Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bil nummer to ikke så nemt...

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

10-12-2019 kl. 14:42

Hej altvidende forum

Vi bliver som mange andre desværre nød til at anskaffe os en bil nummer to. Til vores nummer to behov ville det være ideelt med en el bil, men syntes ikke helt det er gode nok endnu, plus der kommer til at se meget de næste par år. Derfor overvejer jeg kedeligt nok at gå med en VW UP faceliftet.

hvad tænker I? Hvis UP, noget jeg skal være opmærksom på?

tak for svar

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-12-2019 kl. 19:50

Sæderne i Up & Co er ikke imponerende, men det afhænger selvfølgelig af, hvor langt I skal køre og hvordan I er bygget. Hvis I tænker på at købe brugt, så se jer godt for - brugtprisen er ofte urealistisk høj ifht., hvad man kan købe en helt ny mikrobil til - nogle gange med mere udstyr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-12-2019 kl. 20:09

Hvor langt skal den køre i dagligdagen?

Hvis under 200 hvorfor så ikke kigge EL.

Jeg gider ikke en religionskrig og ved godt jeg selv køre el i en anden prisklasse(model 3) end en UP. Men EL er altså rimeligt fedt, når først man er kommet på den vogn.

Eks. har jeg selv lige til morgen kørt AAL-Nyborg, var dernede 25 minutter før mødet, og smækkede stikket i.
https://drive.google.com/file/d/1PtU7l7iml6Mu5pjC3gm0hwT7XmljovHW/view?usp=sharing

Og kørte hjem igen efter mødet, ingen ydeligere ladning. Havde lige tid til at få en skyr og logge ind på Netflix, inden der var 400+ km på batteriet igen.

Kørte 135 hvor muligt på vejen derned, og tog det mere roligt på vejen hjem.

Det tog 2 timer og 49 minutter derned i morgentrafikken.
Det tog 2 timer og 40 minutter hjem lige over middag, men var kun over 130 ved overhalinger.

Der er 289 km hver vej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-12-2019 kl. 22:34

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvor langt skal den køre i dagligdagen?

Hvis under 200 hvorfor så ikke kigge EL.

Jeg gider ikke en religionskrig og ved godt jeg selv køre el i en anden prisklasse(model 3) end en UP. Men EL er altså rimeligt fedt, når først man er kommet på den vogn.

Eks. har jeg selv lige til morgen kørt AAL-Nyborg, var dernede 25 minutter før mødet, og smækkede stikket i.
https://drive.google.com/file/d/1PtU7l7iml6Mu5pjC3gm0hwT7XmljovHW/view?usp=sharing

Og kørte hjem igen efter mødet, ingen ydeligere ladning. Havde lige tid til at få en skyr og logge ind på Netflix, inden der var 400+ km på batteriet igen.

Kørte 135 hvor muligt på vejen derned, og tog det mere roligt på vejen hjem.

Det tog 2 timer og 49 minutter derned i morgentrafikken.
Det tog 2 timer og 40 minutter hjem lige over middag, men var kun over 130 ved overhalinger.

Der er 289 km hver vej.

Hvis alternativet er en Up, vil det nok være mere relevant at se på den nye Seat Mii i el-versionen. Den kommer til 150.000kr. med en del udstyr og svjh. også hjemmelader. Men rækkevidden er kortere og pladsen mindre.



Om man så vil hoppe på en halvfærdig teknologi, må man selv vurdere, men som bil nr. 2 (der typisk kører færre km), er det en overvejelse værd, når man kan gøre det uden at kaste alt for mange penge efter projektet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

11-12-2019 kl. 08:44

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvis alternativet er en Up, vil det nok være mere relevant at se på den nye Seat Mii i el-versionen. Den kommer til 150.000kr. med en del udstyr og svjh. også hjemmelader. Men rækkevidden er kortere og pladsen mindre.



