Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bedste børnefamiliebil til under 100.000 kroner

Per T

Per T
bruger siden
16-05-2020

16-05-2020 kl. 23:16

Vi er et par med et barn på knap et år og håber at få et barn mere om cirka to år, og vi står over for at købe vores første bil sammen. Vi har sat os for at forsøge at finde det mest praktiske og fornuftige valg og håber, at I kan hjælpe.

Herunder er de tanker, vi foreløbig har gjort os.

Køb, leasing eller lån: Køb.
Som vi forstår det, kan det bedre betale sig at købe end lease. Vi vil gerne undgå at låne. Vi har 100.000 kroner at købe for

Benzin eller diesel: Benzin.
Det bliver familiens eneste bil, og den skal ikke bruges til pendling. Den skal bruges til indkøb og udflugter og i perioder vil den kun blive brugt til kortere ture, så som vi forstår det, vil det slide for meget på en dieselmotor, og benzin er dermed at foretrække.

Bilens alder: 2-3 år.
Så vidt vi kan læse os til, betaler det sig bedst at købe en bil, som er 2-3 år gammel, fordi den er gammel nok til, at det værste værditab er taget, men ny nok til, at risikoen for dyre reparationer er lav de første år. Den analyse opstiller Jan Lang fra Bilbasen her: https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE10426571/ny-eller-brugt-bil-faa-overblikket-her/

Vores behov: Høj sikkerhed, komfortabel at køre i, god brændstoføkonomi og godplads til barnevogn og barnesæder.
Ift. sidstnævnte kan man selvsagt spørge, hvad god plads er. Vi har lige nu har lånt en Citroen C3, og her kniber det lidt med pladsen, især til barnevognen i bagagerummet, så vi går efter noget mere rummeligt end den. Dvs. at vi ønsker mere end C3'erens 325 liters bagagerum, samtidig med at der er god plads på bagsædet.

OBS: FORTSÆTTES I FØRSTE KOMMENTAR HERUNDER (Mit indlæg er for langt til, at serveren accepterer det).

Dette indlæg blev 16-05-2020 23:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Per T

Per T
bruger siden
16-05-2020

16-05-2020 kl. 23:19

OBS: FORTSAT FRA TRÅDENS START-INDLÆG:

Ud fra disse kriterier - en 2-3 år benzinbil, der kører langt på literen og har stort bagagerum til under 100.000 kroner - har vi fundet nedenstående biler. Nogle overvejer vi, nogle har vi afskrevet:

VI HAR FRAVALGT:

Dacia Logan MCV
Den opfylder mange af vores andre krav, men i nærmest alle anmeldelser får den kritik for at være ukomfortabel at køre i.

VI OVERVEJER:

Renault Clio IV 0,9 TCe 90 Zen ST (altså stationcar-versionen)
Den opfylder umiddelbart alle vores krav og kan fås til lige godt 100.000, fx her: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-zen-st-5d/4690880
Mulige minusser:
1. Bagsædeplads. I nogle anmeldelser får lidt hug for, at det kniber med pladsen på bagsædet. Andre anmeldere mener imidlertid, at pladsen er ok.
2. Brugertilfredshed. Renault er nr. 19 ud af 21 bilmærker i brugertilfredshed - men måske er Clio ST bedre end mærket generelt? https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-alle-bilmaerker-gaar-frem-autoindex-2019
3. Reparationsomkostninger. Renault har haft rygte for ofte at skulle på værksted, men i nogle anmeldelser fremhæves det, at Renault Clio er billig i værkstedsregninger. Det siger Jan Lang fra Bilbasen, som kalder Renault Clio det bedste køb lige nu (artiklen er fra 2019), hvis man vil have så ny en model som muligt:»Det er naturligvis ikke nogen stor bil, men den er alligevel ganske brugbar. Har man en sammenklappelig barnevogn, kan den sagtens stuves ind i bagagerummet. Og så er Clio en ganske solid konstruktion. Den er også billig at køre på værksted...
https://finans.dk/privatokonomi/ECE11202502/brugt-stationcar-til-godt-100000-kr-priserne-har-aldrig-vaeret-lavere/?ctxref=extSvært at gennemskue, hvad der er op og ned. Er der et godt sted at tjekke statistik for, hvor meget de forskellige mærker gennemsnitligt koster i reparation?

Suzuki Baleno 1,2 Dualjet Active
Den opfylder umiddelbart mange af vores krav, har oven i købet adaptiv fartpilot og kan fås til under 100.000 kroner, fx her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/baleno/12-dualjet-active-5d/4700457
Mulige minusser:
1. Bagagerumsplads. Bagagerummets 355 liter skulle tangere rekorden for minibilklassen, men spørgsmålet er, om det er stort nok til os - eller om man i virkeligheden hellere vil have den ekstra plads, som en stationcar giver (Renaulten har 443 liter).
2. Kørekomfort. De fleste anmeldelser bemærker, at eneste egentlige minus er, at den ikke kører moderne. Man skal blandt andet selv dreje rattet tilbage i neutral efter et sving. Spørgsmålet er, om det irriterer i det daglige.

Vi vil være taknemmelige for kommentarer til alle vores overvejelser herover, men vi søger især svar på følgende:
Er I enige i analysen om, at det bedst betaler sig at købe en 2-3 år gammel bil?
Er der biler, vi overser, som passer til vores krav?
Har I erfaringer med Renaulten og/eller Suzukien som familiebil og kan fortælle, hvad I oplever af fordele og ulemper?

Tak fordi du læste med helt herned - og på forhånd tak for alle input!
Mvh Per

Dette indlæg blev 17-05-2020 20:05 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

16-05-2020 kl. 23:47

Hvis du spørger mig ville jeg aldrig vælge en dacia det har ikke noget med mærket at gøre mere med sikkerhed at gøre dacia er biler lavet på forrige generation af Renault
det er det som gør dem billige og driftsikre men samtidig også mindre sikre ind biler fra samme årgang . De har simpelthen mindre sikkerhed fordi det var hvad den forrige generation af Renault havde derfor ville jeg fra vælge det mærke

jeg hvad nok kigget mere mod en Renault clio i sw den tager en barnevogn uden den skal skilles af til atomer
alternativt havde keg kigget mod Skoda fabia igen i sw udgaven

hvis i havde budget til det ville jeg faktisk nok mere kigge mod mpv / suv segmentet
har selv 2 børn og det er altså rat at man ikke skal bukke og dreje i ryggen for at sætte sit barn ind i bilen

til sidst vil råde jer til at komme ud og prøve en del biler og hav nu alle de ting med i forstiller jer skal med normalt
barnevogn autosæde set dette bag ved føre af bilen ( i skal jobtabene en til)
pudsle taske
herved for i en bedre ide om bilen vil være praktisk i dagligdagen
og husk så udstyr betyder. noget fart pilot er altså rat hvis man skal køre langt det samme med håndfri mobil betjening . Og appelCarPlay eller android auto

men tiderne taget i betragtning havde jeg måske også overvejet en hel ny bil
de sælger ikke mange så chancen for st lave en god handel er der og samtidig virker det til i vil beholde den i lang tid så er det altså rat at få noget nyt som er helt up to date sikkerhedsmæssigt og garanti

Dette indlæg blev 16-05-2020 23:53 redigeret af dets forfatter.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

17-05-2020 kl. 00:20

Baleno er en udmærket bil, men den leveres på ganske tynde cykel hjul og virker kleinere bygget end andre i samme prisleje.

Er du kun 1 i bilen er den fin. Er der flere begynder bagenden at blive blød og sætter sig rigeligt ved overkørsel af vejbump.

Det betyder den er mere økonomisk på baggrund af mindre rullemodstand og mindre vægt for samme størrelse bil.

Jeg ville vælge noget andet hvis det var mig.

Har 2 i firmaet. De kører 20.000 om året og går i snit 19 kml.

K S

K S
bruger siden
17-05-2020

17-05-2020 kl. 12:28

Køb verdens bedste bil en Renault Grand Scenic 1,9 Dci.

Renault er verdens største og ledende bilmærke.

Renault ligger øverst i alle kunde- og tilfredshedsundersøgelser.

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

17-05-2020 kl. 14:43

Jeg kender ikke særligt meget til de biler, du nævner, men jeg vil gerne give dig noget at tænke over. Glem for et øjeblik teorien om, hvad der kan svare sig. Den teori er næppe møntet på jer, der kun skal bruge den i weekender og på korte ture.

Overvej en større bil, fx stationcar. Især hvis I ønsker at bruge bilen til at tage på ferie i. Med to børn, så vil plads bilve en udfordring. Vi købte selv en sedan, og den var nærmest for lille til blot en firedagestur i Danmark.

