Bilbasen Forum
Chevrolet Matiz 0,8 S
A B
bruger siden
07-08-2006
22-01-2009 kl. 11:54
Jesper Markman
bruger siden
07-04-2007
22-01-2009 kl. 14:19
Hvor langt kører du årligt? 20.000 km?
Med de benzinpriser vi har idag, vil du på forbruget spare ca 4.000 kr.
På grøn afgift 2.000 kr.
Forsikring vil jeg vove at påst du kunne gøre billigere end 15.000 kr/år på den gamle. Lad os sige 10.000 kr. Dvs du vil spare ca. 7.000 kr. årligt her.
Primera'en har lidt år på bagen, så sæt 5.000 kr af årligt til vedligeholdelse.
I alt sparer du årligt ca 18.000 kr.
Matiz'en koster 100.000 kr, og du har vel fået omkring 40-45.000 kr i bytte for Primeraen? Dvs. du har givet ca. 55.000 kr for din nye bil.
Dvs. at du først efter 3 år begynder at spare penge ved at have skiftet din gamle bil ud! Og så er værditabet ikke engang regnet med!
Hvad er en Matiz værd om 3 år og 60.000 km? 50.000 kr? Din gamle Nissan vil også tabe værdi på 3 år ekstra, men den har allerede taget de største afskrivninger, og taber nok kun yderligere 20.000 kr. Så dit skifte vil altså lige koste dig yderligere 30.000 kr.! Og økonomien ramler da fuldstændigt når du siger at du allerede vil sælge den om ét år!
Jeg er ikke i tvivl, jeg ved godt hvad JEG helst ville køre rundt i. Du fik i hvert fald ikke mig ind i en Matiz og så en tur på motorvejen! Udstyr, komfort og sikkerhed er da langt foran i en Primera fra '99 en en Matiz!
Men hvis du er glad for din Matiz så er det da den rigtige bil for dig! Hvad er min pointe så? Jo, ALT ALT for mange kigger udelukkende på km/l når de vælger bil. Forbruget betyder MINIMALT når man kigger på totaløkonomien i et bil-ejerskab. Kun hvis du kører RIGTIGT mange km begynder det at betyde noget. Selvfølgelig har det også betydning om du kører rundt i en stor Hummer der kører 4 km/l eller en Getz der kører 21 km/l. Men om en bil til den almindelige familie kører 11 eller 16 km/l er bedøvende ligegyldigt i det lange løb! At give 50.000 kr for at få en diesel der kører 2-3 km/l længere end den tilsvarende benzinmodel er for langt de fleste helt hen i vejret!
Per Mørch
bruger siden
08-03-2005
22-01-2009 kl. 15:33
Måske overraskende nok er en Honda Civic 1,8 Sport I-Shift utrolig økonomisk. Den kører i.flg Bilbasen 15,9 km/l og koster derfor KUN 2000 i årlig grøn afgift. Den er samtidig meget hurtig med sine 140 hk. Jeg har selv en og er meget glad for den.
Med venlig hilsen
Per
A B
bruger siden
07-08-2006
22-01-2009 kl. 16:19
Jeg synes at jeg kan allerede mærke forskel i benzin brug, og det er jo en forskel hvis man må tanke hver uge, eller hver anden uge. I går kørte jeg i motorvejen med Matizen, og det var fint nok, Jeg kunne ikke mærke noget forskel i selvet hastighed. Det eneste jeg mærket var at det var meget mere luxus i min nissan, og alt i bilen virket mere solid. Men det er nok bare at være mere sød med bilen og ikke så hård som jeg pleide at være.
Ang forsikringen, så nej, jeg kunne ikke gøre det billigere, prøde fair og mange andre, men jeg hadde to skader i bilen, to ganger pga indbrud og da bliver det dyrere. Nu skal jeg betale under 3000 kr fordi jeg er 40 og det betyder jeg får 7.000 fra den gamle selskab.
Jeg er egentlig overrasket over at en så lille bil, med så lille motor, kan reagere så hurtig som den gør, og det tager ikke 18 sec at komme på 100 km/t som det står. Nissan klarte det på 13 sec. Jeg vil tippe den her er ikke så meget mere over.
Jeg er meget glad for bilen, men vil i slutten af året skal jeg kigge på en anden bil der også kan køre meget per liter, lav grønafgift og mange hk.
Ved ikke om det findes, men det er jo så mange bil typer, og jeg er ikke vild med den ene eller anden.
Profil slettet
25-01-2009 kl. 12:33