Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er diesel stadig et godt valg?

Johnny B

Johnny B
bruger siden
19-02-2016

21-02-2021 kl. 11:25

Hej,

Vi skal have ny bil, og har tænkt på en Passat fra 2018. Diesel eller Benzin med 150HK.
Men, i forhold til nye regler, måske fremtidige restriksioner og det at en Benzin bil er opgivet til nær det samme som en diesel - hvad skal man så vælge?

En 2.0 TDI 150 HK Passat er opgivet til 21.7 km/l (NEDC)
En 1.4 TSI 150 HK Passat er opgivet til 19.6 km/l (NEDC)

Den vil mest skulle køre motorvej (30 km + 10 km bykørsel) i hverdagen.
Årlig kørsel omkring 20 - 25.000 km.

Hvad vil mest give mening?

Bør jeg kigge på en 190 HK istedet for 150 HK?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-02-2021 kl. 12:37

NEDC er i bedste fald misvisende.

Du skal kigge på WLTP, som nærmer sig virkeligheden.

Dog skal du være klar over at hvis du vælger at kigge på hybrider, så er forbruget kun gældende for første liter benzin forudsat at batteriet er fuldt ladt ved start.
2. Liter benzin vil du ikke få ret mange procent mere ud af end en almindelig benziner.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

21-02-2021 kl. 22:01

Jeg ville nok hælde mod benzin, da du ikke kører så mange km.
Derudover tror jeg at diesel får det rigtig svært i de kommende år, både pga. miljøkrav etc. men også på brugtprisen, når dem der kører en del km, finder ud af at eldrift er væsentlig billigere.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

22-02-2021 kl. 00:01

Den 1,4 tsi for du maks 14-15 ud af har haft en superb med samme motor
den kan godt køre længere per liter hvis du ligger på motorvej ingen bakker og holder 90km så køre den ca 21 Pr liter
Diesel ville jeg ikke være nærvøs for st købe så længe det er en euro 6 norm

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

22-02-2021 kl. 09:52

Johnny B

bruger siden
19-02-2016

skrev:
Hej,

Vi skal have ny bil, og har tænkt på en Passat fra 2018. Diesel eller Benzin med 150HK.
Men, i forhold til nye regler, måske fremtidige restriksioner og det at en Benzin bil er opgivet til nær det samme som en diesel - hvad skal man så vælge?

En 2.0 TDI 150 HK Passat er opgivet til 21.7 km/l (NEDC)
En 1.4 TSI 150 HK Passat er opgivet til 19.6 km/l (NEDC)

Den vil mest skulle køre motorvej (30 km + 10 km bykørsel) i hverdagen.
Årlig kørsel omkring 20 - 25.000 km.

Hvad vil mest give mening?

Bør jeg kigge på en 190 HK istedet for 150 HK?

Diesel KAN være et godt valg, min erfaring siger iøvrigt at i daglig brug kører en dieselbil ca. 5 km længere på literen end tilsvarende benziner, og da brændstoffet er 1,- 1,25 billigere pr liter, så kan der være penge at hente.

Du skal dog være opmærksom på at afskrivningen på en dieselbil KAN være højere end tilsvarende benzin i fremtiden.

20-25.000 km årligt er ikke supermeget, om det kan svare sig kommer an på hvad du lægger ind på afskrivningsposten.

P.S En benzinbil på størrelse med en Passat kører IKKE 20 på literen i virkelighedens verden, den verden hvor du bruger klimaanlæg om sommeren, varme om vinteren og nogen gange starter når bilen er kold :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-02-2021 kl. 11:58

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Diesel KAN være et godt valg, min erfaring siger iøvrigt at i daglig brug kører en dieselbil ca. 5 km længere på literen end tilsvarende benziner, og da brændstoffet er 1,- 1,25 billigere pr liter, så kan der være penge at hente.

Du skal dog være opmærksom på at afskrivningen på en dieselbil KAN være højere end tilsvarende benzin i fremtiden.

20-25.000 km årligt er ikke supermeget, om det kan svare sig kommer an på hvad du lægger ind på afskrivningsposten.

P.S En benzinbil på størrelse med en Passat kører IKKE 20 på literen i virkelighedens verden, den verden hvor du bruger klimaanlæg om sommeren, varme om vinteren og nogen gange starter når bilen er kold :-)

Vame om vinteren koster ikke på forbruget i en benzin/dieselbil (det er overskudsvarme fra motoren) - men ellers enig :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-02-2021 kl. 13:04

Kald du det bare overskudsvarme.

Det lyder også bedre end det reelt er, Spildvarme eller spildt energi pga ueffektiv fremdrivningsform.

Dette indlæg blev 22-02-2021 13:21 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-02-2021 kl. 14:15

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Kald du det bare overskudsvarme.

Det lyder også bedre end det reelt er, Spildvarme eller spildt energi pga ueffektiv fremdrivningsform.

Ligesom al den energi, der spildes i opladning af batterier - og køling/varme af samme så de ikke skal kasseres endnu hurtigere, transmissionstab i elnettet m.m.

Afbrænding af kul for at fodre din batteribil er ikke uden spild.



Moderne dieselbiler har faktisk så lidt spildvarme, at man er nødt til at supplere med anden varme om vinteren for at få motoren varm hurtigt nok og få varmet kabinen op.



Så længe der ikke er et brugbart alternativ, vil benzin/dieselbiler have deres berettigelse - også selv om der (ligesom med alle andre transportformer) er et tab af energi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-02-2021 kl. 20:22

Nå tilbage til emnet.

Diesel tror jeg vil have en rimelig stor skare af tilbedere i stadig mange år.

Så køber du en Diesel, så vil der forsat være en stor flok der vil købe den brugt om både 5 og 10 år.

Også selvom der skulle komme straf afgift på af en eller anden art.

Bare se gamle gulplade biler med store diesel motorer, de kører fortsat rundt, selvom der er strafafgift på 7.500 for privat brug.
Eller for den sagsskyld mange ældre diesel mercedes, BMW, Audi, etc, som koster 9000 kr i årlig vægtafgift, og man kunne spare de 7-8000 ved at købe nyere


Kender flere der ikke vil bytte med nymodens skrammel. Men elsker deres 1992 Mercedes diesel med en død motor uden turbo,

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

22-02-2021 kl. 21:56

Der er uden tvivl en mindre gruppe der vil holde fast i diesel "for evigt". Men tror at fanskaren vil svinde ind relativt hurtigt, i de kommende år.
Men der vil natuligvis være et marked for tung trailerlast i en del år, men tror at køber-flokken til en godt brugt diesel om 5-10 år er meget lille...

Dette indlæg blev 22-02-2021 21:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-02-2021 kl. 09:41

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Der er uden tvivl en mindre gruppe der vil holde fast i diesel "for evigt". Men tror at fanskaren vil svinde ind relativt hurtigt, i de kommende år.
Men der vil natuligvis være et marked for tung trailerlast i en del år, men tror at køber-flokken til en godt brugt diesel om 5-10 år er meget lille...

Det har du formentlig ret i - men udbuddet vil nok også være tilsvarende lille. Det er generelt et svært tidspunkt at købe bil på. Hvis batteribiler slår igennem, vil de nuværende hurtigt tabe værdi, da udviklingen pt. går stærkt, så "de gamle" er forældede og baseret på en umoden teknologi. Køber man istedet benzin/diesel, vil de risikere at blive ramt at restriktioner, der vil gøre dem mindre attraktive på sigt. Mao. er det svært at få øje på et "sikkert" valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K Se

K Se
bruger siden
23-02-2021

23-02-2021 kl. 10:21

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

23-02-2021 kl. 14:21

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Vame om vinteren koster ikke på forbruget i en benzin/dieselbil (det er overskudsvarme fra motoren) - men ellers enig :-)

Du har selvfølgelig ret, jeg tænkte mere på el-bagrude, sædevarme og evt. varme i rattet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

wazztulky wazztulkyYP

wazztulky wazztulkyYP
bruger siden
04-02-2021

24-02-2021 kl. 22:31

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-02-2021 kl. 12:42

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Vame om vinteren koster ikke på forbruget i en benzin/dieselbil (det er overskudsvarme fra motoren) - men ellers enig :-)


Hvordan hænger det sammen med:
"
Moderne dieselbiler har faktisk så lidt spildvarme, at man er nødt til at supplere med anden varme om vinteren for at få motoren varm hurtigt nok og få varmet kabinen op."