Nu kender jeg ikke størrelsen på dig og din kone, men prøv nogle biler i forskellige størrelser. Kan I være der? Er det behageligt at sidde i den? Også på en forlænget weekend til Sverige eller Tyskland?

Sidst, men bestemt ikke mindst. Tag nogle gode prøveture i de biler, I vælger ud. Find ud af, om 90 hk nok til jeres ønskede kørsel. I behøver måske ikke 240 heste som jeg selv købte for 100.000 kr, men find ud af, hvad I er til. Vil I kunne lave hurtige og dermed sikre overhalinger på motorvej eller er det fint at køre i kortage med lastbilerne hele vejen til München.

Hvis I så vil en større bil, så er I også nødt til at slække på alderen på bilen. Det betyder større risiko for reparationer, så sæt pengene af i budgettet. Tjek også forskellige forsikringsselskaber (især, hvis I køber en kraftigere bil). Vigtigst af alt: Køb en bil med et godt ry og fuld servicebog.

Held og lykke med bilkøbet.

Dette indlæg blev 17-05-2020 14:47 redigeret af dets forfatter.

Per T

Per T
bruger siden
16-05-2020

17-05-2020 kl. 20:27

Tak for gode input til alle.

Esben Tronstrøm: Tak for de gode råd, som jo bekræfter os i fravalget af Dacia Logan. Dine erfaringer med plads bestyrker os i, at Renault Clio ST (altså stationcar-udgaven) kunne være et bud. En MPV ville nok være endnu bedre, det har du ret i, men det rækker budgettet desværre ikke til. Og godt forslag med at tage ud og prøve biler, hvor vi har barnesæde osv. med. Det vil vi gøre.

J R: Meget brugbart med dine personlige erfaringer med Baleno'en - tak for at dele dem! Cykelhjul og blød bagende lyder ukomfortabelt i længden. Det betyder nok, at vi skal vælge noget andet, som du siger.

K S: Tak for forslaget om Renault Grand Scenic 1,9 Dci. Jeg ser dog umiddelbart to problemer. Det ene er, at det er en dieselbil, og som jeg forstår det, er vores blandede kørselsbehov ikke et godt match til diesel - eller tager jeg fejl? Det andet er, at den desværre er noget dyrere end vores budget, hvis vi da skal holde os til, at den skal være max 3 år gammel. Jeg kan se, at jeg kan få den til cirka 100.000 kroner, hvis jeg går tilbage til årgang 2014. Mener du, at det er bedre end at købe en nyere bil?
Jeg håber, at du har ret i, at Renault topper i kundetilfredshed, men det er ikke i alle undersøgelser. Som nævnt i mit oprindelige indlæg, kommer Renault ind helt nede som nr. 19 ud af 21 i Autoindexs tilfredshedsundersøgelse: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-alle-bilmaerker-gaar-frem-autoindex-2019
Har du link til undersøgelser, hvor Renault ligger i toppen? Det ville gøre mig tryggere ved at vælge Clioen.

Morten Hansen: Tak for at udfordre vores overvejelser med andre input. Du har helt ret - en stationcar virker oplagt. Det er årsagen til, at den ene bil, vi overvejer, er Renault Clio ST (altså stationcar-versionen af Clio). Og ja, vi skal helt sikkert ud og prøve nogle biler af, så vi kan mærke efter. Dit input om hestekræfter er meget relevant - jeg har selv tænkt på det. Jeg har kørt BMW, mens jeg boede i USA, og blev meget opmærksom på, hvad de ekstra heste betyder for både kørsel og sikkerhed. Jeg vil have det med i overvejelserne, når vi prøver biler, om der mangler power, så vi skal overveje at slække på alderskravet og få noget kraftigere.

Hvis nogen har konkrete erfaringer med Renault Clio ST, altså stationcar-versionen, så er jeg fortsat meget interesseret. Efter de gode input her i tråden ligner det mere og mere et godt valg, men jeg er usikker på nogle vigtige forhold: Om bagsædeforholdene er rummelige nok i det daglige, om bilen er billig ift. værkstedsregninger, og om den har hestekræfter nok til, at det er behageligt at køre på motorvej. Håber, at nogen ligger inde med erfaringer om dette.

Og ellers er alle kommentarer til alt andet - og forslag til andre biler fortsat meget velkomne.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

17-05-2020 kl. 21:47

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/12-tsi-90-ambition-combi/4681002

faldt lige over den her kan se den er købt med udvidet garanti så der er stadig fabriks garanti på den er godt nok fra 16 men med fabia for i en størrer bil ind clio vi har selv en som bil nummer 2
og den kan godt nok rumme meget af erfaring ved jeg at den nemt spiser en trille barnevogn hvor barnevogns kassen er taget af . Udover set kan vi have 2 børn på bagsædet i autostole og jeg kan stadig køre bilen i en behagelig stillig.

og angående hvad Ks skriver længere oppe det er en Forum trold og ikke den rigtige ks så du skal ikke tage det alvorligt

Dette indlæg blev 17-05-2020 21:49 redigeret af dets forfatter.

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

17-05-2020 kl. 22:24

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/12-tsi-90-ambition-combi/4681002

faldt lige over den her kan se den er købt med udvidet garanti så der er stadig fabriks garanti på den er godt nok fra 16 men med fabia for i en størrer bil ind clio vi har selv en som bil nummer 2
og den kan godt nok rumme meget af erfaring ved jeg at den nemt spiser en trille barnevogn hvor barnevogns kassen er taget af . Udover set kan vi have 2 børn på bagsædet i autostole og jeg kan stadig køre bilen i en behagelig stillig.

og angående hvad Ks skriver længere oppe det er en Forum trold og ikke den rigtige ks så du skal ikke tage det alvorligt

Den "rigtige" K S er bestemt også en forum troll der ikke bør tages alvorligt - han kommer ofte med advarsler og negative kommentarer om biler han ikke har kørt i, og ofte ikke engang har siddet i.
Mht til bil valg, kunne Fabiaen være et rigtigt godt bud, de havde mig bekendt nogle kvaler engang med nogle dårlige knastkæder (det var muligvis de ældre modeller af den) men hvis denne bil også har den skavank bør man forhøre sig om den er skiftet til en nyere model.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-05-2020 kl. 09:07

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Den "rigtige" K S er bestemt også en forum troll der ikke bør tages alvorligt - han kommer ofte med advarsler og negative kommentarer om biler han ikke har kørt i, og ofte ikke engang har siddet i.
Mht til bil valg, kunne Fabiaen være et rigtigt godt bud, de havde mig bekendt nogle kvaler engang med nogle dårlige knastkæder (det var muligvis de ældre modeller af den) men hvis denne bil også har den skavank bør man forhøre sig om den er skiftet til en nyere model.

Her er det vist dig, der troller.

Nej, man er ikke en "troll" blot fordi man ikke bevidstløst hylder din afgud (Toyota) - selv om vi faktisk selv har en Toyota i husstanden.

Jeg foretrækker blot en seriøs, faktabaseret tilgang istedet for at hylde mærker og teknologier som fanboys.

Så drop dine tilsvininger og hold dig til emnet!

Per T

Per T
bruger siden
16-05-2020

18-05-2020 kl. 11:14

Esben Tronstrøm: Tak for troll-tip og for forslaget med Fabia Combi. Jeg havde egentlig afskrevet stationcarversionerne af både Fabia, Ibiza og Polo, fordi de 2-3 årige, som er til salg, ligger over vores budget, men hvis Fabia næsten rammer budgettet ved årgang 2016, og der er garanti på lidt endnu, er den bestemt værd at overveje. Utroligt, at man kan få så meget bagageplads i så relativt lille en bil.

Også tak til Klaus Bil for forslag om Fabia. Så vidt jeg kan se, angår kædeproblemet modeller fra 2006 til 2012, så det er heldigvis ikke aktuelt med dem, vi kigger på.

Er der nogen, som har viden om eller erfaringer med, hvilken benzinmodel (motor/udstyr) som er at foretrække?

Dette indlæg blev 18-05-2020 11:16 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-05-2020 kl. 16:32

den 1,2 tsi er klart at fortrække i fabia segmentet det er en motor med turbo så den har fint kraft overskud
mpi motorene ville jeg personligt selv ikke gå efter

ang udstyr så hed de 3 muligheder den gang active/ ambition / style
active some den mest skrabede model
ambition ok med udstyr
style med stortest alt i udstyr

ikke fordi jeg vil sælge dig den jeg fandt men den lyder til at være en god bil
1 ejer . Undervogns behandlet og service til 3 måned 2021 eller 100000 km er mit bud

K S

K S
bruger siden
18-05-2020

18-05-2020 kl. 19:39

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Jeg foretrækker blot en seriøs, faktabaseret tilgang istedet for at hylde mærker og teknologier som fanboys.

Så drop dine tilsvininger og hold dig til emnet!

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=storhedsvanvid