.48.155.100/Brugtbilanalyse_50.000_kr.pdf

sp Spanggaard

sp Spanggaard