Der er noget der ikke spiller.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
25-02-2021

25-02-2021 kl. 21:29

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:

Hvordan hænger det sammen med:
"
Moderne dieselbiler har faktisk så lidt spildvarme, at man er nødt til at supplere med anden varme om vinteren for at få motoren varm hurtigt nok og få varmet kabinen op."

Der er noget der ikke spiller.


Ja der er helt sikkert noget, der ikke spiller.

Du har taget Renault trolden med bukserne nede!

Homorator er ligeglad for "han" kører selv i en lyserød Renault Clio.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-02-2021 kl. 12:41

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:

Hvordan hænger det sammen med:
"
Moderne dieselbiler har faktisk så lidt spildvarme, at man er nødt til at supplere med anden varme om vinteren for at få motoren varm hurtigt nok og få varmet kabinen op."

Der er noget der ikke spiller.

Ja, du har ret - i opvarmningsfasen bliver der brugt el (som selvfølgelig skal genereres) til at hjælpe med hurtigere opvarmning. Det opvejes af, at motoren bliver hurtigere varm og derefter bruger mindre diesel, så netto er det næppe målbart.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

26-02-2021 kl. 13:04

Jeg synes diesel lugter og larmer. Det gør en ellers lækker bil ucharmerende og ukultiveret.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-02-2021 kl. 15:02

Arne Eriksen

bruger siden
21-12-2020

skrev:
Jeg synes diesel lugter og larmer. Det gør en ellers lækker bil ucharmerende og ukultiveret.

Det må være nogle gamle dieselbiler, du har prøvet ....



Tværtimod kan man nyde stilheden, når motoren kører med under 2.000 RPM ved motorvejshastighed - og lugten er lige slem om det er benzin eller diesel - og i begge tilfælde skal den helst ikke ind i kabinen.



Begge dele undgåes ved batteridrift - til gengæld har man så støjen på de store motorvejsrastepladser, hvor man kommer til at tilbringe meget af tiden på de lidt længere ture.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-02-2021 kl. 19:00

brugte diesler lugter som regel ganske fælt når man kører bag dem.

Om diesel motoren bliver mega hurtig varm tvivler jeg lidt på. Dem jeg har kørt skal gerne over 15-20 km før de nærmer sig driftstemperatur.

Hvad støj er det der er på rastepladser, hvor man ikke spenderer helt så lang tid som KS! mener?
De få gange vi har haft brug for dem, så sætter vi en netflix på og nyder hifi surround lyden. Den gamle Topgun med god volume er ret fed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-02-2021 kl. 16:21

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
brugte diesler lugter som regel ganske fælt når man kører bag dem.

Om diesel motoren bliver mega hurtig varm tvivler jeg lidt på. Dem jeg har kørt skal gerne over 15-20 km før de nærmer sig driftstemperatur.

Hvad støj er det der er på rastepladser, hvor man ikke spenderer helt så lang tid som KS! mener?
De få gange vi har haft brug for dem, så sætter vi en netflix på og nyder hifi surround lyden. Den gamle Topgun med god volume er ret fed.

Jeg kører aldrig bag ved mig selv - og en velholdt bil bør ikke ose, når den er driftsvarm.



Næh - hvem har da også sagt, at motoren bliver "mega hurtigt varm"?



Ja, man kan jo altid prøve at overdøve støjen med mere støj, når man er tvunget til en lang pause fordi man har valgt en ufærdig teknologi ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg