Bilbasen Forum
familiebil til 4 under 50.000
Profil slettet
20-03-2008 kl. 08:54
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
20-03-2008 kl. 12:14
Alternativer er f.eks. Citroen Xsara st.car og Fiat Marea st.car.
Profil slettet
20-03-2008 kl. 16:21
Det er Mitsubishi Carisma og Nissan Primera !
Jeg har selv en Carisma 1,8 GDI LX EXE ( ikke til salg !!) som igennem min ejerperiode har vist sig som værende særdeles robust og velkørende. Den har nu rundet 310.000 km. og har (formentlig) mange tilbage endnu.
Carisma`en er billig at anskaffe. Du kan få en årgang 1999-2000 til 50000 kroner eller måske endda billigere.
Profil slettet
Profil slettet
21-03-2008 kl. 11:23
Husk at reversedele og vedligeholdelse er to forskellige størrelser :)
Nogle japanske mærker er lidt dyrere i reservedelsindeks end eksempelvis Opel, Ford og Fiat.
Mitsubishi er lidt dyrere mig bekendt end Nissan.
Men iflg. både ADAC og FDM´s statistikker er bilerne skruet bedre sammen så delene måske holder længere end på en Fiat.
Mitsubishi havde et forfærdeligt ry i halvfemserne hvad reservedelspriser angik. Man besluttede for Carisma`ens vedkommende at indeks`et skulle harmoniseres, hvilket betød at man kom rimeligt meget tættere på indeks 100 end man før havde været.
Bilen er lavet i Holland ( sammen med en af Volvo modellerne ... som jeg ikke husker navnet på) og blev kaldt Mitsubishi`s "europæiske satsning"
Hvis du er interesseret kan jeg henvise til de aktuelle artikler. Jeg kan ikke kopiere dem, da FDM har ophavsret til deres artikler som kun er henvendt til medlemmerne.
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
29-03-2008 kl. 22:56
Jeg kan tilslutte mig Matthiesens vurdering af Xsaraens størrelse i forhold til 306'eren - bagagerummet er stort og regulært i en Xsara. Og så er det jo sådan, at der hersker en tæt-på-religiøs sondren mellem Peugeot og Citroën; kun få skifter fra den ene til den anden. Citroën har generelt solgt ringere ned Peugeot, og har et lidt ringere omdømme. Men - jeg tror ikke, at nogen kan bevise, at Peugeoten er bedre end Citroën - når vi taler holdbarhed etc., men priserne ligger generelt til Citroënnernes fordel.
Gå - altså - efter en Xsara.
Eller - gør som Per Rasmussen siger: Køb en Carisma. Det er jo bare sådan, at japanerne er gode til at skrue biler sammen (også selvom det egentlig er hollændere der samlede Carismaen - når de ikke lige lavede en Volvo S/V 40 - som kørte på samme samlebånd). Men altså - Carisma er en undervurderet brugtvogn. Den giver ikke sex-on-demand fra tililende blondiner, men løser transportopgaven til fulde. GDi-motoren har drillet, og kræver specialværktøj fra mekanikeren for ikke at sode til - hvilket i grove træk begrænser muligheden for "frie" værksteder frem for dyrere mærkeværksteder. ELLER HVAD - PER, Hjælp os lige her!? Men ellers er Carisma lavet med en glimrende 1,6'er, som med lige godt 100 HK sagtens kan flytte bilen.
Taler vi Primera - hvilket jeg gør, når min Xsara skal skiftes ud - er vi godt nede i årgang, hvilket ikke nødvendigvis er positivt. En 1,6'er fra '98 er i hvert fald ikke en specielt oplørtende oplevelse at køre i. Men en årg. 03 og frem ville jeg gerne ha'!
Nå - husk at kigge på din kommende bil fra neden. Biler til 50.000 har alle en alder, der nødvendiggør grundigt rusteftersyn..
God jagt - Ulrik
Jack Broe Larsen
bruger siden
10-03-2006
01-04-2008 kl. 20:50
Profil slettet
05-04-2008 kl. 13:59
Jeg er absolut ikke enig med dig angående udseendet af carisma`en. " ikke sex-on-demand fra tililende blondiner " hov-hov . du ved ikke hvad der kan ske på bagsædet i en carisma :))
Nå - tilbage til det seriøse !
gdi motoren er det usædvanlige i forhold til mange andre anonyme biler. den var jo lovprist i høje vendinger da den kom frem. det specielle er det højere tryk ( lidt a la diesel indsprøjtningssystemerne ) og magre blanding der giver et lavt forbrug. i midthalvfemserne regnede mitsubishi med at de havde gjort den ultimative opfindelse. at virkeligheden var en lidt anden og problemerne lidt flere er en anden sag. stadig er det en slidstærk motor med fin økonomi.
den magre blanding giver udslag i en del sodaflejringer som primært kan fjernes via en motorrensning med specialværktøj - dette kan vist kun ordnes direkte ved mitsubishi. Min mekaniker der er vores lokale automester værksted har dog prøvet at fjerne aflejringer ved indsugningsmanifolden - dette klares ved hvert service og koster højest en halv timeløn. det giver mærkbart godt resultat, så min har klaret 310.000 km uden andre former for rensning.
Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006
05-04-2008 kl. 23:49
Med min 2CV var det diametralt modsat, bilen gjorde forarbejdet, men akten skulle udføres i sikker afstand;-b
Nå - jeg undersøgte alt det med Gdi'eren en gang, hvor den ville have kunnet gøre (fed sætning) mening for mig, men fravalgte den pga frygten for den forbandede tilsodning. Det havde jeg ikke behøvet ved jeg nu - gad vide hvordan mit automotive liv ville have formet sig, hvis jeg havde haft den viden den gang??!
Må jeg lade nørderiet tage overhånd - og tillade mig at stille flere spørgsmål?
Hvordan er det med benzinøkonomien - i mere præcise tal?
Hvad med den yderligere kvalitet - den Gdi'er, jeg havde i tankerne, havde klimaanlæg og et virkelig smagsforvirret indtræk. Men altså - masser af elektrisk udstyr; er det stabilt, eller?
Og til sidst et lille glædesudbrud: Hvor er det dog dejligt med et forum som dette, hvor man kan stille spørgsmål, som personerne i den nærmeste omgangskreds ville finde, nå ja - i bedste fald, dybt underlige...
Profil slettet
07-04-2008 kl. 17:40
Ang. tilsodningen må jeg selvfølgelig svare for egen regning. jeg er godt klar over at der er en del GDI ejere der har haft væsentlig større problemer med tilsodning end jeg. Det kommer nok lidt an på kørselsmønsteret. Jeg bruger min til lange ture hver eneste dag, da jeg har 60 km på arbejde. Andre der kører en del bykørsel indimellem vil nok opleve at der ikke har været nogen vej udenom en decideret rensning af motoren ( også fed sætning :)
Carisma`en med GDI motor udløser en dejlig lav ejerafgift på kun 2020 kr. om året, da den er registreret med et gennemsnitsforbrug på 15,9 km/l. Mitsubishi nedsatte selv i sen-halvfemserne deres egne "forventninger" til ca 15 km/l, og det tal er absolut realistisk. Jeg kører normalt efter fartgrænserne, og kører absolut ikke Brian-kørsel, og klarer som regel de 15 km/l på en gennemsnits-tankfuld. Lidt lavere om vinteren med vinterdæk.
Elektronikken? Tjaa... bilen har lige rundet 314000 km på vej hjem fra arbejde idag, og jeg har (bank..bank..bank) ALDRIG haft problemer med noget elektronisk ! Et baghjulsleje og en brændstofpumpe samt bremseskiver/klodser - det er alt i den tid jeg har haft den ( siden den rundede 190.000 km).
Sidst rettet: 7/4-08
Sidst rettet: 7/4-08