Om man så vil hoppe på en halvfærdig teknologi, må man selv vurdere, men som bil nr. 2 (der typisk kører færre km), er det en overvejelse værd, når man kan gøre det uden at kaste alt for mange penge efter projektet.

Tak for svar JS og KS. Jeg er ganske enig og netop også dette jeg overvejede, syntes dog at 150.000 kr for en halvfærdig teknologi, som kommer itl at udvikle sig helt enormt de næste 2-3 år med nye modeller.

Netop derfor jeg overvejer en brugt UP som mellemtids bil.

Jeg er helt med på fordele / ulemper ved EL og det ville være ideelt. Havde jeg et penge træ i baghaven, da havde jeg sikker en tesla model 3 som bil nummer to.



KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Sæderne i Up & Co er ikke imponerende, men det afhænger selvfølgelig af, hvor langt I skal køre og hvordan I er bygget. Hvis I tænker på at købe brugt, så se jer godt for - brugtprisen er ofte urealistisk høj ifht., hvad man kan købe en helt ny mikrobil til - nogle gange med mere udstyr.

Tak for dit svar. Denne vil blive en bil nummer to og derfor max køre 2 x 25 km hver dag. Derfor behøves den ikke være med de bedste sæder, men dog gerne af ok kvalitet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

13-12-2019 kl. 19:10

Har kigget en del mere på ny Seat MII / VW UP electric. Alternativt en brugt BMW i3.

de ser nu alligevel ok spændende ud, men kan ikke finde ud af om det er helt fornuftigt, passer til vores nuværende behov, men der kommer til at ske meget på det område over de næste par år.

hvad tænker I?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-12-2019 kl. 19:53

Det sker der jo ligegyldigt hvilket driftmiddel du investerer i. For 25 år siden, var der jo ikke mange der kørte med Turbo motorer. Efterfølgende er der nogen der er gået over i direkte indsprøjtning osv.

Der udvikles på alt.

Kig evt
https://blog.bilbasen.dk/skoda-citigo-e-iv-189952/
Men jeg synes de tekniske oplysninger ang bil og batteri er noget sparsomme i anmeldelsen. Men det virker til det er altid når det er elbiler der anmeldes, måske journalisten ikke rigtigt er med på hvordan ting hænger sammen.
Hvis MII/UP/CITIGO er udstyret med aktiv køl, så vil jeg ikke være spor bekymret. Har de ikke, så ville jeg nok undersøge sagen lidt mere.

I3 skal helst være med den store batteripakke. Bortset fra nogen synes den er grim og udstyret med cykelhjul, så er den også lidt spændende.

Dette indlæg blev 13-12-2019 20:33 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

13-12-2019 kl. 22:14

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det sker der jo ligegyldigt hvilket driftmiddel du investerer i. For 25 år siden, var der jo ikke mange der kørte med Turbo motorer. Efterfølgende er der nogen der er gået over i direkte indsprøjtning osv.

Der udvikles på alt.

Kig evt
https://blog.bilbasen.dk/skoda-citigo-e-iv-189952/
Men jeg synes de tekniske oplysninger ang bil og batteri er noget sparsomme i anmeldelsen. Men det virker til det er altid når det er elbiler der anmeldes, måske journalisten ikke rigtigt er med på hvordan ting hænger sammen.
Hvis MII/UP/CITIGO er udstyret med aktiv køl, så vil jeg ikke være spor bekymret. Har de ikke, så ville jeg nok undersøge sagen lidt mere.

I3 skal helst være med den store batteripakke. Bortset fra nogen synes den er grim og udstyret med cykelhjul, så er den også lidt spændende.

Tak for svar og ja, teknikken bliver altid bedre. Men lige præcis ift el biler tror jeg bare det kommer til at gå ekstra stærkt.

hvilken af de tre ville du vælge?

Du spørger til aktivt køl, er det på batteriet eller?
Nogen som ved det eller kan henvise til et sted det står?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-12-2019 kl. 09:00

Noget af det som ligger til grund for folks bekymring eller hear say om elbiler er at de første der kom på markedet havde et forholdvis ringe battery management system BMS, eks var der kun luftkøling af batterier. (det er lidt det samme som Skoda vittighederne, det har også taget en del år at kommer over) Det betød at hvis du var på en motorvejstur og havde behov for at lade, så ville den ikke kunne lade ret hurtigt, idet batteriet var for vamt, og ikke fik nogen søndelig køling når der ingen luftstrøm var ved stilstand.
Denne manglende køling resulterede så også i at batterierne degraderede hurtigere end ønsket.

Nyere som Nissan Leaf, Kona, e-niro alle 3 med 64kW batteripakke kommer med aktiv køling, altså en væske der omslutter batterierne, som køler. Det samme har alle Tesla'er haft fra starten. Ligsom jeg formoder ID3, Porsche, Jaguar, Mercedes EQC og Audi E-tron formentlig har.
Men jeg kunne ikke på en hurtig søgning finde svaret på hverken VW, Seat eller skoda's hjemmeside om det er den ene eller den anden løsning der er i spil.

Det sagt så er det ikke usandsynligt man har fundet anden løsning på kølings problemet.
Men hvis du kun lader i indkørsel og ikke tager fra skagen til grænsen for at handle juleslik eller pils, så vil du formentlig ikke opleve den store forskel, idet hjemmeladning ikke anses for at være hård ladning. Samtidig så kan de lade max 40 kW, hvilket jo alt andet lige er noget mindre end 189 kW, som jeg selv fik i tirsdags. de 189 kW svarer til ca 2,5 gange batteripakken. Hvorimode 40 kW til MII/UP/Citigo vel ikke svarer til ret meget mere end batteripakken, måske det er forklaringen på kølebehovet.

Dette indlæg blev 14-12-2019 10:25 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

15-12-2019 kl. 07:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Noget af det som ligger til grund for folks bekymring eller hear say om elbiler er at de første der kom på markedet havde et forholdvis ringe battery management system BMS, eks var der kun luftkøling af batterier. (det er lidt det samme som Skoda vittighederne, det har også taget en del år at kommer over) Det betød at hvis du var på en motorvejstur og havde behov for at lade, så ville den ikke kunne lade ret hurtigt, idet batteriet var for vamt, og ikke fik nogen søndelig køling når der ingen luftstrøm var ved stilstand.
Denne manglende køling resulterede så også i at batterierne degraderede hurtigere end ønsket.

Nyere som Nissan Leaf, Kona, e-niro alle 3 med 64kW batteripakke kommer med aktiv køling, altså en væske der omslutter batterierne, som køler. Det samme har alle Tesla'er haft fra starten. Ligsom jeg formoder ID3, Porsche, Jaguar, Mercedes EQC og Audi E-tron formentlig har.
Men jeg kunne ikke på en hurtig søgning finde svaret på hverken VW, Seat eller skoda's hjemmeside om det er den ene eller den anden løsning der er i spil.

Det sagt så er det ikke usandsynligt man har fundet anden løsning på kølings problemet.
Men hvis du kun lader i indkørsel og ikke tager fra skagen til grænsen for at handle juleslik eller pils, så vil du formentlig ikke opleve den store forskel, idet hjemmeladning ikke anses for at være hård ladning. Samtidig så kan de lade max 40 kW, hvilket jo alt andet lige er noget mindre end 189 kW, som jeg selv fik i tirsdags. de 189 kW svarer til ca 2,5 gange batteripakken. Hvorimode 40 kW til MII/UP/Citigo vel ikke svarer til ret meget mere end batteripakken, måske det er forklaringen på kølebehovet.

Tak for input omkring køling og jeg er enig omkring din logik med behov for køling ved de mindre modeller, som ikke lader ligeså kraftigt.

Jeg er dog endnu ikke helt afklaret omkring hvad vi gør. Men skal nok ud og prøve lidt forskelligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg