Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Erfaringer med BMW 325i E90/E93 2010

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

20-01-2020 kl. 21:02

Hej Forum

Jeg har besluttet mig for at forfølge drengedrømmen om en 6-cylindret cabriolet inden det er for sent. Oprindelig var min plan en BMW Z4 med ståltag, men da jeg gerne vil kunne have hele familien på 4 med, så er valget nu faldet på en BMW 325i Cabriolet Steptronic med ståltag.

Jeg vil derfor høre om der er nogen, der har erfaringer med service og vedligeholdelse på 325i med automatgear fra 2007-2012, når de er 10 år gamle og har kørt 100-150.000 km?

Jeg er meget tæt på at købe en årgang 2010 (faceliftet model) med fuld servicehistorik, der har kørt godt 100.000 km. Jeg forventer minimum at beholde den i 4-5 år og køre 5-7.000 km i den om året, fordi vores primære bil er en Volvo XC60 D5 årgang 2013, som også lige har rundet 100.000 km.

I 2025 står den nok på en el-SUV, så de næste 5 år skal lyden fra de to 5 og 6 cylindrede motorer nydes :-)

Dette indlæg blev 20-01-2020 21:24 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-01-2020 kl. 21:26

10 år gammel og 100.000 km, kunne godt lyde som en import model...... Jeg ville gøre alt jeg kunne for at sikre mig km tallet er korrekt. Der fuskes ualmindeligt meget med det tal.

Har den været serviceret ordentligt, så burde der ikke være væsrntlige risici derved.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

20-01-2020 kl. 21:43

Det er en importbil, men den kom til DK i 2014, hvor den havde kørt cirka 50.000 km. Siden har den haft 2 ejere via flexleasing, hvor den sidste ikke har haft plader på den de sidste 2,5 år, det er derfor den ikke har kørt mere. Jeg ofrer en FDM brugttest (3,5 time og kontrol af 150 ting) på den inden jeg evt. køber den.

Så selve bilen får jeg tjekket grundigt, det er mere erfaringerne med at holde den kørende de næste 4-5 år som jeg efterspørger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

21-01-2020 kl. 09:06

En FDM-test er en rigtig god idé. Alternativt et decideret BMW-værksted, du har tillid til. Det kan være en god idé at få skyllet gearkassen, hvis ikke det er gjort før. Fuld servicebog med olieskift.

Nu skrev du 6-cylindret cabriolet. Overvej lige sådan en. Mange dedikerede Saab-værksteder især på Sjælland :-)
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/9-3/28-ts-aero-cabriolet-2d/4582869

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-01-2020 kl. 09:19

En 18 år gl. Opel-konstruktion forklædt som Saab er ikke voldsomt tidssvarende efter 14 år på gaden - og slet ikke interessant til den pris.



Når man så lægger risikoen for at mangle reservedele fordi fabrikken er lukket for flere år siden oveni, så synes jeg ikke, at det er et attraktivt bud.

Dette indlæg blev 21-01-2020 11:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

21-01-2020 kl. 19:26

Jeg har tidligere kigget på Saab 9-3 2,8 Aero, men den kører under 10 km/l og BMW 325i kører 12,7 km/l, det lyder ikke som en stor forskel, men Saab'en koster næsten det dobbelte i grøn ejerafgift!

Iøvrigt er jeg enig i, at det er en Opel konstruktion, så den skulle være markant billigere før den var interessant. Den jeg kiggede på tidligere var nede under 190.000 kr. Om alt går i orden, så får jeg BMW'en på plader for under 240.000 kr. og den er både nyere og har kørt over 40.000 km mindre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

