Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Familiebil til 4 under 100.000

Profil slettet

Profil slettet

27-04-2008 kl. 22:22

Vi er på jagt efter vores første bil. Vores ønsker er: - Stationcar model. - Skal have 5 gode år foran sig. - Max 100.000. - Gerne lav månedlig ydelse (da vi begge er studerende lidt endnu). Håber I har nogle gode bud, som kan give os et retning i biljunglen. Mvh Familien fra Åbyhøj

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-04-2008 kl. 09:07

Er der ingen vise hoveder som kan hjælpe os?

Er vores krav urealistiske?

Sidst rettet: 28/4-08

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

28-04-2008 kl. 09:12

Hej Michael.
Der er mange løse ender i et førstegangskøb. Forsikring er en af de tungere poster fra starten - og ydermere skal vedligeholdelsesudgifterne indgå i jeres budget, hvis i ikke pludselig skal stå med en ubehagelig regning.
Afvejningen af behov og udgifter skal derfor være kniv-skarp...
Ved at vælge en ny bil, vil i kunne nedbringe forsikringsudgifterne betragteligt, idet flere mærkers forhandlere kan tilbyde fuld forsikring fra 2100 kr årligt. Ligeledes vil vedligeholdelsesudgifterne være lave. Omvendt vil i være nødt til at købe en noget dyrere bil - specielt, hvis kravet om stationcar er ufravigeligt.
Ydermere er der et sikkerhedsmæssigt aspekt. Jo nyere bilen er, jo mere er den opdateret rent sikkerhedsmæssigt.

Hvis I har mulighed for at forsikre til 'almindelig' takst står sagerne selvfølgelig anderledes.

Stationcar til 100.000 peger nok i retningen af Xsara/Astra/Focus etc. Stort set lige så meget plads vil I finde i en 5-dørs Mondeo etc.
I skal have a/c og 6 airbags - det er muligt indenfor jeres budget. Med mindre i kører ekstremt meget, er diesel ikke en økonomisk fordel.
Prøv at konkretisere behovene en anelse. Så vender jeg gerne tilbage!

Profil slettet

Profil slettet

28-04-2008 kl. 09:22

Hejsa. Og tak for det fine svar Ulrik.
Vores ønske om en stationcar er ikke final der skal blot være plads til en barnevogn i bagagerummet. 100.000 er absolut max. Mht forsikring så var det nogle gode tanker du havde. Bilen vil ikke blive brugt til lang distance (ihvertfald ikke i starten, ved ikke behov når studiet er slut).

Ulrik Rasmussen

Ulrik Rasmussen
bruger siden
12-01-2006

28-04-2008 kl. 14:09

Et par tommelfingerregler er, at en bil bør være betalt, når den er 10 år, eller når den runder 200.000 km. Det mener din bank i hvert fald - og det giver også god mening - i store træk.
Nu ved jeg ikke, hvor meget, i har til udbetaling - men har i eksempelvis 20%, vil I kunne hente et lån til en rimelig rente.
Forsikring af en årg 2001 Peugeot 406 1,8 stc i mit forsikringsselskab, beløber sig til 15099 årligt -hvis man bor i Åbyhøj ikke har nogen ancennitet og er 30.
Men ... det er nu også en stor bil - mindre må kunne gøre det.
... sidder lige og kigger rundt. En Xsara weekend med 100.000 km på tælleren, fra 2003 og med ESP og 6 airbags (det har den, selvom sælgeren skriver 4) - fås også for de 100.000. Den koster det samme i forsikring, kører 14,5 km/l (min - for sådan en har jeg - kører reelt 13,5). Grøn afgift er 2520 kr/år - det giver faste udgifter på 17619 kr det første år - eller omkr 1500 om måneden. Læg dertil afdrag, vedligeholdelse og brændstof.

Kan i klare jer med mindre plads, kunne en ny Fiat Grande Punto måske være en løsning. Forsikringen ville koste 2225 årligt, den grønne afgift 1520 - og det ville give mening at betale bilen tilbage over flere år. Bagagepladsen? Prøv at kigge efter en Thule easy base - en bagagebærer til anhængertrækket - hvorpå man kan montere bagagekasse, taske, barnevogn eller lignende. Så passer det sammen på ferie- og weekendture, samtidig med, at man ikke slæber rundt på en masse u-udfyldt tum til hverdag.

Ved ikke. Der er mange muligheder.

Man kunne også gå i den anden retning, og købe en Skoda Felicia til 35000 kroner - ansvarsforsikre den i et par år - og dermed samle ancennitet? Den rummer OK, kører OK og er først og fremmest bare et transportmiddel. Men ... Det bliver aldrig bare tilnærmelsesvist sjovt eller lækkert...

MVH Ulrik

Sidst rettet: 28/4-08

Profil slettet

Profil slettet

01-05-2008 kl. 19:40

Lorem Ipsum

Dette indlæg blev 07-08-2011 12:54 redigeret af dets forfatter.

Allan Johansen

Allan Johansen
bruger siden
28-07-2006

09-05-2008 kl. 22:06

Hej... Vi har også en Xsara men det er den første model, den er fra 99, vi har lige fået en lille for 2 mdr. siden, og her skal barnevognen med siden ind i bagagerummet for at den kan være der.. men vi er så blevet enige om at næste gang, vil vi ha en større stationcar, du kan ikke ha andet med end barnevognen omme i bagagerummet, lidt småting ude i siderne, men så heller ikke andet... men ellers meget fin bil, vores er en exclusive model som har alt i udstyr, 4 airbags, Klima anlæg, 4 elruder, el-spejle, regnsensor, betjening af radio fra rattet, varme i sæderne, tågelygter foran, armlæn på bagsæddet, i får meget udstyr for pengene.. men hvis i er lige glade med udstyr, så havde jeg nok valgt en vw passat, har lige set en på bilbasen fra 99 1.6 som har kørt 180.000 med næsten alt udstyr som min, pånær klima/air condition og regnsensor, og den er der plads i kan jeg sige dig, fin bil til den pris eller en skoda octavia fra 99..

Sidst rettet: 9/5-08

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2008 kl. 19:43

Vi endte med at købe en ny skoda fabia combi. Tak for hjælpen :-)