Bilbasen Forum
Alfa 156 1,6 1998 ? skal ? skal ikk ??
Kasper Johansen
bruger siden
27-07-2007
17-08-2009 kl. 19:40
Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007
17-08-2009 kl. 20:07
En Alfa Romeo er en lækker bil.
Jeg har selv haft en 156'er 2.0 T. Spark. Den var virkelig lækker at se på og god samt sjov at køre i - både kvik og overordentlige gode styreegenskaber.
Men, men 156'eren er en italiensk bil hvilket betyder, at man skal være opmærksom på den, hver gang du kører i den. Min erfaringer er følgende:
1. Rust er 156'erens fjende nummer et. Køb for guds skyld en 156'er der løbende har været undervognsbehandlet. Sørg i det mindste for, at tjekke undervognen og for, at undervognsbehandle den hurtigst muligt.
2. Du skal påregne, at 156'eren er en meget tørsig bil - det gælder både benzin og olie. Du skal løbende fylde olie på vognen - mere end hvad jeg har oplevet med andre biler. Hvis du skal køre langt, er det heller ikke den mest økonomiske bil.
3. Elektronikken er heller ikke alt for stabil. Du skal regne med, at der løbende kan forekomme udgifter i forhold til de forskellige elektroniske installationer.
Jeg vil personligt aldrig købe en brugt Alfa Romeo uden, at der er foretaget enten en FDM-test eller noget lign.. Får du lavet en test, så ved du hvad du går ind til.
Med alt det sagt, så vil jeg ikke ligge skjul på, at jeg savner min 156'er. Jeg ejer pt. en VW Golf4 . Det er en fin bil, men den har slet ikke samme sjæl som min 156'er. Det du vil opleve når du kører i 156'eren er, at du får en smuk bil der har den fornødende motorkraft og utrolig gode styreegenskaber.
Men som sagt - pas nu på hvad du køber. Jeg begik en kæmpe fejl og købte en 156'er, hvor undervognen var rustet op.
Jeg oplevede også, at have brand i servopumpen (olien blev antændt da den fossede ud af pumpen). Det ønsker jeg aldrig skal ske for andre, for det var en meget skræmmende oplevelse.
Finanskrisen har gjort, at man kan købe en 156'er billigt her og nu. Jeg forstår derfor dit valg og jeg vil ønske dig held og lykke med, at finde en 156'er. Jeg vil personligt klart gå efter en 2.0 T. Spark. Jeg har selv kørt en 1.6 og 1.8 og de har ikke samme optræk som 2.0'eren kan præstere.
/Søren
Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007
17-08-2009 kl. 22:11
Dog kan jeg ikke personligt anbefale dig at købe en. der er squ for mange lamper der lyser i tide og utide. og et almindelig besøg på værkstedet for en lysende motorlampe er squ for dyrt.
men se om du ikke kan få en 2002 model. hvis pengene er til det. også hold dig for de der 1,6 og 1,8 det er altså en forkert motor til den bil. kun 2,0 der er nok spark i :-P
de bruger rigtig meget olie, men synes ikke benzin økonomien er så slem, jeg ligger på omkring 11,5 kml. og køre ikke pænt. du burde godt kunne få dem op på de der 13 og holde den der.... og hvor slemt er det!
Også skal du have den testet i hovede og røv, send hellere 3-4 til test uden at købe end at få "min" som er dyr.
Kan sige så meget jeg skal på værksted nu, og skal have lavet for omkring 15.000, det er så med stort service, men så skulle den også kunne køre 2-3 år uden fejl igen, men tror ikke selv helt på det. :-(
held og lykke
Sidst rettet: 17/8-09
Kasper Johansen
bruger siden
27-07-2007
18-08-2009 kl. 09:07
det lyder lidt som om jeg ihvertfald ikke skal holde mig fra en 156'er ??
men dog måske finde en med en 2,0 motor i stedet ?
- og ja til det med service bagen osv. er jeg også udover her nu blevet anbefalet at finde en med fuld servicebog osv. har det noget at sige om det er et alfa værksted eller er andet lige så godt når vi snakker alfa ?
på forhånd tusind tak :)
Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007
20-08-2009 kl. 10:29
Ved ihvertfald er nogle ting kræver lidt mere viden om bilen end om biler generelt!