Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Førstegangskøb: Gule ell. hvide plader til privatkørsel? Ny eller brugt? Diesel eller benzin?
Profil slettet
11-07-2009 kl. 22:03
Hej Bilbasen
Jeg er i vildrede mht. hvilken slags bil jeg skal købe. Mit kørselsbehov er 15-20.000 km/år, primært i form af pendling på ca. 100 km/dag.
Jeg skal udelukkende bruge bilen til privatkørsel, og skal kun transportere mig selv. Så jeg har egentlig ikke brug for bagsæder.
Jeg vil gerne have ekstra bagageplads, f.eks. en Van, men det er ikke et must.
Jeg forestiller mig at jeg skal have bilen i 5-6 år, måske mere.
Budgetmæssigt ligger jeg nok omkring 50-75.000 for en brugt, og måske 150.000 eller lidt mere for en ny. En brugt bil vil jeg betale kontant, men vil nok låne f.eks. 100.000,- ved køb af en ny.
Jeg er dog usikker på flere ting:
- Skal jeg købe diesel eller benzin?
- Har læst på www.skat.dk at gulpladeafgiften for biler indregistreret inden 24/4-07 er 900,-, mens den er 5040,- for nyere biler. Jeg ved dog ikke om disse oplysninger er opdaterede, eller om jeg har misforstået noget, så det f.eks. kun gælder for erhvervskørsel?
- Hvilke udgifter skal man overveje ved hhv. brugt og ny bil? Er der noget med at gulpladebiler falder hurtigere i værdi, også brugte?
- Mine overvejelser omkring brugt går på at købe f.eks. Seat Altea 1.9TDi Van, Seat Leon Van, Mazda5, Ford Focus C-max 2.0 TDCi, Peugeot, VW eller måske Suzuki. Jeg er dog åben for andre forslag.
- Rent subjektivt er "herlighedsværdi" ikke afgørende, men udseende, interiør og komfort betyder også lidt :-)
Profil slettet
12-07-2009 kl. 19:37
Tak for svaret!
Du skriver at "de biler jeg nævner, alle har strafafgift på 5040,-"... Hvilke biler kan nøjes med de 900,- som Skat nævner for indregistrering inden 24/4/07?
Og hvorfor falder gulpladebiler mere end hvidpladebiler? Hvis det er pga. strafafgiften, så bør de vel falde allerede første gang de skifter ejer?
Du skriver at "de biler jeg nævner, alle har strafafgift på 5040,-"... Hvilke biler kan nøjes med de 900,- som Skat nævner for indregistrering inden 24/4/07?
Og hvorfor falder gulpladebiler mere end hvidpladebiler? Hvis det er pga. strafafgiften, så bør de vel falde allerede første gang de skifter ejer?