22-01-2020 kl. 09:44

Ja, du kommer nok ikke over 10 km/l i den Saab, men når du kører så få km årligt, så er det ikke en herregård. BMW'en kan sagtens være det helt rigtige valg. Det var blot for at sige, at der er alternativer. Saab 2.0T er billigere i vægtafgift end 2,8 og kører godt 12 km/l og de har en solid motor, hvis du vælger de nyere med B207R. At en konstruktion er gammel behøver ikke betyde noget, hvis den er vellavet. Reservedele er ikke et issue - de fås uden problemer. Mit indtryk er, at det er dyrere at få service og rep på en BMW end på en Saab, så det skal også med i "regnskabet". Har selv en Saab men overvejede en BMW (coupé), inden jeg købte, så forstår godt, du overvejer tysk. Det er gode biler, men det er heller ikke nemt med reservedelene til dem - selv, når BMW indrømmer fabrikationsfejl:
https://ekstrabladet.dk/biler/bmw-fraraader-anders-at-koere-livsfarlig-bil-kan-foerst-repareres-om-ni-maaneder/7966209

Dette indlæg blev 22-01-2020 09:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-01-2020 kl. 10:10

Morten jeg synes selv SAAB lavede mega fede biler. Min broder havde en 9-3 2,0T som han byttede til en 2011 9-5 280 hk den med geviret under 9-5 skiltet, med 60.000 km på uret.

Den er sindsyg lækker og max udstyret.
Eneste problem var den brændte motoren af, forrige ejer havde kørt uden eller med lav oliestand. Gode råd var dyre, men heldigvis, og der er jeg nød til at sige sindsygt heldigt, så havde Trolhätten lige nøjagtig 1 eneste fabrikssamlet motor tilbage på hylden. Der findes ikke flere reserve motorer af SAAB's egen motor til ombytning.

Bemærk 9-5 280 hk er SAAB's motor ikke Opel/GM's. LIgesom 4x4 i 9-5 med SAAB's motor er deres egen og ikke Opels(som forøvrigt brænder af for et godt ord)

Dette indlæg blev 22-01-2020 23:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

22-01-2020 kl. 11:04

Jeg har også "geviret". Det er, når den er (lovligt) tunet af Hirsch (hjort på tysk) - i mit tilfælde fra 210 til 240 heste. Det er sgu trist, når folk ikke passer deres bil. Derfor er fuld servicebog og olieskift et must, men det garanterer desværre ikke, at nogen kører den tom for olie. Det kan godt være, du ikke kan få en fabriksny motor, men refurbished skulle være til at få på 9-3. 9-5 kender jeg ikke så godt. En helt ny motor er godt nok også noget af en udskrivning ved 60.000 km, når man ser Mercere og Saab med +500.000 km på tælleren. Yeezus.

Dette indlæg blev 22-01-2020 11:06 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-01-2020 kl. 11:31

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Jeg har også "geviret". Det er, når den er (lovligt) tunet af Hirsch (hjort på tysk) - i mit tilfælde fra 210 til 240 heste. Det er sgu trist, når folk ikke passer deres bil. Derfor er fuld servicebog og olieskift et must, men det garanterer desværre ikke, at nogen kører den tom for olie. Det kan godt være, du ikke kan få en fabriksny motor, men refurbished skulle være til at få på 9-3. 9-5 kender jeg ikke så godt. En helt ny motor er godt nok også noget af en udskrivning ved 60.000 km, når man ser Mercere og Saab med +500.000 km på tælleren. Yeezus.

Man kan jo (næsten) altid renovere en motor. Det tager så bare "lidt" længere tid end bare at pille en motor ud og sætte en anden i - og det kan også hurtigt koste en pæn slat penge.



Til gengæld kan du risikere, at stå og mangle andre dele, da det ikke er rentabelt at producere og lagerføre dele til et lukket bilmærke, hvor antallet af kunder er faldende dag for dag. Sliddele kan sikkert købes en tid endnu, men mere specielle dele med lavere efterspørgsel vil være sværere at skaffe - og man behøver kun at mangle en enkelt, essentiel del for at bilen står stille i længere tid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

22-01-2020 kl. 20:13

Jeg har intet mod Saab, mine forældre har kørt 900 og 9-5 Aero i over 20 år, begge kørte næsten 300.000 km før de blev solgt. Tror dog de kostede en del at holde kørende de sidste 100.000 km.

Men jeg vil have en med 6-cylindret og det er ikke de få kroner til benzin fra eller til, fordi jeg kommer ikke til køre ret mange km om året. Det er de 4.000 kr. mere om året i ejerafgift som betyder noget. Har fundet et værksted (som den forrige ejer også har brugt), der laver BMW-service med stempel i bogen for 2.495 kr. året, så det er der også styr på.

Det er derfor alene bilens og motorens generelle holdbarhed, som jeg er interesseret i at høre erfaringer omkring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

gustav nielsen

gustav nielsen
bruger siden
15-01-2006

23-01-2020 kl. 09:02

Hej alle.
Nu spørger trådstarter jo til en BMW og ikke en Saab, så lad os nu holde os til det.
Min 325 i aut 3.0 E 90 har nu kørt 65000 km og er ikke en import bil.
Jeg fik den leveret ved 27000 km med følgende ting lavet inden levering :
Nye tændspoler, nye bremser over hele linien plus kalibre bagi , fuldt opdateret computer( husk klimaanlæg) nyserviseret.
Følgende ting har jeg fået lavet : benzinpumpe, øv for den var dyr, nye bremser og kalibre bagi efter 25000 km, måske vores egen skyld, sprinklerpumpe til 250 kr, derud over kun alm service.
Der er to år mellem service, da den kører på longlife olie, og det er jo ikke noget problem med dit kørselsbehov.
Hvis de 218 hk ikke er nok, kan du nemt få den tilbageført til 330 i, som den kommer fra og få ca 270 hk.
Bortset fra benzinpummpen er den ikke dyrere end så mange andre.
Kan klart anbefales herfra.

V.H.
Gustav.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

23-01-2020 kl. 15:22

Helt sikkert, beklager - lad os holde os til BMW. Gustav, hvor meget kostede benzinpumpen? Og skal man virkelig påregne en ny pr 50.000 km?

Ville nu få skiftet olie hvert år uanset om det er long life eller ej. Det er også det, BMW selv anbefaler, og så er det billigere end en ny motor ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

gustav nielsen

gustav nielsen
bruger siden
15-01-2006

23-01-2020 kl. 20:41

Den kostede ca 7000 plus moms og montering.
Jeg tror ikke, det er normalt med benzinpumpen, jeg har nok bare været uheldig.
Med de km jeg kører vil det i følge mit værksted være totalt spild af penge, at skifte oftere. olien kodter ca 200 kr pr liter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

23-01-2020 kl. 23:07

Tak for deling af erfaringer, det lyder som rent uheld med benzinpumpen, har prøvet noget lignende med en Peugeot engang. Skift af bremser bag efter 25.000 km lyder dog lidt hurtigt, har selv kørt over 60.000 km på forbremserne og over 90.000 km på bagbremserne på min Volvo XC60.

Nu har din 325i E90 jo ikke kørt ret meget (65.000 km), så er der nogen derude som har erfaringer med 325i E90/E92/E93 som har kørt markant længere 125.000 km eller mere?

Mine egne erfaringer med de 2 Volvo'er (C30 og XC60) jeg har haft fra nye er ret begrænsede, fordi dem har jeg kunnet holde kørende for 2-3.000 kr. om året de første 6 år og 100.000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-01-2020 kl. 08:40

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Tak for deling af erfaringer, det lyder som rent uheld med benzinpumpen, har prøvet noget lignende med en Peugeot engang. Skift af bremser bag efter 25.000 km lyder dog lidt hurtigt, har selv kørt over 60.000 km på forbremserne og over 90.000 km på bagbremserne på min Volvo XC60.

Nu har din 325i E90 jo ikke kørt ret meget (65.000 km), så er der nogen derude som har erfaringer med 325i E90/E92/E93 som har kørt markant længere 125.000 km eller mere?

Mine egne erfaringer med de 2 Volvo'er (C30 og XC60) jeg har haft fra nye er ret begrænsede, fordi dem har jeg kunnet holde kørende for 2-3.000 kr. om året de første 6 år og 100.000 km.

Tidligt skift af bagbremser er ofte resultatet af, at de bruges for lidt. Så kommer der rust på skiverne, der til sidst ødelægger dem. Når du kører alene i bilen, belastes bagbremserne ikke meget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristine Sex

Kristine Sex
bruger siden
25-01-2020

25-01-2020 kl. 10:27

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg